Re: Hjälp med problematisk SL
Jag kan förstå att man ibland måste se till att rollpersonerna blir av med lite prylar, men det finns bättre och sämre metoder.
Nackdelen som jag ser med den metod du föreslår är att man lätt kan få spelare som känner att man som spelledare är ute efter dem. Oavsett spel, så tror jag att man tjänar på att vara medspelare som SL snarare än motspelare.
Det kan ju urarta och bli så att spelarna inte längre känner att de kan påverka handlingen. Oavsett om det är så eller inte så bör man låta de tro att de kan påverka. I annat fall riskerar man att få en grupp personer som bara lyssnar på en berättelse. Det är kanske inte dit man vill komma när man spelar rollspel.
Men hur gör man då?
I ditt exempel fick jag intrycket att de hade för mycket pengar. Det är aldrig bra. Själva idén med att rövarna tog pengarna är inte dum, men genomförandet borde man kunna fixa till.
Rövarna väntar med att slå till tills rollpersonerna slår läger för natten. Så fort man övergår till att ha vaktpost och de flesta andra gått och lagt sig smyger rövarna fram och omringar lägret. När man slår till, ser man till att ta hand om den som sitter vakt allra först och nöjer sig med att sätta svärd mot de sovande. Ingen dödas! Rollpersonerna inser att de inte kan ta till vapen just nu. Rövarna tar hästen med pengarna och binder rollpersonerna vid varsitt träd. Innan de ger sig av säger rövarhövdingen något i stil med: "Hälsa de ni möter att Röde Grolek förärade er med ett besök! Ha, ha, haa!" innan han försvinner.
Vad vinner man på detta?
1. Pengarna (och andra prylar som man inte vill att gruppen ska ha) försvinner iväg till okänd ort.
2. Rollpersonerna får ett namn att gå på och därmed en möjlighet att få upprättelse senare.
3. Spelarna får en snabb lektion i rån utan blodspillan (förhoppningsvis) och att det finns situationer när man inte bör slåss utan istället vänta.
Nu kommer spelarna givetvis att bli sura för att de blivit av med en massa saker. Men eftersom de har ett namn på rövaren och fått goda signalement kan de börja planera hur de ska ta tillbaka sina ägodelar. Dessutom kan man ju låta rollpersonerna höra rykten om rövarhövdningen. Antingen att han setts någonstans dit du vill att spelarna ska ta sig, eller att han har kontakter med den eller den personen. Om du senare vill att spelarna ska få tillbaka grejorna, är det bara att göra ett äventyr där de hittar hövdingen och skatten.
Tror jag i alla fall.
/Duddmannen som inte gillar att bli rånad, men tycker det kan vara kul att råna.