Nekromanti SL problem HJÄLP!!!!!!!

Imoze

Veteran
Vi har lite problem med våran SL. Som berättare är det inget fel (snarare tvärtom) men med sammanhängande händelser blir det snart ett litet problem. Även de mest onaturliga saker händer. t.o.m för fantasy. T.ex vi rusar efter tre svartklädda män. De försvinner in i ett litet rum och borta. Man kan leta överallt och det är ingen där. Samma sak så slås onödiga slag men inte de viktiga. Ex man kastar en vas rakt fram han slår slaget med 2T6 och en blir en 6a då har man helt plötsligt tappat vasen och skrämmer livet på sig själv när man bara ska kasta den in i en vägg. Och ska man slå någon på benen lyckas man och den andre få svinont av 2 i smärta av en stav. SL är lite lättstöt så hur ska vi GÖRA? :gremconfused:

samiis

Warrior
Ni slår alltså an massa onödiga slag??

Gör så här

Så fort du ska göra nått säger du; Ska jag slå tre tärningar mot (t ex) Söka??
Om du vill slå ett slag (ett sådant viktigt slag, som du saknar...)

Säger SL att du ska slå ett slag du inte vill slå säger du att du tycket att det verkar onödigt och att du hellre slår mot *** i stället, för det verkar mer logiskt, eller slår inget alls...

Emil

Hero
Vi har lite problem med våran SL. Som berättare är det inget fel (snarare tvärtom) men med sammanhängande händelser blir det snart ett litet problem. Även de mest onaturliga saker händer. t.o.m för fantasy. T.ex vi rusar efter tre svartklädda män. De försvinner in i ett litet rum och borta. Man kan leta överallt och det är ingen där.

Spela på det. Om tre personer bara försvinner sådär, då måste det ju var något magiskt inblandat. Så spela efter det. Börja leta efter portaler och liknande. Då borde spelledaren förstå att han har orsakat något som kanske inte riktigt var meningen.

Fråga sedan efter att ni spelat klart var de där tre personerna egentligen tog vägen. Fråga hur ni missade honom.

Samtidigt så måste man ha lite respekt för att det faktiskt inte är det lättaste att föra fram en invecklad handling så att det inte av misstag råkar bli fel någonstans.

Samma sak så slås onödiga slag men inte de viktiga. Ex man kastar en vas rakt fram han slår slaget med 2T6 och en blir en 6a då har man helt plötsligt tappat vasen och skrämmer livet på sig själv när man bara ska kasta den in i en vägg. Och ska man slå någon på benen lyckas man och den andre få svinont av 2 i smärta av en stav. SL är lite lättstöt så hur ska vi GÖRA?

Till att börja med så krävs alltid minst två sexor för att fumla, så det du beskriver var inget fummel...

Om ni tycker det är fel på svårighetsgraderna han sätter så ifrågasätta de. Att kasta en vas ska ju inte vara mer än Ob1T6. Och därmed är det ju bara att lägga huvudet på sned och fråga om det är lönt att slå...

Däremot kan jag hålla med om att två i smärta betyder att du har ont, kanske till och med svinont. Dock varar inte den direkta smärtan så länge. Tänk på hur ont det skulle göra om någon tog ett kvastskaft och stötte det så hårt han kan i ditt lår. Det kommer att göra jävligt ont...

/Emil

Ackerfors

Alas, your rapids!
Det ligger mycket sanning i vad Emil skriver här nedanför, men jag tycker att ni ska ta upp det med honom. Det är ju trots allt för att alla ska ha roligt som man spelar och då tycker jag att man får ordna till det på ett ömsesidigt sätt, genom att diskutera hur ni ska ha det.

General

Veteran
Re: Våld? [ot]

Jag tycker nog ändå att rollspel är en ganska fredlig hobby... iallafall när vi spelar...men ibland kan det väl gå hett till....

Imoze: Jag tycker att ni borde säga till eran SL att han får fan skärpa sig annars så hoppar vi av o letar upp nån bättre....

Eller som Punger säger så kan man ju alltid ta till våld....det blir det nästan aldrig för mycket av......

"Life's a bitch, but it ain't my bitch."

samiis

Warrior
Söka-slag och liknande slår väl SL...

