Svar på frågor om server
Jag tycker mig behöva svara på denna fråga ungefär varannan vecka eller så...
Det finns några anledningar till att det går slött, bland de finns följande:
<LI>Linan till servern är begränsad varför det vid hög trafik kan bli segt.
<LI>Servern har för lite minne, vilket är en stor anledning till att den inte orkar med
<LI>Det är en gammal server som inte är så snabb, men det är långt ifrån det viktigaste i det hela, det är inte så mkt det det beror på.
<LI>Databasen verkar vara konstigt konfigurerad så att den lägger av vid många samtidiga användare, verkar vara ett vanligt problem men jag har inte hittat någon som har en lösning.
<LI>Webbforumet körs inte kompilerat, vilket skulle öka hastigheten avsevärt (i de fall där det inte är något av de andra problemen som är orsaken)
<LI>Mycket av informationen ligger på en väldigt slö hårddisk vilket gör att lästider kan vara något dåliga.
Det finns vissa saker som man kan göra åt detta och som förhoppningsvis kommer bli gjort. Jag har mer minne som för tillfället sitter i min dator hemma som ska stoppas in i Galilei och jag har även en snabb hårddisk som väntas på att sättas in. När detta är gjort skulle jag kunna installera om hela servern för att få en lite vettigare installation och framförallt så att man kan köra kompilerad perl.
Att öka linan är tyvärr inget vi kan göra, om vi inte blir sponsrade av något snällt företag som har en fet lina där vi skulle kunna ställa servern.
Att skrapa ihop pengar för en ny server är nog svårt, tror inte många skulle betala så mycket faktiskt. Men det vore ju onekligen trevligt att åtminstone få tillbaka utgifterna jag lagt ut, vilket är en hel del.
MVH Olle Johansson
Webchef,
www.rollspel.nu