Nekromanti SL:a ett gäng nybörjarungar...

Johan K

Gammal & dryg
Fick en förfrågan om att SL:a ett gäng med ungar som icke har lirat förut..
Vad jag undrar är lite över upplägget av äventyr.. Är inte sådär jättesugen på vanligt grottröj, utan kanske lite mer gott & blandat..
Nån som har lust att bolla lite idéer, så att de får en bra start & blir sugna på att lira mera !

/ Johan K, som hoppas att göra ett bra scenario för ungarna..

Hjalle

Swashbuckler
Var nostalgisk! :)

Hur gamla är de och vad är det du ska spela? :gremsmile: Beroende på rollspel så finns det juh en mängd olika saker att köra på...

Om de är unga - typ 9-12/13 - tänk på vad du själv gillade när du var så gammal (ung). Tyckte du att det var skitskoj med grottröj och boffer? Tyckte du att det var görskoj att rädda prinsessan undan draken/den überonda ärkelorden? Försök att minnas vad du själv tyckte om då. Kör på det. Och så må det bli grottröj, monsterslakt och orchboffer.

Återkommer med lite mer konkreta förslag när jag fått veta rollspel! (Såvida det är Eon :gremwink:)

-Hjalle, gillade riddare och pirataction på den tiden. :) Mums!

Rickard

Urverk speldesign
Jag skulle nog vilja veta kön och ålder på ungarna.. Allvarligt så tror jag nog att du kan köra precis vad som helst.. Kanske inte såå mycket långvariga, känslomässiga saker (typ Ymirångest i en timme) men släng gärna in saker som kan väcka skräck eller en känsla av häftighet.. Ett monster kan vara bra.. Om någon avfyrar en pil och slår högt i skada och monstret inte verkar bry sig så kan det bli en chockartat upplevelse.. Gör gärna monstret långsamt så att det blir en liten jakt..

Nu har jag förvisso inte spellett en hel nybörjargrupp utan bara när en spelare är helt ny med erfarna (nåja) spelare.. Jag spelledde 9-12-åringar i Feng Shui på FriCon och det funkade väl.... sådär.. Det jobbiga var egentligen inte att de skulle greppa rollspelandet.. Det jobbiga var att det var sent på kvällen och de var rätt flamsiga.. Jag avbröt det scenariot också efter första striden, när jag insåg att de inte skulle komma någonstans..

Skapa gärna förväntningar.. Det märkte jag att den unga killen stormtrivdes med när jag spelledde honom första gången (han var med som nybörjare i en tjejgrupp).. De fick reda på tidigt att det var en varulv med och när han hade rätt i vem det var (vilket var rätt uppenbart) så verkligen lyste det i hans ögon.. :gremsmile:

Så skit i vad du ska spela för scenario.. Det som duger för dig funkar nog för dem.. Det du däremot bör se över är alla siffror.. Gör gärna ett par gubbar i förväg åt dem och så får dem välja.. Av någon lustig anledning så tror jag att du kommer att spelleda DoD6 för dem så låt dem få välja mellan "Jägaren", "Krigaren", "Tjuven", "Trollkarlen" och liknande.. Ungefär som i Drakborgen..

Ha med så lite siffror som möjligt.. Till Feng Shui så kapade jag bort alla sekundära grundegenskaper (förutom Fortune, för den har en speleffekt) och bara körde på 4 grundegenskaper.. Det gjorde att jag slapp förklara men också förvilla de nya spelarna.. En tjej som var nybörjare fick nästan slag när vi gjorde en gubbe i Feng Shui.. Det blev rätt mycket pillande hitan och ditan med siffrorna och då har ändå FS (inte Fading Suns) ett rejält enkelt karaktärsskaparsystem..

Jag skrev också ut på rollformuläret vad alla specialförmågor gjorde.. Det uppskattades och spelarna behövde inte fråga när de ville utnyttja specialförmågorna.. Faktum är att förmågorna glömdes bort rätt ofta.. Antagligen för att det är så mycket annat att tänka på.. Men mer om reglerna nu.. Se till att förklara allting relativt grundligt om hur det funkar.. Färdighetsslag och så.. Säg ungefär hur stark någon med STY 15 är.. Dra exempel.. Alternativt så skriver du det som en kommentar på rollformuläret..

