Nekromanti Slött?

Klon

Hero
Jag tycker Neotech's system verkar slött, jag tycker personligen om när det går fort att rollspela och man inte slöas ner av för många regler. Är det slött vad tycker ni?

ripperdoc

Myrmidon
Det är allmänt sett väldigt skilda meningar. En del säger att det går blixtsnabbt, andra säger att det är hur långsamt som helst. Antagligen beror det på hur man använder reglerna. Efter ett litet tag bör det inte vara några problem att komma ut i ett riktigt snabbt tempo, förutsatt att alla spelare kan reglerna, att man har lösblad med skadekoderna på och liknande. Däremot går det långsamt om bara spelledaren kan reglerna, och att han städnigt måste kolla upp i boken i allt som görs. Men detta gäller bara när man följer reglerna näst intill slaviskt.
När vi spelar går striderna snabbare än i exempelvis Mutant 2090 eller Chronicles, men då hoppar vi över många regler, och mycket improviserar jag som SL. Det är ingen som klagat på det åtminstone.

Så, tycker du det är långsamt finns det två lösningnar. Banta reglerna och improvisera mer, eller effektivisera användingen av reglerna m.h.a. lösblad och kunniga spelare.

/RipperDoc - hela receptet!

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>

smaffy

Hero
exakt.
de har ju lusat ner boken med massor av olika regler, men det är ju bara för att man ska kunna välja och vraka. det är knappast meningen att man ska använda alla regler, rollspel ska ju hällst vara rollspel, och inte rollspel... tycker jag /images/icons/tongue.gif.

Smaffy är jag. blä.

NecTech

Swordsman
Absolut...Visst är det för slött om man är ute efter blixsnabb action......Därför får man hitta egna regler....Gör som vi....Skurkarna tål TÅLx3 Skadepoäng...Sen faller dom.....(mer info, kolla in N1).

Sen håller jag med RipperDoc....En stor portion improvisation brukar snabba upp spelet rejält. Man ska defenitivt INTE haka upp sig på regler, speciellt inte under en strid.

Mvh
Necrotech
<A HREF="http://www.endarker.net" target="_new">http://www.endarker.net</A>

357M

Veteran
Tokslött om man följer basregler, slöast i världen om man följer alla regler...man hinner ZzZz när andra spelare agerar och att vara SL blir stressigt då man ser sina spelare tröttna.

[color:green] Rad </font color=green>

Master_Z

Swordsman
det är väl si och så med hur slött det är. Smaken är som baken som man säger =). <B>SÅ</B> hemskt slött är det inte enligt mig men jag kanske är lite konstig i hôvet.

/Linus - Rollspelare

Honken

Hero
Tokslött om man följer basregler, slöast i världen om man följer alla regler...man hinner ZzZz när andra spelare agerar och att vara SL blir stressigt då man ser sina spelare tröttna.

Istället för att sitta och slöa kanske du skulle lyssna på din spelledare istället så att han inte behöver förklara för situationen för varje spellare om och om igen... Det slöar ner MASSOR!

/Honken - Är spelledare och vet...

357M

Veteran
Nä, men en sån som vill att regler ska vara så pass enkla att både SL och spelare lär sig dem i huvudet, och så att man slipper kolla i en massa tabeller. Den ända tabell jag tycker är ok att bläddra i under en stridssituation är träfftabellen, och har man en enklare sådan kan man lätt foga in den i rollfomuläret så alla, både SL och spelare, har den framme. Skadaor ska vara ett tärningsslag bara, inte ett slag vars resultat läses av i tabeller för att ytterligare göra fler slag.

[color:green] Rad </font color=green>

Marty

Veteran
Jag kan egentligen inte jämföra N2 med så mycket annat, men jag tycker verkligen inte att det är slött. Allt handlar om hur mycket detaljer man vill ha. Personligen brukar jag skita fullständigt i exakt vilka skador skurkarna får, eftersom rollpersonerna ändå inte märker det förrän dom går fram och kollar.

Jämför man t.ex. med D&D '91, som jag spelade en hel del, finner i alla fall jag att Neotech är betydligt snabbare och simplare, om man ser på hur detaljerade resultat man får. Jag menar, i D&D's grundbok är detaljerna och realismen i princip noll och allt går skitsnabbt. Lägg till Krigarens Handbok och du får nästan Neotechs/Eons realism och detaljrikedom, men en runda tar sju år att spela. Andra kanske har en annan åsikt iofs...

Marty