Christoffer
It's all pig.
Gick runt på ICA och funderade på Don't Rest Your Head och i min stress när jag kom tillbaka PM:ade jag Genesis för att fråga efter råd när jag i själva verket borde skapat en tråd och frågat om det. I vart fall, här kommer PM:et ut publikt:
En fråga, inom kort kommer jag nog sl:a dryh. Jag tror jag kommer skippa rätt mycket av fluffet i dryh och skapa egna mardrömmar och förlägga hela rasket till en alternativ version av Umeå universitetssjukhus.
MEN, tips på sl:ande? Hur mycket bör man planera? Hur mycket bör man hålla spelarna i handen när de skapar karaktärer? Bör man skriva samman dom eller ska man köra separata historier? Osv?
Det kommer antagligen bli en en eller tvåkvällare, så inget långt.
Tackar på förhand!
Och Genesis svar klistrar jag här:
En fråga, inom kort kommer jag nog sl:a dryh. Jag tror jag kommer skippa rätt mycket av fluffet i dryh och skapa egna mardrömmar och förlägga hela rasket till en alternativ version av Umeå universitetssjukhus.
MEN, tips på sl:ande? Hur mycket bör man planera? Hur mycket bör man hålla spelarna i handen när de skapar karaktärer? Bör man skriva samman dom eller ska man köra separata historier? Osv?
Det kommer antagligen bli en en eller tvåkvällare, så inget långt.
Tackar på förhand!
Och Genesis svar klistrar jag här:
Genesis said:Hm, okej. För en en- eller tvåkvällare skulle jag rekommendera följande upplägg:
Var noga med att hålla koll på vad folk skriver som svar på "What is your path?". Se till att det är ett konkret och uppnåbart mål som du kan bygga scenariot på. Min första omgång föll pladask för att folk hade svar i stil med "Gifta mig och dra mig tillbaka i en trevlig villa på landet."
När du har fått bra Paths, fundera på om du ser några gemensamma teman i karaktärerna. Bra mardrömmar kommer från teman som finns dolda i rollpersonerna. Om någon är bankir så kan mardrömmen vara på temat pengar, är någon en författare kan mardrömmen vara en av hans skapelser som fått liv, och så vidare. En eller två mardrömmar max, här. Går det inte att knyta ihop teman med två mardrömmar, skippa några. Det får inte bli för spretigt.
Sedan handlar det om att knyta Paths till mardrömmarna. Det kan vara schysst om alla börjar helt separat, men drivs ihop av att de är ute efter samma mardröm. Kickers ("What just happened to you?") är också bra att knyta ihop här. Knyt dessa händelser till en eller annan mardröm.
Folk kan gärna börja som redan introducerade till Den galna staden. Det ger visserligen en mindre tillfredsställande "Vad fan är det som händer?"-känsla, men du slipper slösa tid på att lära dem hur staden funkar, och framförallt så kan du motivera att de börjar med ett eller två i Exhaustion. Det hinner nämligen inte upp tillräckligt fort på en session (kanske på två) för att bli riktigt nervkittlande. Därmed inte sagt att ALLA måste känna till Staden redan.
När det gäller beskrivningar är tema teh shit. Att bara slänga på weird är fräckt i sig, men när ett visst tema kopplas till en viss mardröm så blir det riktigt coolt. Du behöver bara säga att männen har clownnäsor på sig, så springer de för livet, för de har listat ut vad det innebär. Ordskämt är också toppen, vilket man ser hela tiden i boken. Fast det skall vara morbidare ordskämt än de man ser i Mutant. Typ en mardröm som har en blå, extremt het låga istället för hans ena hand, som bränner bort din själ, och kallas för "själbrännaren" ("skärbrännaren"), eller nå't.
Glöm inte att ge dem folk att ha vettiga konversationer med. Antingen genom andra uppvaknade eller genom att de kommer tillbaka ut i den vanliga världen (kan vara svårt att hinna med på en eller två sessioner). Det är lätt att det blir ihåligt om man bara har tomma locals och fasansfulla mardrömmar att umgås med.
Och till slut, skaffa tillägget Don't Lose Your Mind, om du inte redan har det. Det är billigt på pdf, och innehåller bra tips och en hel massa coola mardrömstalanger.