Nekromanti Slå medvetslös i D&D5?

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Hur går det regelmässigt till att smyga sig upp till och knocka någon intet ont anande?
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Rent regelmässigt skulle jag tro det är väldigt svårt om du inte råkar vara en rogue med en massa sneak attack, beroende på vad personen tål. Vi har husreglat det.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,529
Reglerna för det här är superlätta och jättebra! :) Det finns ingen non-lethal damage. Men när man slår någon och får dem under 0 hp kan man bara välja att knocka dem istället för att döda dem. Ja, även med eldbollar och grejer :D

Så det är så lätt som att smyga upp bakom någon och sedan slå dem hårt nog att knocka dem (vilket är lättast att föra för en tjuv eller lönnmördare men det är också något barbaren med tvåhandsyxan kan göra utan större problem).
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Ja, ok, reglerna i teorin fungerar, men de fungerar ju bara på npc's som är ca level 1. Kanske 2 om man har tur. Vi kör med att man slår mot constitution istället, eller något sådant.. minns inte exakt just nu men, kändes som att eftersom man väljer inriktning på level 3 så kändes det som att åtminstone några vakter/personer borde kunna vara level 3 utan att räknas som elite trupper, men ändå är det sjukt svårt slå ner dem.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,529
.113;n85573 said:
Ja, ok, reglerna i teorin fungerar, men de fungerar ju bara på npc's som är ca level 1. Kanske 2 om man har tur. Vi kör med att man slår mot constitution istället, eller något sådant.. minns inte exakt just nu men, kändes som att eftersom man väljer inriktning på level 3 så kändes det som att åtminstone några vakter/personer borde kunna vara level 3 utan att räknas som elite trupper, men ändå är det sjukt svårt slå ner dem.
Låt tjuven göra det. Sneak attack borde ta hand om det. Och hej! då har tjuven något att bidra med.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
.113;n85573 said:
Ja, ok, reglerna i teorin fungerar, men de fungerar ju bara på npc's som är ca level 1. Kanske 2 om man har tur. Vi kör med att man slår mot constitution istället, eller något sådant.. minns inte exakt just nu men, kändes som att eftersom man väljer inriktning på level 3 så kändes det som att åtminstone några vakter/personer borde kunna vara level 3 utan att räknas som elite trupper, men ändå är det sjukt svårt slå ner dem.
NPCer använder i allmänhet inte spelarreglerna för att genereras. En typisk vakt är en Guard enligt MM: AC 16, 11 hp.

Och det finns inga regler, annat än sneak attack, för att smyga sig upp på någon och oskadliggöra dem utan att ta sig genom deras hit points. I allmänhet är det svårt att varaktigt slå ut en motståndare utan att deras hit points fungerar som buffert, och det är som det ska vara. Om du smyger dig upp på någon med 25 hp och försöker knocka dem, och inte lyckas göra 25 hp i skada... ja, då räckte personens erfarenhet och kattlika reflexer till för att ducka undan det allra värsta av attacken. Det är det hit points är till för.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Jo visst, men det här tar ju inte hänsyn till att någon står och blundar helt oupmärksammad på att något kommer. En barbar som smyger sig på en höglevel karaktär och slår en 2handsyxa i bakhuvudet på den, crittar och rageade lite tyst före så kommer personen inte ens börja blöda. HP systemet fungerar bara i melee. Ranged är konstigt och det går som sagt inte smyga sig på folk och knocka dem om man inte är tjuv.. Utom låglevlade figurer. Sen visst är det så att npc's sällan har samma stats som spelare, och det är väl som det ska vara för det mesta, men det leder ju också till att tillslut kan man slakta en hel stad själv eftersom inget kan stå emot en, vilket kanske kan vara kul men knappast är särskilt realistiskt.

En typisk vakt är ju rätt lågt ner. Men i finkvarteren då, kejsarvakterna då? Kan alla kejsarens vakter spöas av en level 5 karaktär? För att de ändå räknas som typiska vakter? Eller borde de vara lite högre nivå. Och även om de råkar ha lite högre nivå, ska det då vara omöjligt att knocka dem?

Och som sagt systemet går ut på att man armbågas och knäas och käftsmällas och sköldsmackas ganska länge innan man faktiskt träffar och gör skada (man kämpas ner liksom, och det är inget fel med det riktigt, det funkar ju). Problemet blir när man skjuter en pil och träffar, men.. ändå inte träffar för man gör liksom ingen skada. Eller så snuddar man bara fienden och det känns ju lagom coolt.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
.113;n85766 said:
Jo visst, men det här tar ju inte hänsyn till att någon står och blundar helt oupmärksammad på att något kommer. En barbar som smyger sig på en höglevel karaktär och slår en 2handsyxa i bakhuvudet på den, crittar och rageade lite tyst före så kommer personen inte ens börja blöda.
Fast grejen är att en figur med 100 hp är så jävla badass att han fattar att du är där en bråkdels sekund innan yxan faller och därför hinner försvara sig.

