jag och mina kompisar har precis köpt DoD 6 boken plus tärningar... dom valde att jag skulle bli spel ledare men jag har ett problem.... Vad behöver jag köpa innan vi kan börja lira osv....
Har du regelboken ch tärningar är det enda du behöver ett äventyr. Mitt tips är att hämta hem vinterskogens hemlighet på <A HREF="
http://www.bergting.com" target="_new">
http://www.bergting.com</A>. Det är ett bra nybörjaräventyr och verkar riktigt kul. Jag har inte hunnit spela det själv men jag ska.
Och vad ska jag göra som spelledare?? (bra beskrivning)(hur ska jag beskriva vad som händer helst ett ex på detta..)
Din uppgift är att styra spelet och vara "domare". Det är du som förmedlar vad spelarna ser, hör, känner mm.
Exempel:
Olle, Bengt och Lisa har samlats hemma hos Björn för att spela Drakar ch Demoner. Björn är spelledare ch har förberett ett spännande äventyr. Olle, Bengt och Lisa har gjort varsin rollsperson:
Olle spelar människokrigaren Ansgar
Bengt spelar den alviske mästertjuven Lelinon
Lisa spelar trollkvinnan Isira
Spelarna och Björn (som är SL) har satt sig vid ett bord och ska precis börja spela. Det kan vara bra att spelarna presenterar sig för varandra och berättar lite om sina rollpersoner för de andra. Olle börjar.
Olle: Jag spelar en tuff råbarkad krigare som heter Ansgar. Jag är 190 cm lång och väger 97 kg. Jag är blond och är konstant orakad. Jag växte upp som ende sonen i en ganska fattig bondefamilj. Hela mitt liv har jag velat åka ut på äventyr. Mina föräldrar ville dock att jag skulle ta över gården en dag. När jag var 12 år så rymde jag hemifrån och har sedan dess tränat upp mina färdigheter att slåss.
Bengt: Jag spelar den alviske mästertjuven Lelinon. Redan som liten var jag klåfingrig och hade svårt att skilja på "ditt och mitt". Detta gjorde att jag alltid hamnade i trubbel. När jag var 25 (alver är fortfarande barn i den åldern) år gammal så kom det ett resande teatersällskap till min by. Teatersällskapet var dock bara en täckmantel för ett gäng tjuvar. De upptäckte min fingerfärdighet när jag försökte knycka en av deras börsar och erbjöd sig att ta mig med dem. Folket i byn var mer än glada att bli av med mig. Jag följde med dem i några år och de lärde mig allt jag kan. Till slut blev de alla fängslade och jag var den ende som kom undan. Och sen dess har jag varit ute på diverse äventyr.
Lisa: Min rollperson heter Isira och är en ganska färsk magiker. Jag har inga minnen av min barndom. Det första jag kommer ihåg är när jag som 14-åring kommer till en magikerakademi. Där lär jag mig sedan hur man kastar besvärjelser och blir magiker. Det enda jag har från mitt förflutna är ett halssmycke med en stor sten i. Det finns en massa inskriptioner på smycket som varken jag själv eller någon jag frågat kan tyda. Inte ens magikerna på min akademi vet vad det är för typ av skrift.
Nu när alla presenterat sig själva är det dags att börja spela.
Björn: Det är en solig sommardag och solen står högt på himlen. Ni befinner er 1 mil söder om staden Glonukburg som ni lämnade tidigt denna morgon. Ni färdas längs en bred landsväg som är omgiven av en hed på högra sidan och en skog på den vänstra. Med er har ni det brev ni lovade köpmannen Niliter att ta till hans kusin i Derjstadt som ligger ca två dagsfärder härifrån. Temperaturen är behaglig och en frisk sommarvind fläktar era ansikten. Slå ett slag för lyssna
Alla spelarna tar nu var sin tärning och slår för att se om de hör något (detta kan slås av spelledaren istället om det är något han inte vill att spelaren ska veta)
Olle: Nä jag misslyckades!
Bengt: Jag slog 7, jag lyckades!
Lisa: Miss här också!
Björn: Du (till Bengt) hör svaga skrik som verkar komma inifrån skogen.
Eftersom Bengt var den enda som lyckades så hör inte de andra skriken. Men de kan ju alltid fråga varför Bengts rollperson stannade till.
Olle: Vad är det?
Bengt: Schhh. Jag tror jag hörde nåt.
Lisa: Vad?
Bengt: Jag är inte säker men det lät som skrik inifrån skogen. Följ efter mig!
Olle: Ok
Bengt: Jag går in i skogen i riktning mot skriken.
Olle: Jag följer efter.
Lisa: Jag med.
Björn: Ni böjar sakta gå in i skogen som är en ganska tätvuxen granskog. Grenar rispar er i ansiktet och det finns gott om rötter att snava på. Efter ett litet tag börjar även ni två (Lisa och Olle) att höra skriken. Det låter sm en kvinna som skriker.
Olle: Är det något jag inte tycker om så är det folk som gör kvinnor illa. Jag ökar farten.
Lisa: Hey, vänta på mig! Jag ökar också farten
Bengt: Jag följer efter i samma hastighet.
Björn: Efter en liten stund så ser ni en liten glänta längre fram i skogen. Några ganska stora gestalter står hukad över en mycket mindre och verkar sparka eller slå på den.
Olle: Jag drar mitt vapen och springer fram!
Bengt: Jag tar fram min kastyxa ch springer också fram!
Lisa: Jag avancerar lite långsammare och stannar precis i kanten på gläntan.
Björn: Ansgar (Olle) och Lelinon (Bengt) är nu framme vid gläntan. Ni ser vad som verkar vara två troll stå ch sparka på en liten kvinna.
Olle: Vilka är ni mörkrets varelser som vågar ge er på en stackars försvarslös kvinna? Stick tillbaka till det svarta hål ni kom från!
Björn: Trollen vänder sig om och glor på er. En sekund senare ser ni hur de dra sina vapen.
Bengt: Jag kastar min ksatyxa på det närmsta trollet
...... Nu följer en strid där man kör med stridseglerna och sedan fortsätter man med äventyret.
Jag hoppas att detta lilla spelexempel gett dig en idé om hur det fungerar att vara SL.
Mvh
Willie
"Never judge a book by its movie."
J.W. Eagan<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Willie Garvin on 2001-01-07 23:20.</EM></FONT></P>