Nekromanti Slå tillbaka hårt

Sabelkatten

Swordsman
Re: Fummel och försvar

nej.....Man måste träffa.

För att komma ur balans efter ett anfall? HA! Om du missar din stöt med en värja så är du minst lika mycket ur balans som efter en träff!

Finns det några regler i EON om att träffa bärsärkar?
För det är vad det handlar om. Bärsärkar.

Det är Ob1T6 (eller kanske två, jag minns inte modifikationen för stridskonsttekniken) svårare att vinna initiativet mot en bärsärk.

Har du slagits med en bärsärk någon gång?
Känns bäst om du håller dig en bit bort kanske?

Jag har aldrig slagits mot en bärsärk. Däremot har jag gått bärsärk själv, och enligt beskrivning från de som såg det (det var i grundskolan för sådär 18 år sedan) så såg jag inte farligare ut än vilken sur unge som helst (själv minns jag bara att jag slutade på golvet).

Att gå bärsärk har aldrig varit någon bra idé mot en diciplinerad motståndare, däremot kan det mycket väl fungera mot gröna motståndare. Vilket är precis hur det fungerar i Eon!

/Henrik

det jag menade var att man måste slå sina tärningar för att träffa...., det var ju vad jag kommenterade från ditt inlägg, att man skulle träffa på ob0T6....
Bara för att någon inte försvarar sig behöver inte det betyda att du kan träffa honom...

Sabelkatten

Swordsman

det jag menade var att man måste slå sina tärningar för att träffa...., det var ju vad jag kommenterade från ditt inlägg, att man skulle träffa på ob0T6....
Bara för att någon inte försvarar sig behöver inte det betyda att du kan träffa honom...

Att inte träffa en person som står nära nog helt öppen rakt framför dig kräver nästan att du försöker missa.

Jag kan tänka mig att man skulle slå en symbolisk tärning, men det känns mest som onödigt jobb. Tänk sen på att det där Ob0T6 kräver att anfallaren inte har något som ökar svårigheten. Även om inte extra manövrer ökar det så har vi fortfarande smärta, utmattning, mörker (eller liknande) osv.

/Henrik

Sabelkatten

Swordsman
Re: manövrar

Alla får ju välja precis vilka manövrar de vill, är ingen skillnad för att man har initiativet, avgör bara vem som är först och slår hårt.

Anfallsvarianter (snabbt/normalt/kraftfullt, måtta, finta). Anfall som gör full skada (det som startade den här tråden). Det finns några till men jag orkar inte slå upp det nu.

/Henrik

Bjorn

Hero
Ja men det får du automatiskt i praktiken

I praktiken så kommer de som är så "tuffa" att de inte bryr sig ändå få en fördel.

i) Är man så tuff, har man troligen en mycket hög skada oxå, -ob1t6 gör bra mycket mer skillnad för en "normal krigare" som gör ob4t6 hugg med sitt svärd än vad det gör för ett "elakt troll" som gör ob10t6 kross med sin klubba.

ii) Den som som "inte bryr sig" kommer ju få lättare att träffa pga att han a) slipper "slösa" handlingar på pareringar/undvika, b) slipper få en massa smärta av träffarna han tar efterssom han är så tuff...

Slutligen så känns det som att själva situationen i sig Jättetuffingen urtan mot mesmalajen har ett så uppenbart slutresultat ändå, det känns som om dina ändringar skulle hamna väldigt långt ut i marginalen i vilket fall som helst.

(Men du kanske har något mera konkret exempel/scenario där det blir problem?)

/Bjorn

Alvdräpe

Veteran

"Däremot har jag gått bärsärk själv, och enligt beskrivning från de som såg det (det var i grundskolan för sådär 18 år sedan) så såg jag inte farligare ut än vilken sur unge som helst (själv minns jag bara att jag slutade på golvet)."

Tyvärr, jag tvivlar på att du gick bärsärk. Enligt Eons regler var det nog bara fullt normala Raserianfall[Frivillig regel], om du inte råkar kunna någon väldigt underlig kampsport.

Ja, jag vet att jag regelbögar.

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Re: Plutonium

Ursäkta att svaret blev lite sent, har varit frånvarande ett tag.

Därför att trollet skiter stenhårt i om du slår honom eller inte, han bryr sig överhuvudtaget inte om att försvara sig. Det finns till och med en rubrik i Monster & Varelser som heter "Troll och taktik - nää...".

Som SL kan man förstås säga att trollet alltid skiter i att undvika, då den som sagt säkert inte bryr sig särskilt mycket om ditt tandpetar-stora svärd...

Som senare i tråden, skulle jag inte tillåta ett gratis anfall på Ob0T6, snarare sätta +Ob1T6 på alla närstridsanfall som riktas mot trollet om han vevar vilt med exempelvis en trädstam. Eller kanske ett slag mot vilja? /images/icons/wink.gif

För övrigt anser jag att troll är på tok för mesiga och väger alldeles för lite (250-600 kg) (jämför bara med en vanlig häst (~600 kg+) eller en personbil (minst ett ton iaf))...