I D&D5 är hit points till och med så kraftfulla att de funkar när du är medvetslös (så länge du inte är det pga brist på hit points, givetvis). Slår du på någon som sover så får du advantage på attacken, och om du anfaller från fem fots håll eller mindre är en träff automatiskt en crit. Men försöker du sticka Aragorn i sömnen så vaknar han i tid och hinner rulla undan så smällen inte tar så illa.

En typisk vakt är ju rätt lågt ner. Men i finkvarteren då, kejsarvakterna då? Kan alla kejsarens vakter spöas av en level 5 karaktär? För att de ändå räknas som typiska vakter? Eller borde de vara lite högre nivå. Och även om de råkar ha lite högre nivå, ska det då vara omöjligt att knocka dem?
Tja, de som är befordrade pga kompetens kanske är Veterans, med 58 hit points. Andra kanske är vanliga guards. Eller någonstans däremellan - kanske elitvakter med tripla hit points (33), +1 på att träffa, och Multiattack (två attacker).

Och ja, har de högre nivå och därför fler hit points är det svårt att knocka dem utan att vara rogue eller på annat sätt kunna göra bra skada vid överraskning. Det är det "högre nivå" betyder i D&D.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,015
Du kan inte förbigå hit points. Inte utan husregler.

Men om du inte har tidigare erfarenhet av sådana husregler är mitt stalltips att inte experimentera - det blir lätt alldeles för bra om det finns ett sätt att förbigå hp-bufferten: du löper risken att spelarna försöker undvika "vanlig ärlig strid", och det är ju sådan strid som spelet är konstruerat för. (Det är det hit points är till för; alltså att skapa en värld där inte smyga/avståndsvapen är kung)

Den brutala sanningen är att man får offra realismen i "knocka vakten" scenariot för att kunna bibehålla genrekonventionen av krigaren som modigt tar ett steg fram med sitt svärd.

Att knocka vakter är kanske coolt, men det är inte coolt längre när fienden oneshottar din höglevelhjälte bara för att hon misslyckades på sitt Perception...
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,183
Location
Rissne
CapnZapp;n85814 said:
Den brutala sanningen är att man får offra realismen i "knocka vakten" scenariot
...vad jag minns av utläggningar de medicinskt kunniga i min bekantskapskrets så kanske "realism" inte är riktigt rätt ord. Det är väldigt riskfyllt att söva folk även på sjukhus; att försöka slå folk medvetslösa utan att döda dem leder (tydligen) mest till att de dör... Varje gång en "hjälte" slår en vakt "medvetslös" så handlar det snarare om riktigt allvarliga hjärnskador de troligen inte kommer att hämta sig från utan avancerad medicinsk hjälp (eller en potion...)

Därmed inte sagt att man inte kan eller inte ska ha med "slå medvetslös" som grej i rollspel. Men "realism" kanske inte är riktigt rätt ord.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,458
Location
Göteborg, Lindome
Vad folk menar med "realism" är ju oftast upplevd realism eller genre-realism. Alltså hur väl mekaniken uppfyller ens förväntningar på spelvärlden. Just D&D har nog alltid varit så brett att folks förväntningar har varierat väldigt stort. Vissa förväntar sig att en intet ont anande vakt skall kunna slås ner av vem som helst, andra ser det som självklart att livspoängen gäller precis som vanligt och att man bör skicka fram rackaren om det skall lyckas.

Själv har jag upplevt det som väldigt bra om man som spelledare sätter folks förväntningar på rätt spår för den kampanj man tänker köra. Förväntningar som kraschar med varandra brukar ge gnissel under själva spelet.
 

Twooshort

Veteran
Joined
31 Oct 2002
Messages
82
Location
Stockholm, typ
Förutom att det enbart går att slå någon medvetslös i närstrid (inga icke-dödliga eldklot eller kastyxor) så är det lätt att slå någon medvetslös om rollen antingen är hård nog att slå omkull med en hård smäll (dvs hög styrka och stort vapen), de flesta fighters eller barbarer har bra odds för att göra 11hp (vanlig vakt) med ett slag så att vakten inte hinner reagera.
Eller för att göra det mycket enkelt för sig: spela rogue eller munk och knocka vakten med hög precision mot svag punkt (sneak attack) eller en kort hagelskur av slag (flurry of blows).
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,365
Location
Stockholm
Realismen är också redan offrad eftersom man kan skada en person i full plate med en pilbåge vilket är näst intill omöjligt på riktigt. Det faktum att rustningen slog avståndsvapen är anledningen till att folk har slagits med närstridsvapen som huvudsaklig beväpning fram tills en bra bit efter muskötens uppfinnande. Notera att den genomsnittlige soldaten fortfarande under 30-åriga kriget hade en pik och inte en musköt som beväpning. Så smyga och skjuta är inte så bra som är "realistiskt" för att realistiskt sett är det inte särskilt bra alls om inte fienden är orustad.
 

Ki-ai

Warrior
Joined
14 Sep 2010
Messages
268
Folks som blir knockade i MMA av antingen huvudträff eller stryp vaknar typiskt nog efter 1-10 sekunder.

Längre än så är oftast en ganska allvarlig hjärnskada.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Det räcker ju för att bakbinda, munkavla och dra undan iaf :p

edit: om man är snabb, å vi snackar 10 sekunder.. Eller något hinner man nog.
 
Top