Nekromanti SL:a Don't Rest Your Head

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,298
Location
Umeå
Gick runt på ICA och funderade på Don't Rest Your Head och i min stress när jag kom tillbaka PM:ade jag Genesis för att fråga efter råd när jag i själva verket borde skapat en tråd och frågat om det. I vart fall, här kommer PM:et ut publikt:

En fråga, inom kort kommer jag nog sl:a dryh. Jag tror jag kommer skippa rätt mycket av fluffet i dryh och skapa egna mardrömmar och förlägga hela rasket till en alternativ version av Umeå universitetssjukhus.

MEN, tips på sl:ande? Hur mycket bör man planera? Hur mycket bör man hålla spelarna i handen när de skapar karaktärer? Bör man skriva samman dom eller ska man köra separata historier? Osv?

Det kommer antagligen bli en en eller tvåkvällare, så inget långt.

Tackar på förhand!

Och Genesis svar klistrar jag här:
Genesis said:
Hm, okej. För en en- eller tvåkvällare skulle jag rekommendera följande upplägg:

Var noga med att hålla koll på vad folk skriver som svar på "What is your path?". Se till att det är ett konkret och uppnåbart mål som du kan bygga scenariot på. Min första omgång föll pladask för att folk hade svar i stil med "Gifta mig och dra mig tillbaka i en trevlig villa på landet."

När du har fått bra Paths, fundera på om du ser några gemensamma teman i karaktärerna. Bra mardrömmar kommer från teman som finns dolda i rollpersonerna. Om någon är bankir så kan mardrömmen vara på temat pengar, är någon en författare kan mardrömmen vara en av hans skapelser som fått liv, och så vidare. En eller två mardrömmar max, här. Går det inte att knyta ihop teman med två mardrömmar, skippa några. Det får inte bli för spretigt.

Sedan handlar det om att knyta Paths till mardrömmarna. Det kan vara schysst om alla börjar helt separat, men drivs ihop av att de är ute efter samma mardröm. Kickers ("What just happened to you?") är också bra att knyta ihop här. Knyt dessa händelser till en eller annan mardröm.

Folk kan gärna börja som redan introducerade till Den galna staden. Det ger visserligen en mindre tillfredsställande "Vad fan är det som händer?"-känsla, men du slipper slösa tid på att lära dem hur staden funkar, och framförallt så kan du motivera att de börjar med ett eller två i Exhaustion. Det hinner nämligen inte upp tillräckligt fort på en session (kanske på två) för att bli riktigt nervkittlande. Därmed inte sagt att ALLA måste känna till Staden redan.

När det gäller beskrivningar är tema teh shit. Att bara slänga på weird är fräckt i sig, men när ett visst tema kopplas till en viss mardröm så blir det riktigt coolt. Du behöver bara säga att männen har clownnäsor på sig, så springer de för livet, för de har listat ut vad det innebär. Ordskämt är också toppen, vilket man ser hela tiden i boken. Fast det skall vara morbidare ordskämt än de man ser i Mutant. Typ en mardröm som har en blå, extremt het låga istället för hans ena hand, som bränner bort din själ, och kallas för "själbrännaren" ("skärbrännaren"), eller nå't.

Glöm inte att ge dem folk att ha vettiga konversationer med. Antingen genom andra uppvaknade eller genom att de kommer tillbaka ut i den vanliga världen (kan vara svårt att hinna med på en eller två sessioner). Det är lätt att det blir ihåligt om man bara har tomma locals och fasansfulla mardrömmar att umgås med.

Och till slut, skaffa tillägget Don't Lose Your Mind, om du inte redan har det. Det är billigt på pdf, och innehåller bra tips och en hel massa coola mardrömstalanger.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,298
Location
Umeå
Kalasbra! Massa bra tips! Tackar och bockar!!!

Men angående att hålla samman mardrömmarna, är det bättre att begränsa mardrömmarna och få vissa spelare mer bortkopplade från dom eller bör man peta folk i sidan och hinta om att de kanske kan justera sin karaktär endel så man kan få samman dom lite bättre?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,537
Location
Göteborg
Alltså, det viktiga är ju egentligen att alla rollpersoners berättelser är kopplade till mardrömmarna. Temat är bara en bonus. Men visst, det går ju bra att styra rollpersonerna, också. En smaksak, skulle jag vilja säga.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,088
Location
Ereb Altor
Jag har inte riktigt tid att hänga på forumet idag, men har du Dont lose your mind? Den är proppfull med skitbra tips! Jag tycker inte att spelet är komplett utan den.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,298
Location
Umeå
Jajjemensan. Har men har inte hunnit läsa så mycket mer än att jag insåg att det var ett gäng vansinnestalanger som var väldigt väl genomtänkta. Men får gräva ner mig i den lite mer helt enkelt! Dock så känner jag, nu blir det väl jag som spelleder men ändå, att som spelare borde väl skapandet av vansinnestalanger vara den absolut roligaste biten? Förutom att spela, får man hoppas då.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,088
Location
Ereb Altor
Ja, jag tror inte att man ska välja talents ur den utan se hur coola de kan vara, och intressanta saker att fokusera på. Dessutom finns det konkreta tips med.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,298
Location
Umeå
Absolut! Det var lite det jag menade, att som inspiration för hur man kan tänka när man skapar vansinnestalanger känns den ypperlig!
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
Är det någon av er som har lust att berätta lite mer om vad Don't lose your mind innehåller? Jag har ingen koll alls på den.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,537
Location
Göteborg
Dimfrost said:
Är det någon av er som har lust att berätta lite mer om vad Don't lose your mind innehåller? Jag har ingen koll alls på den.
Dels innehåller den 26 olika galenskapstalanger som verkligen inspirerar. Varenda en av dem är dessutom coolt illustrerade av den där snubben som dök upp här för ett tag sedan och erbjöd sina tjänster (någon i utmaningen borde kontakta honom för sitt rollspel). Detta är merparten av boken. Resten innehåller tips på hur man spelar spelet. en sådan där uttömlig guide till vad man bör tänka på, hur man bör hantera vissa situationer som kan uppkomma, och så vidare. Det finns inte mycket till nya regler, men väldigt mycket matnyttiga tips från snubben som skrivit spelet och sedan spellett det en hel massa gånger. Den innehåller alltså allt det där som jag och andra tjatar om i solvebrings tråd.

Som Måns sade, så är spelet inte riktigt komplett utan det.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,088
Location
Ereb Altor
Genesis said:
Varenda en av dem är dessutom coolt illustrerade av den där snubben som dök upp här för ett tag sedan och erbjöd sina tjänster (någon i utmaningen borde kontakta honom för sitt rollspel).
Vi har snackat en del och med lite flyt blir det något konkret av det. Skulle passa perfekt till Revolver.

Lite OT, men jag tycker att det är coolt så jag ville säga det. :gremsmile:
 
Top