Annars kan ju spelarna lyckas med slaget och alltså hitta att det de letar efter inte finns där... Spelarna ska ju aldrig vara säkra på att den inte finns där. Om SL slår slagen vet inte spelarna om slaget lyckades eller ej, och fortsätter leta tills de ger upp (ganska självklart)...

Tja, jag anstränger mig för att aldrig ha några logiska luckor, och alla som gör något har motiv (även om motivet bara är slåss!), för spelarna blir frustrerade av sådant...
Läser han på forumet? Då vore det ju en smal sak att få fram det så här, tillsammans med en massa förslag..:)

Ta det lugnt. Prata med varandra. Ni spelar för att det är kul, då måste man ha en sån stämning där alla kan säga vad de tycker. Påminn honom om att spelledaren är till för spelarna, inte tvärtom. Sen om det inte riktigt funkar, låt nån annan prova vara sl. Det är inte alltid så lätt...så antingen funkar det bra, eller så prövar ni med nån annan igen.

Kom ihåg, ha roligt, ni är ju kompisar! Var glada, positiva, så löser det sig.

Uruk-Hai

Veteran
Re: Våld? [ot]

Jo, det finns ett där är man en hjälte ung. i nutid.
Där hjälper m,an gammla människor över gatan inte mycket våld. Man kan hitta gretas kaffekop som ger mer i charisma och Görans basker som ger mer i interligens eller styrka........
alltså inget rollspel för mig. ;)

Duddmannen

Hero
Hjälp med problematisk SL

Folk som försvinner utan förklaring.
Helt klart en ogenomtänkt nödlösning av en situation som SL inte har räknat med. Dålig planering alltså.

Fri tolkning av misslyckat Kasta-slag.
Ingen koll på hur misslyckande och fummel fungerar i spelet. Antingen har SL inte läst reglerna vilket gör honom till en dålig SL. Eller så har SL läst reglerna men struntar blankt i dem vilket gör honom till en dålig SL.

Oproportionerlig smärta.
SL bestämmer hur rollpersonen upplever den tagna skadan. Detta ska Spelaren
göra istället. SL delar ut siffrorna, Spelaren tolkar.

Om nu SL är lättstött så har man två alternativ
1. Säg till SL att sättet han handhar reglerna är felaktiga, godtyckliga och i de flesta fallen ologiska. Kräv att han skärper sig. Skulle en lättstött SL då tycka att han inte vill vara SL längre så får ni skaffa en ny. Då är förhoppningsvis problemet löst. Eller så ändrar sig er nuvarande SL och blir till det ideal vi alla strävar efter. Då är problemet också löst.

2. Säg ingenting utan fortsätt att lida. Då har ni i alla fall kvar er SL och kan spela, hur förvridna och bizarra era karaktärers liv än blir.

samiis

Warrior
Re: Hjälp med problematisk SL

Situationen han beskrev liknar förresten en annan händelse som hände min spelgrupp för ett tag sen...

RPerna blev anfallna av ett gäng rövare, :gremcool: medan de var i strid med några av rövarna hoppade det fram några till, som tog en massa utrustning från deras hästar. När de klarat av alla rövarna upptäckte de att alla pengar på hästarna var borta. :gremblush:
De sa att de skulle leta upp rövarna, det ville inte jag att de skulle göra, så jag sa att de kunde stanna kvar där i en veka och kolla om de kunde hitta deras håla i så fall, då bestämde de sig för att fortsätta mot Tuzan Rim, som de var på väg till. :gremcrazy:

Duddmannen

Hero

Jag kan förstå att man ibland måste se till att rollpersonerna blir av med lite prylar, men det finns bättre och sämre metoder.

Nackdelen som jag ser med den metod du föreslår är att man lätt kan få spelare som känner att man som spelledare är ute efter dem. Oavsett spel, så tror jag att man tjänar på att vara medspelare som SL snarare än motspelare.

Det kan ju urarta och bli så att spelarna inte längre känner att de kan påverka handlingen. Oavsett om det är så eller inte så bör man låta de tro att de kan påverka. I annat fall riskerar man att få en grupp personer som bara lyssnar på en berättelse. Det är kanske inte dit man vill komma när man spelar rollspel.

Men hur gör man då?
I ditt exempel fick jag intrycket att de hade för mycket pengar. Det är aldrig bra. Själva idén med att rövarna tog pengarna är inte dum, men genomförandet borde man kunna fixa till.
Rövarna väntar med att slå till tills rollpersonerna slår läger för natten. Så fort man övergår till att ha vaktpost och de flesta andra gått och lagt sig smyger rövarna fram och omringar lägret. När man slår till, ser man till att ta hand om den som sitter vakt allra först och nöjer sig med att sätta svärd mot de sovande. Ingen dödas! Rollpersonerna inser att de inte kan ta till vapen just nu. Rövarna tar hästen med pengarna och binder rollpersonerna vid varsitt träd. Innan de ger sig av säger rövarhövdingen något i stil med: "Hälsa de ni möter att Röde Grolek förärade er med ett besök! Ha, ha, haa!" innan han försvinner.

Vad vinner man på detta?
1. Pengarna (och andra prylar som man inte vill att gruppen ska ha) försvinner iväg till okänd ort.
2. Rollpersonerna får ett namn att gå på och därmed en möjlighet att få upprättelse senare.
3. Spelarna får en snabb lektion i rån utan blodspillan (förhoppningsvis) och att det finns situationer när man inte bör slåss utan istället vänta.

Nu kommer spelarna givetvis att bli sura för att de blivit av med en massa saker. Men eftersom de har ett namn på rövaren och fått goda signalement kan de börja planera hur de ska ta tillbaka sina ägodelar. Dessutom kan man ju låta rollpersonerna höra rykten om rövarhövdningen. Antingen att han setts någonstans dit du vill att spelarna ska ta sig, eller att han har kontakter med den eller den personen. Om du senare vill att spelarna ska få tillbaka grejorna, är det bara att göra ett äventyr där de hittar hövdingen och skatten.

Tror jag i alla fall.

/Duddmannen som inte gillar att bli rånad, men tycker det kan vara kul att råna.

DAKRilla

Hero

"Eller så har SL läst reglerna men struntar blankt i dem vilket gör honom till en dålig SL."

Varför gör detta honom till en dålig SL? Särskilt om resultatet av de (egna?) reglerna han inför är bättre.

DAKRilla

Hero
Med det optimala är ju att spelarna slår även de "dolda" slagen och sedan rollspelar resultatet. Jag tycker nämligen att man ska försöka skära ner på all form av kontroll över spelare som spelledare kan bruka sej av. Spelarna är ju nämligen där för att rollspela sina rollpersoner, inte se dem bli rollspelade.

Arvid

Warrior
"Med det optimala är ju att spelarna slår även de "dolda" slagen och sedan rollspelar resultatet. Jag tycker nämligen att man ska försöka skära ner på all form av kontroll över spelare som spelledare kan bruka sej av. Spelarna är ju nämligen där för att rollspela sina rollpersoner, inte se dem bli rollspelade."

Jag håller med men bara till den gräns att det inte stör spelarna. Även om man kan rollspela det mesta så sätter sig en del saker undermedvetet.
Ex. Rollpersonerna är snabbt inne i köpmannens rum och måste se om dokumentet är där inne. Alla slår ett svårt söka-slag, och en lyckas med jättemycket.
Nä, säger spelledaren, ni hittar inte dokumentet (köpmannen har det nämligen på sin lantegendom). Ni hör också steg i trappen. Spelarna springer iväg. Även om rollpersonerna inte vet det, vet spelarna tt dokumentet inte är i huset så det blir inte lika intressant att göra en plan för att komma in och söka noggranare om de vet att det inte finns där.

Men i fall som:
Rollpersonerna går genom en skog och ett troll ligger på lur. Alla slår syn-slag. Där är det nog bättre att det görs öppet, spelarna får läge till rollspelande och det gör inte så mycket då de ändå inte alls vet vad som ska hända. Ska man verkligen överraska dem kan det dock kanske vara bättre att inte slå öppet (om man alls slår).

Sammanfattning: Jag tycker att det i tärninsslag som spelarna inte vet så mycket vad de innebär (typ söka runt i ett rum utan att söka något speciellt) ofta kan slås öppet. Slag som man vet vad resultaten innebär väldigt exakt, tycker jag att man ofta (inte alltid) ska ta dolt.