Jag spelleder för en grupp i Shadowrun (ett spel som utspelar sig i framtiden där företagen styr mångt och mycket, plus att magi, alver, troll, orcher och dvärgar har återvänt till världen). Som de flesta andra spel som utspelar sig in framtid med hög teknologisk nivå så finns det gott om häftiga prylar(vapen, cybernetik, datorer, bilar, bioteknik etc etc etc etc etc) vilket spelteknsikt har resulterat i att det finns en otrolig mängd regler till allt (det är speciellt märkbart i Shadowrun då dom kära konstruktörerna verkar att ha en förkärlek att sätta regler till precis allt). Ja då till problemet, våra spelmöten går ofta ut på att spelarna sitter och bländrar i böcker och ska köpa en massa saker som är så ooootroligt coola och som kommer att göra dom så oootroligt bra. Och alla desssa regler! I gruppen finns det två s.k riggers, en person som med hjälp av cybernetik kan styra fordon med bara tanken (och med rätt utrustade fordon så behöver han inte ens sitta i dom) och hur man speltekniskt går till väga för allt man kan göra med dessa fordon är en hel hög med regler( som spelarna kan bättre än mig). Sedan finns där en decker, en person som kan ge sin in och surfa på nätet...virtuell reality helt enkelt, och med det följer ännu mer regler om hur man gör(där av den spelaren kan reglerna bättre än mig). Det bli ett ständigt bländrande helt enkelt och köpande av utrustnng.
Så vad gör man? Någon som har förslag på hur man gör detta att gå smidigare. Problemet är att jag vill ha en High-Tech kampanj, det är ju det som är charmen med spelet(blandannat). Men man får ju bara lust att spela ett spel som utspelar sig på stenåldern som saknar regler i stort sett.
"Våga vara dum!"
Så vad gör man? Någon som har förslag på hur man gör detta att gå smidigare. Problemet är att jag vill ha en High-Tech kampanj, det är ju det som är charmen med spelet(blandannat). Men man får ju bara lust att spela ett spel som utspelar sig på stenåldern som saknar regler i stort sett.
"Våga vara dum!"