Re: We are not amused!
"Jag förstår inte varför spelarna ska ha något å säga till om??"
Varför inte? Vad för skada tar spelledaren om spelarna uttrycker sin åsikt? Om det leder till att spelgruppen som helhet kommunicerar bättre och har mer kul så ser jag inga som helst problem.
"O vad ska diskuteras?? Regler??"
Framförallt vad som är kul. Om spelledaren ändrar gravitationen (som du föreslog) och spelarna inte tycker att det är kul så bör spelledaren få reda på detta, så att han kan ta hänsyn till detta. Om spelledaren kontrar detta med att släppa pianon, ånglok och kassaskåp i huvudet på rollpersonerna så kommer spelledaren upptäcka att han sitter ensam kvar i rummet och att spelarna har stuckit från platsen.
I grunden handlar det om att spelledande är ett serviceyrke. Det är spelledarens jobb att presentera en trevlig miljö som spelarna kan rollspela i. Det är spelledarens jobb att ta hänsyn till spelarnas rolltolkningar när denne utvecklar och invecklar ståryn. Det är, kort sagt, spelledarens jobb att se till att spelarna har kul. Om spelledaren inte klarar av att ta feedback från spelarna på detta ämne så klarar spelledaren inte av sitt jobb.
Jämför gärna med en butiksägare. Visst, han äger butiken, kan möblera precis hur han vill, sätta vilka priser han vill och ta in vilka varor han vill. Han är allsmäktig i sin butik. Men om han inte tänker på kundnyttan när han gör det så lär kunderna försvinna. Och hur skoj är det att driva butik utan kunder?
På samma sätt är det med spelledande. Spelledaren är bara allsmäktig om han har spelare. Om han inte ser till att spelarna har kul så har han väldigt lite att vara allsmäktig över. Hur kul är det att vara spelledare utan spelare?
Som sagt var, reglerna "do what thou wilt" och "kunden är gud" gäller, vad än spelledarfascister vill och tycker.