Nekromanti Slöseriombudsmannen granskar Sverok

Ond bråd död

Swashbuckler
Dieselsoppa said:
Jag ska tusan ge den konstgjord andning!

Om vi läser Möllers beskrivning av vad det innebär att delta i SVEROK, hur ser ni på filmen då?

Tycker ni att "Slöseriombudsmannens" val av redigering är korrekt? Har "Slöseriombudsmannen" förhållit sig på ett informativt och riktigt sätt gentemot materialet?

Får vi som ser filmen nödvändig information?
Svårt att säga hur han redigerat, vi vet ju inte vad han valde bort.

Vi som ser filmen får inte nödvändig information. Det enda jag fick med mig efter att ha sett filmen är att man kan få pengar till spel från Sverok. Och att "SO" är kritisk mot det. Filmen är mest för redan frälsta som får information om ännu ett fenomen som staten lägger pengar på.

Möller

Hubert Hortlax
Jag tycker att Slöseriombundsmannens granskning saknar en mycket viktig grej för att kunna betraktas som bra, undersökande journalistik.

Han tar reda på att man får starta en bidragsberättigad förening vars syfte är att spela iPhone-spel. Det finns inte tillstymmelse till undersökning av huruvida detta faktiskt förekommer och i vilken utsträckning.

Dessutom finns ingen analys över huruvida fördelarna, uppfyllningen av målsättningen, kan tänkas rättfärdiga ett visst svinn.

Jämför med montrar på en arbetmarknadssmässa. De delar ofta ut godis - och många besöker montern enbart i syftet att ta sig en sötsak, istället för som det är tänkt ta del av information i montern. Men ändå delar man ut godis - de positiva effekterna är större än svinnet.

I Sveroks (eller egentligen ungdomsstyrelsens) fall kanske målet med bidragen är brottsprevention, fostrande i engagemang och demokrati, etc. Kanske är det effektivast att tillåta »löjliga« föreningar för att man vet att de ibland utvecklas till något mycket nyttigare.

Chryckan

Swordsman
Möller said:
Jag tycker att Slöseriombundsmannens granskning saknar en mycket viktig grej för att kunna betraktas som bra, undersökande journalistik.

Han tar reda på att man får starta en bidragsberättigad förening vars syfte är att spela iPhone-spel. Det finns inte tillstymmelse till undersökning av huruvida detta faktiskt förekommer och i vilken utsträckning.

Dessutom finns ingen analys över huruvida fördelarna, uppfyllningen av målsättningen, kan tänkas rättfärdiga ett visst svinn.

Jämför med montrar på en arbetmarknadssmässa. De delar ofta ut godis - och många besöker montern enbart i syftet att ta sig en sötsak, istället för som det är tänkt ta del av information i montern. Men ändå delar man ut godis - de positiva effekterna är större än svinnet.

I Sveroks (eller egentligen ungdomsstyrelsens) fall kanske målet med bidragen är brottsprevention, fostrande i engagemang och demokrati, etc. Kanske är det effektivast att tillåta »löjliga« föreningar för att man vet att de ibland utvecklas till något mycket nyttigare.
En annan sak som inte nämns är att en förening måste uppfylla vissa krav vad gäller stadgar, styrelse och antal medlemar för att inte tala om redovisning. Det är inte bara att som han får det att framstå att säga att man har en förening och sen be Sverok om pengar.