Nekromanti SL som bara tänker rollspel

Vindhand

Myrmidon
Vad jag gjort

En mindre bra sak är att det är svårt att balansera en magikers grundegenskaper på ett bra sätt. GURPS har bara fyra grundegenskaper (Strength, Dexterity, IQ och Health) och samtliga dessa är i någon mån viktiga för en magiker

Jag har behållit kraftpoängen från DoD så dessa temporära psy ersätter gurps "utmattning". Dex (smi) ger naturligtvis basen för "kasta" färdighten (som jag kondenserat till en enda, oavsett om man kastar blixtar eller eldbollar). IQ (int) är viktigt för de besvärjelser som kräver t.ex. IQ 14 men jag struntar i det i övrigt. Istället får man 2T6 i fv en spell man lär sig. Detta eftersom låga värden inte är lika förödande i ett T20-baserat system som med den normalfördelade 3T6. ..och för att en korkad magiker skall vara ett fungerande koncept. :gremsmile:

Låter man kp utgöra reservkraftpoäng har man löst den biten också. Nu har jag inga kp längre så den vägen ör inte öppen för mig :gremcrazy:

Troberg

Sinister eater
Re: Nytt magisystem

En mindre bra sak är att det är svårt att balansera en magikers grundegenskaper på ett bra sätt. GURPS har bara fyra grundegenskaper (Strength, Dexterity, IQ och Health) och samtliga dessa är i någon mån viktiga för en magiker: IQ för att kunna få besvärjelser på anständig nivå, DX för att kunna lära sig de färdigheter som krävs för att slunga avståndsbesvärjelser, HT för att inte bli för bräcklig (vartill också kommer att HT är "reservkraftpoäng" som kan användas till besvärjelserna), samt inte minst ST, vilket bestämmer hur många, i brist på bättre översättning, kraftpoäng han har.
Jag har helt enkelt valt att basera kraftpoängen på IQ (modifierat med willpower) i stället för ST. Jag vill inte att en magiker ska behöva se ut som Conan för att vara bra.

Troberg

Sinister eater
Re: Nytt magisystem

Men om du nu känner för att äda så föreslår jag att du införskaffar en kopia av GURPS Magic, oroa dig inte för reglerna de finns med i boken.
Och om det trots allt skulle vara någon regel man saknar kan man tanka hem GURPS light gratis från SJG.