Strid och sådant kan du lika gärna dra när det kommer till striden.. Om du drar det i början blir det rätt mycket regelprat och jag lovar dig att spelarna ändå kommer att glömma bort vad du har sagt.. Skriv ner en lista över de regler som du måste dra.. Du kommer annars att glömma en massa saker.. För strid kan det exempelvis vara Initiativ, Skadeslag och Skadepåverkan (smärta, medvetslöshet och död)..

/Han som inte direkt sade så mycket om scenariot men som skrev det som han av erfarenhet haft problem med när han spellett nybörjare

PS. Hmm.. Det här skulle vara en vettig spelledarartikel om jag utökar det lite DS.

<font size="1">[edit] Lade till PS:et</font size>

entomophobiac

Low Prep High Play
Ett förslag är väl alltid att låta dem spela något de kan känna igen, oavsett om detta gäller spaghetti-Western, hordkokt action eller något annat.

Johan K

Gammal & dryg
Tackar & bockar för tankarna !!

Som det verkar så är det ett gäng med killar i 13-års åldern som man ska Sl:a...
Så jag tänklte mig efter att ha läst lite av ditt inlägg att köra nått lite lätt klassiskt.. Att man skall rädda prinsessan, som fångats av den stora stygga trollkaren eller nån annan elak kille. För att nå dit så får de möta några monster ut Jorges..
Nått sådant har jag tänkt mig.. Hur låter detta ?? Är jag helt ute & cyklar ?

Av någon lustig anledning så tror jag att du kommer att spelleda DoD6
Haha !
Du anar inte hur rätt du hade där... :gremlaugh:
Förstår inte hur du kom på detta,.,,, :gremtongue:

Johan K

Gammal & dryg
Nostalgi funkar !

Hehe !!
Nostalgi är ju alltid rätt !! Det måste jag ju säga !! :gremlaugh:
Ska nog få till nått bra, hoppas jag... :gremlaugh:

Nero_UBBT

Warrior
Varning

Mors!

Jag har spelat med ett gäng 13- och 14åringar i en kortare kampanj och jag hade faktiskt oerhört kul själv (jag är 19 och spelledaren är en erfaren 23 årig spelledare).

Sammanfattningsvis kan man säga att vi hade oerhört kul, lyckades bygga en story med djup och att kidzen utvecklades oerhört mycket som spelare under tiden - vissa mer än andra förstås.

Jag tänker inte säga sådär jättemycket om äventyret, men vi spelade i Trudvang, först Trollkvinnans Gåta som introduktionsäventyr och sen fortsatte vi med kampanjen på inslagen väg där det visade sig att inget i slutändan var som vi trodde - den galne häxmästaren vi var ute efter visade sig vara min rollpersons syster, den goda häxan Torunn visade sig i vårt Trudvang inte vara det minsta god och slutklämmen på det hela var en filosofisk röra av "vad är gott och vad är ont" och där standardfantasyns förenklade syn på gott/ont grusades till smulor.

Detta gick alltså alldeles utmärkt att göra med ett gäng som till 5/6 bestod av tidigare kobolder. Och även om de älskade kobolddelarna av äventyret; slåss med troll och tornödlor samt jaga snösvin så tror jag inte att någon av dem hade velat vara utan de djupare bottnarna i spelet - tankar kring gott/ont, broderskärlek, gåtor och rent karaktärsskådespelande på bykrogar
(utom möjligtvis vår powergamer vilken i slutändan gick över till den onda sidan genom att kånka runt på en häxmästares svärd, något han vägrade förstå trots idogt upprepande av svärdets faror av både mig, en präst och SL - killen ville helt enkelt ha sina träffpoäng).

Vad jag försöker säga är alltså att du kanske ska ta det lugnt med nostalgin, vilket i mina öron låter som grottröj och istället ta chansen att utan att du behöver överdriva, lära dem vad rollspel verkligen kan vara. Det kommer de uppskatta många år från nu.

En fördel som SL hade i den gruppen var att en äldre spelare var med i gruppen, vilket förde med sig mycket positivt:
1. Jag kunde hjälpa till att vara dagislärare; säga åt dom att hålla käften då och då, att sluta offa med mera. Det behövdes!
2. Jag fick rollen som gruppens intellektuelle ledare och även om detta var något de sket i fullständigt i början så blev det bättre sen, kanske framförallt då det var jag som präst som fick rädda livet på dem gång efter annan. Fördelen med detta är att jag förhoppningsvis var mer lyhörd på SLs små vinkar (eller ibland rena tillsägelser: " få dom att göra si eller så") samt kunde bidra mycket med att driva spelet framåt
3. Jag som lite mer erfaren rollspelare, kunde vara en draghjälp i själva rollspelandet; att stanna i rollen, att handla som rollen, att prata som rollen et cetera. De andra kunde se på mig hur jag agerade och även om jag inte ser mig som den bäste rollspelaren, tror jag ändå att det bidrog till deras utveckling.

