Teori om Ondska och Godhet. Behöver jag säga OT?
Moral och samvete är ett handikapp. Dessa känslor gör dig svag.
Nej. Eller, för att förtydliga mig, det är inte definitivt. Iallafall JAG ser inte det som svagt, det handlar ju till stor del om definition i såna här abstrakta ämnen. Iallafall, om vi nu definerar "gott" som livskraft, själakraft, det som får oss att leva och skapa alltså, och "ont" som det som hindrar oss från att tillfredställa våra behov utan att skada andra, t. ex brist på personlig harmoni, vilket här defineras som: Du mår för dåligt eller är inte tillräckligt självkännande för att kunna tillfredställa din behov utan att skada andra.
(Det intressanta med den här teorin är att själva LIVET defineras av "ondska", alltså en lång rad hinder som nu det fysiska livet innebär. Skulle det inte vara rätt tråkigt att leva utan ondska då? Inga konflikter = Ingen handling, bara några ickefysiska själar som låg och "wobblade".. /images/icons/laugh.gif)
Eftersom empati är en tecken på upplyshet, alltså förmågan att förstå sig själv och andra, och lättare kunna leva utan att skada andra så är detta då en styrka. Det är svårare att leva så, men med empati kan man göra det.
Såvida man inte definerar "Styrka" med personlig överlevnadschans. Men som sagt, det är inte definitivt. Det är bara din personliga uppfattning.
Inte vad samhället säger är rätt.
Men vad samhället "säger" är rätt, är ju vad dom flesta människor också TYCKER är rätt. Så då borde ju vad 90% av befolkningen säga är "rätt" vara mer rätt än vad 10% säger? Om du menar att varje människa borde följa sin egen moralkod så blir det ju lite mer logiskt, men sättet du beskrev samhället på lät som du såg det som väldigt distanserat från verkligheten..
Men jag tror inte heller på absoluta värden. Eller ja ok då, "livskraften.."/images/icons/smile.gif Kanske.
Nu blir ni säkert upprörda. Men jag säger bara en sak: Det skiter jag i.
Det är säkert en bra teknik för att kunna bibehålla det som DU definerar som styrka. Men för att få det som jag kallar styrka måste du lyssna, uppleva, så du kan lära, upplysas.
Iofs, nu är ju inte min definition den "officiella", och eftersom du inte gjort några ansatser att följa en sådan filosofi i ditt inlägg antar jag att du inte tänker börja helt plötsligt.. /images/icons/smile.gif
Men ändå: På ett diskussionsforum får man väl lyssna på vad folk svarar? Annars kommer nog ingen ta dina åsikter på allvar.