Jag skulle nog vilja veta kön och ålder på ungarna.. Allvarligt så tror jag nog att du kan köra precis vad som helst.. Kanske inte såå mycket långvariga, känslomässiga saker (typ
Ymirångest i en timme) men släng gärna in saker som kan väcka skräck eller en känsla av häftighet.. Ett monster kan vara bra.. Om någon avfyrar en pil och slår högt i skada och monstret inte verkar bry sig så kan det bli en chockartat upplevelse.. Gör gärna monstret långsamt så att det blir en liten jakt..
Nu har jag förvisso inte spellett en hel nybörjargrupp utan bara när en spelare är helt ny med erfarna (nåja) spelare.. Jag spelledde 9-12-åringar i Feng Shui på FriCon och det funkade väl.... sådär.. Det jobbiga var egentligen inte att de skulle greppa rollspelandet.. Det jobbiga var att det var sent på kvällen och de var rätt flamsiga.. Jag avbröt det scenariot också efter första striden, när jag insåg att de inte skulle komma någonstans..
Skapa gärna förväntningar.. Det märkte jag att den unga killen stormtrivdes med när jag spelledde honom första gången (han var med som nybörjare i en tjejgrupp).. De fick reda på tidigt att det var en varulv med och när han hade rätt i vem det var (vilket var rätt uppenbart) så verkligen lyste det i hans ögon..
Så skit i vad du ska spela för scenario.. Det som duger för dig funkar nog för dem.. Det du däremot bör se över är alla siffror.. Gör gärna ett par gubbar i förväg åt dem och så får dem välja.. Av någon lustig anledning så tror jag att du kommer att spelleda DoD6 för dem så låt dem få välja mellan "Jägaren", "Krigaren", "Tjuven", "Trollkarlen" och liknande.. Ungefär som i Drakborgen..
Ha med så lite siffror som möjligt.. Till Feng Shui så kapade jag bort alla sekundära grundegenskaper (förutom Fortune, för den har en speleffekt) och bara körde på 4 grundegenskaper.. Det gjorde att jag slapp förklara men också förvilla de nya spelarna.. En tjej som var nybörjare fick nästan slag när vi gjorde en gubbe i Feng Shui.. Det blev rätt mycket pillande hitan och ditan med siffrorna och då har ändå FS (inte Fading Suns) ett rejält enkelt karaktärsskaparsystem..
Jag skrev också ut på rollformuläret vad alla specialförmågor gjorde.. Det uppskattades och spelarna behövde inte fråga när de ville utnyttja specialförmågorna.. Faktum är att förmågorna glömdes bort rätt ofta.. Antagligen för att det är så mycket annat att tänka på.. Men mer om reglerna nu.. Se till att förklara allting relativt grundligt om hur det funkar.. Färdighetsslag och så.. Säg ungefär hur stark någon med STY 15 är.. Dra exempel.. Alternativt så skriver du det som en kommentar på rollformuläret..
Strid och sådant kan du lika gärna dra när det kommer till striden.. Om du drar det i början blir det rätt mycket regelprat och jag lovar dig att spelarna ändå kommer att glömma bort vad du har sagt.. Skriv ner en lista över de regler som du måste dra.. Du kommer annars att glömma en massa saker.. För strid kan det exempelvis vara Initiativ, Skadeslag och Skadepåverkan (smärta, medvetslöshet och död)..
/
Han som inte direkt sade så mycket om scenariot men som skrev det som han av erfarenhet haft problem med när han spellett nybörjare
PS. Hmm.. Det här skulle vara en vettig spelledarartikel om jag utökar det lite DS.
<font size="1">[edit] Lade till PS:et</font size>