Ett tips är alltså bla att få in nån mer erfaren att vara med och spela.

Rickard

Urverk speldesign
"Så jag tänklte mig efter att ha läst lite av ditt inlägg att köra nått lite lätt klassiskt.. Att man skall rädda prinsessan, som fångats av den stora stygga trollkaren eller nån annan elak kille. För att nå dit så får de möta några monster ut Jorges.."
Försök få in lite DoD6-stuk i din saga.. Typ att trollkarlen bor i ett stort isslott eller något.. Det skulle vara ett litet annorlunda grottröjscenario.. Ta lite inspiration från Ice Age i grottmiljöer (och nej, jag menar inte rutchbanescenerna)..

"Nått sådant har jag tänkt mig.. Hur låter detta ?? Är jag helt ute & cyklar ?"
Nä, inte är du ute och cyklar.. Då skulle du knappast kunna sitta och skriva vid datorn... .... Å, guud vilket roligt skämt... *stryker bort skrattår från kinden*

Nä, allvarligt talat.. Det låter väl bra.. Det behövde inte vara så avancerat när jag var ung, så jag antar att du inte behöver göra allting så komplext för dem.. Se bara till att det är en rätt bra balansgång mellan rollpersonerna så går det nog bra.. Blir det någon som är utan så ge denne ett magiskt föremål eller något..

Egentligen så skulle jag vilja höra att någon går in och säger "Nej, jag har spellett barn runt tidiga tonåren och det bästa att spela med dem är [det här].. Det har gett störtskönt resultat och ett par rejält upplyftande spelmöten".. Som det är nu så föreslår folk bara grottröj.. Jag funderar på om det verkligen är det enda rätta..

/Han som vet att både (och sedan började han chatta med en kompis i en timme och glömde bort vad han egentligen skulle skriva i signaturen, så han postar eländet nu i alla fall) Pom och Dante spelleder minderåriga så han förväntade sig faktiskt ett svar från dem (och som kan säga att han faktiskt kom på vad han skulle skriva under sista genomläsningen)

w176

Förlorad dotter
Rädda princessor?

Snälla, snälla, snälla! Det måste väl inte nödvändigtvis vara en bimbo som ska räddas från en mäktig man av något slag? Snälla? Man ska speciellt inte med unga barn ytterligare köra ner nötta kön stereotyper i halsen på dem i onödan? Snälla?

Det går att göra hur klassisk fantasy som helst utan att man behöver bara sexistisk. Låt den rädda en bortskämd liten prins istället på den visa gamla kungfu-häxans (Yoda-ripoff) inrådan från den onda trollkarlen. Ha med kvinnor men låt dem vara något annat än snygga bimbos eller onda nekromantiker med svart lackklänning.

Rickard

Urverk speldesign
Re: Rädda princessor? [OT]

"Det måste väl inte nödvändigtvis vara en bimbo som ska räddas från en mäktig man av något slag?"
Vem sade att rollpersonerna var män? Vem var det som sade att prinsessan var bimbo? Vem är det som är fast i "nötta kön stereotyper"? Jag bara undrar.. Men relaxa tjejen, för sjutton..

/Han som dock inte vilja starta en deltråd om sexism i rollspel men starta gärna en ny tråd

Pom

Swashbuckler
Sent skall syndaren vakna

Hans inlägg fick mig skamsen till tangentbordet. Jag spelleder barn, t o m något yngre än 13 år, men jag tyckte egentligen inte jag hade så mycket att tillföra angående äventyrsförslag.

Jag tror inte man skall "dumma ner sig", tvärtom är det bra att ha ett genomtänkt och tight äventyr. Men det vet du ju, Johan, eftersom du har den goda smaken att be forumet om råd i saken.
Det beror väl lite på under vilka omständigheter du spelleder, men barn visar rätt odiplomatiskt om de blir uttråkade, så var beredd på att använda hela din arsenal som SL. Å andra sidan är det svårt att slå malligheten man känner som SL när en skock barn entusiastiskt diskuterar någon aspekt av spelet.

