Nekromanti Slå medvetslös

Snow

Swashbuckler
Nu kommer du in på en helt annat sak. Hur svårt det är, till skillnad från i vilken ordning man måste deklarera saker.

Vad menar du? Det är svårare att slå någon medvetslös i de flesta rollspel så det måste vara så i DnD också?

Rent spelmässigt kan jag till viss del hålla med. Det är ofta fördelaktigt att slå medvetslös (så att man kan förhöra eller vad man nu vill). Som det är nu finns ingen risk att man i stridens hetta råkar slå ihäl nån, trots att man viftar med stora vassa metallföremål. Men för mig är inte problemet i vilken ordning man deklarerar saker.

En enkel husregel:
Om man, när offret förlorar sin sista hitpoint, vill slå denna medvetslös får offret slå ett vanligt save slag. Lyckas detta står offret upp med en hitpoint kvar. Annars är det på 0 hitpoints men levande, alltså medvetslöst.

Jag tänker såhär:
När man ser att fienden saktar ner (börjar närma sig 0 hp) satsar man på ett slag som ska slå medvetslös. Det är lite svårare så offret får en extra chans att klara sig. Man kan antingen träffa halvkass som gör lite skada, eller så får man in en bra träff som dock bara gör offret medvetslöst. Hade man bara försökt med en vanligt dödande attack så hade det alltid lyckats.

En positiv effekt av detta är att såna som elites och likanden som har extra bra save är svårare att slå medvetslösa. Vilket känns bra.

Eksem

Champion
Efter att ha funderat lite är ju problemet det gamla vanliga, egentligen. Du tolkar ett abstrakt spel bokstavligt. Jag undrar om det verkligen låter sig göras, särskilt med ett så väldigt abstrakt spel som D&D4. Hit Points, Levels och Classes har ju varit omöjliga sedan dag ett ur det perspektivet. Eller? Jag menar, så fort man använder binära skadesystem (man är antingen oskadd eller utslagen) så måste ju verkligheten slängas all världens väg till förmån för mekanik.

Necross

Swashbuckler
Snow said:
Vad menar du? Det är svårare att slå någon medvetslös i de flesta rollspel så det måste vara så i DnD också?
Precis. Jag har ingen personlig erfarenhet av ämnet i verkliga livet nämligen, tack och lov. Om jag skulle drämma till en inbrottstjuv med en stekpanna har jag inga betänkligheter angående huruvida han går att förhöra efteråt.

Tycker inte din husregel var särskilt enkel. Kan tänka mig istället: Du måste ha combat advantage för att slå medvetslös, eller så får du en fet penalty på to hit-slaget. Ska klura på detta.

Necross

Swashbuckler
Jag tycker inte man behöver göra det mer abstrakt än det redan är.

Eksem

Champion
Spelet kommer ju oundvikligen fortsätta gå åt det hållet, eftersom det uppenbarligen är vad som fungerar rent kommersiellt. Du har inte klurat på att byta till Pathfinder, Hackmaster eller bara gå tillbaka till en tidigare version av spelet?

Sedan fick jag en ny ide ang. medvetslöshetsregeln som kräver mycket mer bokföring men som är klart mest realistisk. Ändra så att monster inte dör på nollan, utan låt dem använda samma regler som PCs med blödning och sådant. Då blir alla medvetslösa när de går ned på minushitpoints, man kan fortfarande råka slå ihjäl dem. Kräver som sagt en del bokföring, men det kan det ju vara värt om man tycker det är viktigt med realistiska knockout-regler.

Eksem

Champion
Ja, det var kanske inte så mycket att _jag- kom på den idén som att jag skrev det i den här tråden :gremwink:

Det fungerade bra tyckte jag, och det blev blev en kul detalj med drunknande medvetslösa kobolds :gremsmile:

Arfert

Facit
ja det finns få saker som gör en så på gott humör som kobolder son drunknar ;-)

Necross

Swashbuckler
Eksem said:
Spelet kommer ju oundvikligen fortsätta gå åt det hållet, eftersom det uppenbarligen är vad som fungerar rent kommersiellt. Du har inte klurat på att byta till Pathfinder, Hackmaster eller bara gå tillbaka till en tidigare version av spelet?
Nej, trots eviga försök till övertalning kommer jag fortsätta med D&D. De där "klonerna" tycker jag brukar suga på ett eller annat sätt.

Eksem said:
Sedan fick jag en ny ide ang. medvetslöshetsregeln som kräver mycket mer bokföring men som är klart mest realistisk. Ändra så att monster inte dör på nollan, utan låt dem använda samma regler som PCs med blödning och sådant. Då blir alla medvetslösa när de går ned på minushitpoints, man kan fortfarande råka slå ihjäl dem. Kräver som sagt en del bokföring, men det kan det ju vara värt om man tycker det är viktigt med realistiska knockout-regler.
Mycket intressant! Ska absolut överväga detta.

solvebring

Superhero
Ofta skall ju RP smyga fram och göra något fuffens när de slår någon medvetslös på vägen. Då brukar jag bara göra så, snackar rollspel i allmänhet nu, inte bara D&D, att om RP obemärkt lyckas ta sig fram till den de skall slå medvetslös - alltså om de lyckas smyga sig fram utan att bli upptäckta så slår jag bara för om attacken lyckas. Gör den det så slår de fienden medvetslös. Bryr mig inte om KP eller så...

Varför gör jag det?
Jo, för jag anser att det främjar berättelsen om de lyckas med sitt tjuvknep och kan ta sig vidare. Lite utav det där filmlika ni vet; lyckas de bara smyga upp bakifrån så spelar det ingen roll hur de slår så lyckas de slå folk medvetslösa. James Bond är ett bra exempel på det.

I övrigt, nej då kör jag med de stridsregler som finns. Möter du någon face to face och tar X KP vilket då gör personen medvetslös så gör du. Thats it, så det hela beror så klart så situationen. Men är det sneaky-sneak och anfallet bakifrån lyckas och RP önskar däcka fienden så låter jag det bli så också för att krydda upp häftigheten mer. :gremwink:
Dock kan man ju lägga till en svårighetsmod som gör det lite svårare att lyckas med attacken, det är inte mer än rätt.
Jag tycker det funkar bra i alla fall.

solvebring

Superhero
P. S. Så kan man ju göra tillägg med XT6 minuter denne är avsvimmad, eller ett attbributvärde minuter eller så. Det gör det hela lite vettigare på sikt. När denne sedan vaknar tycker jag 1 KP (eller lägsta du kan ha vid medvetande) i huvudet är rimligt, inte mer. Denne har ju trots allt fått ett så hårt slag i skallen att den svimmade av. D. S.