Nu kommer du in på en helt annat sak. Hur svårt det är, till skillnad från i vilken ordning man måste deklarera saker.
Vad menar du? Det är svårare att slå någon medvetslös i de flesta rollspel så det måste vara så i DnD också?
Rent spelmässigt kan jag till viss del hålla med. Det är ofta fördelaktigt att slå medvetslös (så att man kan förhöra eller vad man nu vill). Som det är nu finns ingen risk att man i stridens hetta råkar slå ihäl nån, trots att man viftar med stora vassa metallföremål. Men för mig är inte problemet i vilken ordning man deklarerar saker.
En enkel husregel:
Om man, när offret förlorar sin sista hitpoint, vill slå denna medvetslös får offret slå ett vanligt save slag. Lyckas detta står offret upp med en hitpoint kvar. Annars är det på 0 hitpoints men levande, alltså medvetslöst.
Jag tänker såhär:
När man ser att fienden saktar ner (börjar närma sig 0 hp) satsar man på ett slag som ska slå medvetslös. Det är lite svårare så offret får en extra chans att klara sig. Man kan antingen träffa halvkass som gör lite skada, eller så får man in en bra träff som dock bara gör offret medvetslöst. Hade man bara försökt med en vanligt dödande attack så hade det alltid lyckats.
En positiv effekt av detta är att såna som elites och likanden som har extra bra save är svårare att slå medvetslösa. Vilket känns bra.
Vad menar du? Det är svårare att slå någon medvetslös i de flesta rollspel så det måste vara så i DnD också?
Rent spelmässigt kan jag till viss del hålla med. Det är ofta fördelaktigt att slå medvetslös (så att man kan förhöra eller vad man nu vill). Som det är nu finns ingen risk att man i stridens hetta råkar slå ihäl nån, trots att man viftar med stora vassa metallföremål. Men för mig är inte problemet i vilken ordning man deklarerar saker.
En enkel husregel:
Om man, när offret förlorar sin sista hitpoint, vill slå denna medvetslös får offret slå ett vanligt save slag. Lyckas detta står offret upp med en hitpoint kvar. Annars är det på 0 hitpoints men levande, alltså medvetslöst.
Jag tänker såhär:
När man ser att fienden saktar ner (börjar närma sig 0 hp) satsar man på ett slag som ska slå medvetslös. Det är lite svårare så offret får en extra chans att klara sig. Man kan antingen träffa halvkass som gör lite skada, eller så får man in en bra träff som dock bara gör offret medvetslöst. Hade man bara försökt med en vanligt dödande attack så hade det alltid lyckats.
En positiv effekt av detta är att såna som elites och likanden som har extra bra save är svårare att slå medvetslösa. Vilket känns bra.