Ett konkret råd är att du själv sköter all spelmatte. Låt dem slå slag själva och sådant, men till en början kan det vara bra att du själv behåller de formella rollformulären (om spelet du spelar har sådana) och istället delar ut en lättfattlig beskrivning av varje rollperson: "Tempelväktaren Zindra är mycket stark och klipsk, men är lite klumpig. Hon är skicklig på att slåss med spjut och sköld, är mycket skarpögd och en van simmare." Eller så.

Det jag har märkt är att enstaka barn snabbt klurar ut att det finns siffror i bakgrunden som de gärna vill veta exakt hur de ser ut. Fine, ge dem rollformulären om de frågar. Men andra kan bli förvirrade av att se siffror beskriva sin sagohjälte.

Barn accepterar regler. Det lär knappast bli något tjafs om dina domslut.

Barn kan falla in i fållor rätt lätt. Om någon spelare kommer på något som verkar framgångsrikt, tufft eller helt enkelt bara lite kul är chansen stor att de flesta i gruppen vill haka på och försöka göra samma sak.

Men vad gäller själva attityden till spelandet - vill man powergamea, skådespela, göra saker snabbt, köpslå med varje skomakare, göra onda saker, göra snälla saker, bilda familj och dynastier eller vara hemlig - det kommer snart att skilja sig åt mellan spelarna i precis samma utsträckning som mellan dina erfarnare gamla rävar.

Renfield

Swordsman
[½OT]

Att grunden i ett scenario är en kvinna som skall räddas behöver inte på något sätt vara klyschigt eller sexistiskt. Här var det dina egna fördomar som fick dig att dra förhastade slutsatser, och även om jag kanske skulle gjort samma sak i viss mån om jag inte läst ditt inlägg först och reflekterat, så är det ändå värt att poängteras.

Nu kom jag att minnas ett av dom första äventyr jag SLade till Mutant Chronicles, där mina spelare var ett gäng avdankade privatdetektiver med alkoholproblem och dylikt. Dom fick i uppdrag att rädda en "Prinsessa", i det här fallet popstjärnedottern till en finansman, från en "ond terrorist"..
Det visade sig att Prinsessan var missbrukare och sexuellt depraverad, och ville bli förnedrad av Terroristen [hennes älskare] för att få utlopp för sitt självförakt efter att hennes mor dött innan dom samsat. När RPna till slut hittade dom och stormade in i lägenheten protesterade Prinsessan vilt, och i paniken skadesköt en RP henne, varpå allt brakade loss i en eldstrid mellan RPna och Terroristen. När sen alla släpades ut ur sjukhuset för att ställas inför domstol infriades inga fördomar om Prinsessor i nöd, inte..

Troberg

Sinister eater
Ett tips är att unga inte är så belästa och befilmade (fanns det ett sådant ord för en minut sedan?). Det innebär att du kan glatt kan sno någon historia från något verk som antingen är lite för gammalt för dem eller lite för vuxet (fast då kanske du bör barnanpassa det lite). Ändra om lite för att ta bort de uppenbara plagiaten och kör hårt. Jag tror tex att du skulle komma undan med att rippa klassikern Yojimbo eller någon av dess kopior (Last man standing, Striden om Ura, Last man standing (det finns två), Korpen flyger, För en handfull dollar osv). Eller varför inte en annan Kurosawa-klassiker, De sju samurajerna, även där eventuellt flyttad till en annan värld? MacBeth? Robinson Crusoe (fast kanske med lite mer kannibaler och otäcka djur, eller kanske rentav en rymdpatrull som havererar på en främmande planet)?

Hjalle

Swashbuckler
Re: Sent skall syndaren vakna

Sen ska man bara tillägga att det finns 'barn' och 'barn'. Jag är ´knappt ens fjorton år, men inom rollspelandet betraktar jag mig som en fullvärdig invdivid. Jag är spelledare, också. Visserligen är jag erkänt intelligent och mogen för min ålder, men det kan nån av Johan K:s spelare också vara. Fast, det tror jag du om någon (som spelleder flera minderåriga) vet redan. För övrigt tror jag det faktum att jag alltid spelat med flera år äldre snubbar, samt faktiskt också min etablerade vistelse här på forumet, fått mig till en betydligt säkrare och mognare rollspelare. Vad jag vill säga med detta inlägg är... hm. Kanske lite självhävdning, men att 'barn' kan vara väldigt olika. Jag känner till exempel inte alls igen mig på beskrivningen av 'barn' i ditt inlägg. Fast jag har alltid varit... Väldigt överlägsen jämnåriga på väldigt många områden.

-Hjalle, ursäktar för ännu ett flummigt och onödigt inlägg (nån taskig period jag är inne i)

w176

Förlorad dotter
Re: [½OT]

Nå det här är lika mycket ett svar till Han som du. Nej jag gjorde en förenkling och enkelt inlägg och bara för att en kvinnas ska räddas behöver inte berättelsen på något sätt vara sexistisk till sitt upplägg. Dock i det sammanhang och på det sätt som den presenterades "...köra nått lite lätt klassiskt.. Att man skall rädda prinsessan, som fångats av den stora stygga trollkaren eller nån annan elak kille. " så lät det mer som om Johan K på rutin skulle ett gammalt ganska könsstereotypt äventyr utan närmare reflektion.

Mitt inlägg var bara en påminnelse över att man på rutin inte ska råka köra ett sexistsikt äventyr, då det sällan är äventyr då man tänkt med genus problem som har problemet med stereotyp sexism utan problemet främst uppstår när man kör på som valigt och inte tänker på hur stereotypt man framställer kvinnor och män.

Pom

Swashbuckler
Re: Sent skall syndaren vakna

Du har förstås rätt i att unga människor är lika originella som gamla människor. Det var en av de saker jag försökte få fram och en av anledningarna till att jag tvekade att överhuvud taget skriva ett inlägg.

Jag försökte ändå gräva i min erfarenhet efter några observationer som skulle kunna vara till hjälp för att generalisera barns rollspelande. Det kanske är bäst att jag förtydligar sammanhanget.

Mina erfarenheter av långvarigt barnspelledande handlar om barn 8-13 år, med de allra flesta på 10-12. Det är förstås på många sätt en milsvidd skillnad mellan en "omogen" tioåring och en "mogen" trettonåring. Och även om du som trettonåring/fjortonåring är barn i bemärkelsen "inte vuxen" finns ju kategorin tonåring för att markera att du nu har hunnit till ett mellanläge mellan barn och vuxen. Det är ingen slump att många initiationer till vuxenvärlden över hela världen i långa tider ägt rum i 11-13-års åldern.

Jag avsåg också barn som inte har någon annan egentlig erfarenhet av rollspel. En annan av mina (väl dolda) poänger var just att när man blir varm i kläderna spelar åldern ingen större roll för hur man spelar.

Så, jag förstår verkligen att du inte känner igen dig i de här beskrivningarna. De gäller ju strängt taget inte alls dig. :gremsmile:

Johan K

Gammal & dryg
Re: Rädda princessor?

Snälla, snälla, snälla! Det måste väl inte nödvändigtvis vara en bimbo som ska räddas från en mäktig man av något slag? Snälla? Man ska speciellt inte med unga barn ytterligare köra ner nötta kön stereotyper i halsen på dem i onödan? Snälla?
Alltså, den tanken har inte enns slagit mig att, i det här prinsessan, överhuvudtaget skall vara nån bimbo. Så vart du fått det ifrån vette katten..

Det går att göra hur klassisk fantasy som helst utan att man behöver bara sexistisk. Låt den rädda en bortskämd liten prins istället på den visa gamla kungfu-häxans (Yoda-ripoff) inrådan från den onda trollkarlen. Ha med kvinnor men låt dem vara något annat än snygga bimbos eller onda nekromantiker med svart lackklänning.
Återigen, inte min tanke överhuvudtaget...
Har som sagt inte enns tänkt i de banorna överhuvutaget... Men det skadar väll aldrig att det påpekas iaf...

/ Johan k, som tänkte sätta sig på balkongen & skissa lite äventyr snart..

Johan K

Gammal & dryg
Mmkay !

Ok, man tackar för de tänkvärda oredn åxå !!
Skall snacka med poarna mina & se ifall det är nån som har klust att vara lite av en bispealre/hjälpreda.

Nkari

Veteran
Re: Mmkay !

Jag skulle nog inte dumma ner det för mycket, de flesta ungar har nog kört ex antal rollspel på datorn/tv-spelet..

Så det klassiska raka linjen rollspelet kanske inte erbjuder dem så himla mycket, testa att införa lite "mognare" saker, o se hur de reagerar på det.. flamsar de bara förbi det så tagga ner ett eller ett par steg för att försöka hamna på en nivå som de verkar trivas med.. (naturlish så ska du också trivas.. :gremwink: