Slå fram grundegenskaper?

Quadrante

Grisbonde
Vill man ha kvar slumpen men samtidigt ha val och styrning, gör en kortvariant av ’brädspel-som-bakgrund’. Du slår och kan ”gå visst antal steg” och vid varje plats får du poäng i ett begränsat antal egenskaper. Varje ”plats” är något slags tematiskt från världen.

Du var i armen, du var en del i hov, du upptagen i grupp, du drabbades av X och så vidare…

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Vill man ha kvar slumpen men samtidigt ha val och styrning, gör en kortvariant av ’brädspel-som-bakgrund’. Du slår och kan ”gå visst antal steg” och vid varje plats får du poäng i ett begränsat antal egenskaper. Varje ”plats” är något slags tematiskt från världen.

Du var i armen, du var en del i hov, du upptagen i grupp, du drabbades av X och så vidare…
Överlag tror jag att man kan ha ganska roligt med icke-balanspåverkande slump. Bakgrundsgenering tror jag benhårt på; antingen som i Traveller och Mutant Chronicles att man kör "vändor" i ett system där varje vända är två år eller nå't, eller att man som i Operation: Fallen Reich kör brädspelsvariant. Men att man kopplar det till en total poängpöl på något klurigt sätt. Jag menar, i Mutant Chronicles är det ju redan så att bakgrundshändelserna ofta mer är typ… "du får sparken" eller något som ger en kontakt etc snarare än nåt som ger +1 på grejer. Och det ens yrke ger är ju att man får poäng att spendera på färdigheter. Säg att man plockar de poängen man spenderar ur en pott istället för att få hålla på så länge man vill (eller tills man blir utkastad på gatan) så vips – rolig slump, massa händelser och grejer att hantera. Men man slipper ofrivilligt spela en rollperson för vilkens planer världen alltid lägger krokben.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
(Jag tycker för övrigt att det är väldigt, väldigt synd att O:FRs life board och kort inte finns som köpbara PDF:er på DrivethruRPG. Grundboken finns ju, och ett par äventyr. Men inte det som för spelet unikt…)

luddwig

Lawful evil
@terje nämnde De fördömda där tärningarna används för att fördela poäng på rollpersonernas egenskaper, men alla rollpersoner får totalt sett lika många poäng. Den som ännu inte införskaffat spelet och är nyfiken på upplägget kan ta hem spelarhäftet för en valfri peng från DriveThruRPG. I häftet finns nämligen reglerna för att skapa rollpersoner.

Last edited: