Nekromanti sl som behöver hjälp....

nolimits

Veteran
jag och mina kompisar har precis köpt DoD 6 boken plus tärningar... dom valde att jag skulle bli spel ledare men jag har ett problem.... Vad behöver jag köpa innan vi kan börja lira osv....
Och vad ska jag göra som spelledare?? (bra beskrivning)(hur ska jag beskriva vad som händer helst ett ex på detta..)

//Erik

Blaze^

Veteran
Eftersom du har grundbok och tärningar så har du rent tekniskt sätt allt som behövs för att börja spela. Men eftersom det här är ditt första äventyr kan jag rekommendera att du laddar ner ett äventyr, ett officiellt DoD 6 äventyr hittar du på denna adress:
http://www.bergting.com/downloads/Vinterskogen1_0.pdf Det är ett ganska bra äventyr och beskrivningen är grundläggande. Om du surfar runt bland rollspel.nu:s länkar kan du säkert hitta fler länkar till sidor med äventyr skrivna av andra spelledare.
Bra och ha men inte alls nödvändigt är en Spelledarskärm som du kan dölja dina tärningsslag / äventyr / anteckningar bakom.
Rollformulära brukar vara lämpligt att framskaffa, så länge du har tillgång till skrivare finns det bra sådana på www.riotminds.com Vad det gäller beskrivningar så finns det flera olika nivåer att beskriva saker på. Ofta får man anpassa beskrivningen efter situationen. I stillsamma miljöer (som i vinterskogen ovan) är djupa / stämmningsfulla beskrivningar ofta väldigt bra. Men när ett grottroll precis ska dunka sin 2m långa köttklyvare i RP:ns skalle är det opassande att beskriva hur daggen rinner sakta ner för ett grässtrå.
Det vanligaste sättet att beskriva en händelse är att Spelaren berättar vad han vill göra (SL berättar hur lätt / svårt det är). Spelaren kastar tärningen och du berättar utifrån hur bra slaget blev vad som hände.
Ex. "Du stoppar in dyrken i låset. Du söker försiktigt efter låsmeckanismen. Svetten rinner ner i dina ögon och dina händer börjar darra. Ljudet av vakternas steg kommer närmare. Låset klickar till och dörren glider sakta upp."
Eller varför inte: "Du stoppar in dyrken i låset. Du söker försiktigt efter låsmeckanismen. Svetten rinner ner i dina ögon och dina händer börjar darra. Ljudet av vakternas steg kommer närmare. Låset klickar till och en tagg täckt med ett slemmigt lager penetrerar din handflata. Du kan inte kontrollera dig och skriker högt."

Bela

Warrior
"Vad behöver jag köpa innan vi kan börja lira osv"

Inget du inte tycker att du saknar.

"Och vad ska jag göra som spelledare?"

Planera i förväg ut ett äventyr eller läs in dig på ett färdigskrivet. Vinterskogens hemlighet har fått bra kritik här på forumet (Har själv inte läst det) och kan därför vara ett bra äventyr att börja med. Själva arbetet som SL under själva spelmötet är inte särskilt komplicerat. Du börjar med att i stora drag berätta vad som hände under förra spelmötet, så att ingen har glömt något viktigt som kan ha betydelse för det här spelmötet. Därefter så ska du som SL föra handlingen framåt genom att berätta vad som händer under äventyret.

Exempel:

Spelaren: Jag tittar försiktigt in genom fönstret.

SL: (Slår en tärning dolt för att göra spelarna oroliga) Du lutar dig sakta i sidled så att du ser in med höger öga. Rummet innanför är i stor oordning med skadade och omkull välta möbler, som om det varit strid i det. Men annars är det tomt.

Eller under strid:

SL: Ni (De tre spelarna) står i en trekant runt lägerelden med ryggarna inåt. Gråtrollet står i utkanten av lägerplatsen framför Adam och Bertil, ett skogstroll smyger fram mot Caesar och ytterligare två närmar sig mot sidorna Adam, Caesar samt Bertil, Caesar. (SL ritar ut en topografisk karta medans han berättar)

Adam: Jag håller min fackla framför mig mot gråtrollet och försöker hålla grå och skogstrollet under samtidig uppsikt.

Bertil: Jag förbereder besvärjelsen X.

Caesar: Jag kastar en kniv mot skogstrollet.

Diverse slag slås och striden är igång.

Hoppas att det var de svar du ville ha.

Bela

nolimits

Veteran
Men när vi har lirat klart viner skogen vad ska vi göra då ska vi bara lira nåt annat uppdrag?? eller finns det en hel värld som alt utspelar sig i (ett land?? eller flera)

Bela

Warrior
Det finns inte några andra officiella äventyr i dagsläget. Så det är bara att hitta på egna. Och DoD utspelar sig i Trudvang. Det finns en karta på Riotminds hemmsida, men i övrigt finns ingen information. Så återigen får du hitta på eget. Lycka till.

Bela

nolimits

Veteran
jag undrar hur man beskriver när tex rp ska gå 3-4km på en grus väg i skogen....??

Och hur gör man med mat?? och vatten??

Blaze^

Veteran
i vinterskogen medföljer en beskrivning på just vinterskogen. Den existerar inte på någon speciellt plats. Riotminds håller på att skapa en "kampanjvärld" vid namn Trudvang eller något sådant iaf det finns bilder på den på deras hemsida.
Med lite fantasi kan du utveckla vinterskogen så att det blir lite mer område kring den.
I tidigare utgåvor av DoD finns det även andra kampanjvärldar (Vanligtvis Altor (det vanligaste) och Chronopia (brukar anses som mindre bra kampanjvärld).

Eftersom DoD 6 är ett ÄP baserat system så vill du nog fortsätta köra med samma RP ett tag för dina spelare kommer nog bli pörkna om du byter värld titt som tätt.
Jag rekommenderar att du laddar ner lite äventyr och tar och börjar pussla ihop dem till ett stort äventyr.

Bela

Warrior
Du behöver inte beskriva en marsch överdrivet nogrant. Det räcker med att säga "Ni når efter 40 minuters marsch fram till byn. Regnet har gjort era kläder genomblöta och ni känner plötsligt hur hungriga ni är när dofterna från värdshuset når er." Eller helt enkelt "Ni kommer fram till byn efter 40 minuter och är lite trötta. Vad gör ni?"

Mat och vatten behöver rollpersoner för att uträtta stordåd. Om inte dina spelare ser till att ha med sig tillräckligt ut i skogen så ge dem en svårighets ökning pga svält/törst.

Bela

Blaze^

Veteran
Resvägar är ofta tråkiga...
Ett alternativ är hoppa över dem och säg att de kommer fram och kanske beskriv hur jobbig vandringen var.

Eller så kan man slänga in lite händelser här och var. Rövare, naturscener osv. Hur lång tid en vandring tar tror jag det finns tabeller för i grundboken.

Mat... låt äventyrarna köpa mat för långa färder. Torkat kött / skeppskorpor brukar vara populärt och billigt. Sedan är det bara att stryka en dagsranson per dag.

Sist ett tips: Tänk inte så mycket på alla regler utan kör mer på känn... inget spelmöte är komplett utan de obligatoriska regeldiskussionerna, men kom i håg...
Rollspelens Regel NR. 1
SL har ALLTID rätt
Rollspelens Regel NR. 2
Om SL skulle ha fel; hänvisas till Regel NR. 1

Lycka till

Vindhand

Myrmidon
# beskrivningar

Men när ett grottroll precis ska dunka sin 2m långa köttklyvare i RP:ns skalle är det opassande att beskriva hur daggen rinner sakta ner för ett grässtrå.

Det skulle kunna vara rätt coolt... "Du slinter med ditt vapen och faller ned på knä framför trollet. Världen verkar sakta ned omkring dig och det känns som din sista stund är kommen. Du ser hur en droppe dagg sakta rinner ned för ett grässtrå och du slår av hur ditt liv är lika förgängligt som en gnutta dagg på vårens första dag... Strax därpå hör du hur trollets yxa viner i luften när han höjer den för det slutliga hugget. Droppen dalar sakta mot marken..."

Det kan vara en rolig variation till "slå för att undvika" /images/icons/wink.gif

nolimits

Veteran
1)hur är det om mina kompisar vill bygga ett hus under sin vilo period??

2)Hur är det med jobb om man är i en stad??

3)Om man ska laga mat i skogen måste man ha med sig en kastrull osv...??

4)Hur gör man om man är i skogen och får slut på mat men en är trollkar ok kan lägga en spell så att alla djur kommer till honom?? kan dom andra döda dom för mat??

5)hur mycket mat behöver man äta?? och hur mycket vatten eller dryck?? per/dag...

Blaze^

Veteran
Spelet är precis så detaljerat som du vill... Vanligtvis får spelare göra vad de vill och det brukar de göra också. De kan totalt strunta i ditt fina äventyr du erbjuder dem och gå och fiska i stället. Begränsningen är din (eran) fantasi.

jag och mina kompisar har precis köpt DoD 6 boken plus tärningar... dom valde att jag skulle bli spel ledare men jag har ett problem.... Vad behöver jag köpa innan vi kan börja lira osv....

Har du regelboken ch tärningar är det enda du behöver ett äventyr. Mitt tips är att hämta hem vinterskogens hemlighet på <A HREF="http://www.bergting.com" target="_new">http://www.bergting.com</A>. Det är ett bra nybörjaräventyr och verkar riktigt kul. Jag har inte hunnit spela det själv men jag ska.

Och vad ska jag göra som spelledare?? (bra beskrivning)(hur ska jag beskriva vad som händer helst ett ex på detta..)

Din uppgift är att styra spelet och vara "domare". Det är du som förmedlar vad spelarna ser, hör, känner mm.

Exempel:
Olle, Bengt och Lisa har samlats hemma hos Björn för att spela Drakar ch Demoner. Björn är spelledare ch har förberett ett spännande äventyr. Olle, Bengt och Lisa har gjort varsin rollsperson:
Olle spelar människokrigaren Ansgar
Bengt spelar den alviske mästertjuven Lelinon
Lisa spelar trollkvinnan Isira

Spelarna och Björn (som är SL) har satt sig vid ett bord och ska precis börja spela. Det kan vara bra att spelarna presenterar sig för varandra och berättar lite om sina rollpersoner för de andra. Olle börjar.

Olle: Jag spelar en tuff råbarkad krigare som heter Ansgar. Jag är 190 cm lång och väger 97 kg. Jag är blond och är konstant orakad. Jag växte upp som ende sonen i en ganska fattig bondefamilj. Hela mitt liv har jag velat åka ut på äventyr. Mina föräldrar ville dock att jag skulle ta över gården en dag. När jag var 12 år så rymde jag hemifrån och har sedan dess tränat upp mina färdigheter att slåss.

Bengt: Jag spelar den alviske mästertjuven Lelinon. Redan som liten var jag klåfingrig och hade svårt att skilja på "ditt och mitt". Detta gjorde att jag alltid hamnade i trubbel. När jag var 25 (alver är fortfarande barn i den åldern) år gammal så kom det ett resande teatersällskap till min by. Teatersällskapet var dock bara en täckmantel för ett gäng tjuvar. De upptäckte min fingerfärdighet när jag försökte knycka en av deras börsar och erbjöd sig att ta mig med dem. Folket i byn var mer än glada att bli av med mig. Jag följde med dem i några år och de lärde mig allt jag kan. Till slut blev de alla fängslade och jag var den ende som kom undan. Och sen dess har jag varit ute på diverse äventyr.

Lisa: Min rollperson heter Isira och är en ganska färsk magiker. Jag har inga minnen av min barndom. Det första jag kommer ihåg är när jag som 14-åring kommer till en magikerakademi. Där lär jag mig sedan hur man kastar besvärjelser och blir magiker. Det enda jag har från mitt förflutna är ett halssmycke med en stor sten i. Det finns en massa inskriptioner på smycket som varken jag själv eller någon jag frågat kan tyda. Inte ens magikerna på min akademi vet vad det är för typ av skrift.

Nu när alla presenterat sig själva är det dags att börja spela.

Björn: Det är en solig sommardag och solen står högt på himlen. Ni befinner er 1 mil söder om staden Glonukburg som ni lämnade tidigt denna morgon. Ni färdas längs en bred landsväg som är omgiven av en hed på högra sidan och en skog på den vänstra. Med er har ni det brev ni lovade köpmannen Niliter att ta till hans kusin i Derjstadt som ligger ca två dagsfärder härifrån. Temperaturen är behaglig och en frisk sommarvind fläktar era ansikten. Slå ett slag för lyssna

Alla spelarna tar nu var sin tärning och slår för att se om de hör något (detta kan slås av spelledaren istället om det är något han inte vill att spelaren ska veta)

Olle: Nä jag misslyckades!
Bengt: Jag slog 7, jag lyckades!
Lisa: Miss här också!

Björn: Du (till Bengt) hör svaga skrik som verkar komma inifrån skogen.

Eftersom Bengt var den enda som lyckades så hör inte de andra skriken. Men de kan ju alltid fråga varför Bengts rollperson stannade till.

Olle: Vad är det?
Bengt: Schhh. Jag tror jag hörde nåt.
Lisa: Vad?
Bengt: Jag är inte säker men det lät som skrik inifrån skogen. Följ efter mig!
Olle: Ok
Bengt: Jag går in i skogen i riktning mot skriken.
Olle: Jag följer efter.
Lisa: Jag med.

Björn: Ni böjar sakta gå in i skogen som är en ganska tätvuxen granskog. Grenar rispar er i ansiktet och det finns gott om rötter att snava på. Efter ett litet tag börjar även ni två (Lisa och Olle) att höra skriken. Det låter sm en kvinna som skriker.

Olle: Är det något jag inte tycker om så är det folk som gör kvinnor illa. Jag ökar farten.
Lisa: Hey, vänta på mig! Jag ökar också farten
Bengt: Jag följer efter i samma hastighet.

Björn: Efter en liten stund så ser ni en liten glänta längre fram i skogen. Några ganska stora gestalter står hukad över en mycket mindre och verkar sparka eller slå på den.

Olle: Jag drar mitt vapen och springer fram!
Bengt: Jag tar fram min kastyxa ch springer också fram!
Lisa: Jag avancerar lite långsammare och stannar precis i kanten på gläntan.

Björn: Ansgar (Olle) och Lelinon (Bengt) är nu framme vid gläntan. Ni ser vad som verkar vara två troll stå ch sparka på en liten kvinna.

Olle: Vilka är ni mörkrets varelser som vågar ge er på en stackars försvarslös kvinna? Stick tillbaka till det svarta hål ni kom från!

Björn: Trollen vänder sig om och glor på er. En sekund senare ser ni hur de dra sina vapen.

Bengt: Jag kastar min ksatyxa på det närmsta trollet

...... Nu följer en strid där man kör med stridseglerna och sedan fortsätter man med äventyret.
Jag hoppas att detta lilla spelexempel gett dig en idé om hur det fungerar att vara SL.

Mvh

Willie

"Never judge a book by its movie."
J.W. Eagan<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Willie Garvin on 2001-01-07 23:20.</EM></FONT></P>

Blaze^

Veteran
Helt rätt iofs...

Det jag syftade var snarare att man i en stressad situation inte stannar och tittar på gråmesarna som häckar i boet på trädgrenen 3m ovanför huvudet.

Om man gör det under en strid så kan din beskrivning av daggen iofs. vara passande

Bela

Warrior
"1)hur är det om mina kompisar vill bygga ett hus under sin vilo period??"

Förutsatt att de har tillgång till virke och mark så borde det gå bra. Om de inte har tillgång till arbetskraft så borde ett slag mot lämplig hantverksfärdighet göras.

"2)Hur är det med jobb om man är i en stad??

Om rollpersonen behöver ett jobb och han hittar ett så är det bara att knega på.

"3)Om man ska laga mat i skogen måste man ha med sig en kastrull osv...??"

Det skadar inte med lämplig kokutrustning då man lagar mat. Men torkatkött och skeppsskorpor kräver inte mycket tillagning och nyfångade ekorrar kan grillas över eld.

"4)Hur gör man om man är i skogen och får slut på mat men en är trollkar ok kan lägga en spell så att alla djur kommer till honom?? kan dom andra döda dom för mat??"

Om en trollkarl kan få djuren att komma fram till gruppen så ser jag inga problem i det (Annat än moraliska föstås). Annars är Överlevnad eller Jakt användbara färdigheter.

"5)hur mycket mat behöver man äta?? och hur mycket vatten eller dryck?? per/dag...

Hur mycket mat äter du om dan? När det kommer till dryck så är 4 liter om dygnet ett ungefärligt mått.

Bela

Rickard

Urverk speldesign
Välkommen till rollspelens magiska värld

Jag läste igenom svaren, <B>nolimits</B>. <B>Blaze</B>^s första inlägg är hur du <EM>ska</EM> beskriva miljön och <B>Belas</B> inlägg är hur du kommer att göra.
<UL>
<LI>Försök inte ta på dig för mycket på en gång. Låt det komma..</LI>
<LI>Slå alla tärningar själv och ha koll på tärningarna. Först för att det kommer att gå mycket fortare och sedan för att du kan fuska. Håller en spelare på att dö med sin karaktär så säg att han får lite mindre i skada än vad denne eg. skulle ha fått och låt denne också lyckas med sina slag.</LI>
<LI>Skriv upp färdigheter som du ska förväntas att slå dolt (spelarna får inte reda på det). Där finns färdgiheter som Finna Dolda Ting, Lyssna och Upptäcka fara (jag vet inte om de finns kvar i DoD6) samt grundegenskapen SMI (behövs vid strid).
Om någon letar efter en sak men du vet att det inte finns något där så slå en tärning ändå och säg att de inte hittar nå't.</LI>
<LI>Kör igenom några strider med karaktärer som du gjort för att kunna reglerna.</LI>
<LI>Gör några väldigt varierande karaktärer själv så att du får häng på rollpersonsgörat.</LI>
<LI>Bli inte nervös. Du ska ju trots allt bara styra en världs alla varelser och väder samt hålla reda ett par bångstyriga spelare som, jag lovar dig, gör de mest märkliga saker.</LI>
<LI>Tänk dig alltid in i hur en miljö ser ut eller hur en person tänker.</LI>
<LI>Skriv ner några namn så att du inte stakar dig på dem. DoD är extra jobbigt bara för att det ska ha en fornnordisk klang på namnen. Vinterskogen har den fördelen att alla redan har namn och RP:na (rollpersonerna) inte kommer stöta på några andra varelser.</LI>
<LI>Var noga med att spelarna skriver ner en personlighet som de kan spela efter så att de kan få ÄP för gott rollspelande.</LI>
<LI>Kör inte med alla regler på en gång. Introducera de efteråt</LI>
<LI>Vildmarksliv? Hur gör de i Conan? Kolla på lite fantasyfilmer som har gott rykte och iaktta. Detta brukar visserligen inte hjälpa så mycket.</LI>
<LI>Läs igenom äventyret men ha bara några få anteckningar som du kan titta på. Dela in antecknarna i kapitel med rubriker så du lätt kan hitta bland dem. Anteckningarna ska vara på högst 1 sida, varelsedata borträknat.</LI>
<LI>Kör helst igenom äventyret med rollpersonerna som du gjort. Hinner du inte så är det skit samma.</LI>
<LI>Om det är något viktigt som du glömt bort så improvisera eller ta en matpaus så du kan läsa igenom det igen. Tar det bara 15 s. att hitta och läsa igenom så gör det.</LI>
<LI>KOM IHÅG ATT BESKRIVA miljö och personers utseende.</LI>
</UL>
/[color:green]Han</font color=green> som önskar dig lycka till med SL:andet och att råden inte förvillar

Hallon

Veteran
Du behöver mycket hjälp..

Du behövde en hel del hjälp men vi här kan knappast klandra dig, alla har ju varit nybörjare någongång. Snarare borde vi beröma dig för att du lägger ner tid och möda på att ert rollspelande ska bli så realistiskt och givande som möjligt. En eloge till alla hjälpsamma fellow rollspelare som så gärna hjälper till.

The brave do not fear the grave

Vintergatan, Jorden, Europa, Norden, Sverige, Dala
Härligt...

... det kommer att gå bra det där sedu, första gångerna kommer det att vara lite nervöst, men sen kommer det att bli skit kul, speciellt när man får bestämma exakt vad som händer.

Ett tips är att ni kanske bör ha Två SL i gruppen, det kan även vara kul att få spela lite, inte bara vara SL.

Liberate Tu-Temet Ex Inferis.
. . . eller på svenska . . .
Rädda Dig Själv Från Helvetet.

nolimits

Veteran
Re: Härligt...

Alla jag lirar med är för puckade för att kunna vara SL dessvärre...... =(