solvebring
Superhero
Tjosan!
Jag tänkte på det här med att vara SL. Att vara en SL är inte speciellt svårt, att vara en bra SL är dock brutalt svårt. Jag tänkte därför att vi kan göra en tråd oss alla SL:ar emellan där man kan tipsa varandra om olika knep som man tycker är bra. Visst, alla knep och versioner av spelledning passar inte varje SL eller alla spelare, men man kan aldrig veta förrän man testat den nya knepet, eller hur?
Nedan här tänkte jag ta upp det jag tycker är bra för att utvecklas som SL:
<ul type="square">
Vad efterfrågas?
Att veta vad som efterfrågas är ju den första punkten anser jag. Att som SL fråga och analysera från spelet vad ens spelare vill ha. En del av hur de gillar att spela märks ju under spelkvällarna, och annat som man undrar över skall man aldrig vara rädd att fråga om.
Hur mycket fantasy vill spelarna ha sin upplevelse, ska man kanske skära ned på magi etc?
Gillar de intrigspel eller fullt samarbete, är det möjligt i det här spelet?
Sådana äventyr, eller sådana äventyr - det är frågan...
-Ungefär så...
Att ta till sig och att ändra på sina brister
Detta är, tycker jag, det absolut viktigaste av allt. Att ta reda på sina SL-brister och att då kämpa för att bättra dem. Det är ju det som är att utvecklas - man utvecklas av kritik. Dvs. om man kan ta den till sig utan att bli sur som en barnrumpa, och att man sedan lär av kritiken, att man vill lära sig till det bättre. Blir man sur när man får kritik, då blir det väldigt svårt att försöka utvecklas till en "bra" rollspelare.
Jag gör så att jag frågar oftast mina spelare att fullt ärligt, rakt ut säga vad de tycker om det jag gör.
Jag minns t.ex. att mina spelare när jag för första gången ställde frågan sa:
Man blir bra för snabbt när man spelar med dig...
Jaha, okej... Då skär jag ned på häftiga fynd av bra saker, då ommodifierar jag erfarenhetspoängen man får då man tränar och läser vidare inom sina färdigheter. Bara det räcker till en början, visst gjorde jag mer, men det är längesedan så jag minns inte allt jag åtgärdade. Men saken är i alla fall den att jag tog kritiken och gjorde något bra av den. Samma sak, jag skriver mycket - noveller, korta berättelser - ja ni vet, och på så vis har jag lärt mig att älska kritiken. Man utvecklas alltid av kritik! man får reda på sina fel och man fixar dem. Ju mindre fel (fel är inte riktigt rätta ordet, men ni fattar) man gör, desto "professionellare" - det är desto mer "bra" är man ju - om vi nu skall snacka om att vara "en bra SL".
Ibland kan det bara vara en grej de tyckte var dåliga under spelkvällen, se till att minnas det då, inte mer det det. "Det skall jag inte göra om". Jag frågar mina spelare så ofta jag kommer ihåg att göra det än idag. Jag tycker det är bra och de tycker det är bra - jag kan ge dem det rollspel de vill ha, det är ju alltid en fördel.
[/list]
Jag kan räkna upp tusen olika tips och punkter, men jag tänkte lämna en del åt er andra. Detta är i alla fall det som jag tycker är viktigast:
Vad vill mina spelare uppleva?
På vilket sätt gör jag det här på det sätt de önskar
När ens spelare inte länge har något att ta upp eller klaga på, då är du ju deras perfekte SL. Men man bör nog se till att vara lite flexibel och att ha en all-around-stil också om man t.ex. är SL på konvent?
Då kan man inte bena in sig alltför specifikt i det som kanske just ens närmsta polare gillar - det kanske inte passar originaluppfattningen av spelet alls, och det kanske är det som förväntades på konventet?
Men varför inte fråga lite innan man sätter igång där också. Huruvida folk har spelat innan, hur vana de är vid rollspel, vad de tycker om för scenarion etc?
- Inget som jag kommer gå vidare på eftersom jag inte är på konvent...
Det kanske någon annan har jättebra teorier och tips om...
Jag tänkte på det här med att vara SL. Att vara en SL är inte speciellt svårt, att vara en bra SL är dock brutalt svårt. Jag tänkte därför att vi kan göra en tråd oss alla SL:ar emellan där man kan tipsa varandra om olika knep som man tycker är bra. Visst, alla knep och versioner av spelledning passar inte varje SL eller alla spelare, men man kan aldrig veta förrän man testat den nya knepet, eller hur?
Nedan här tänkte jag ta upp det jag tycker är bra för att utvecklas som SL:
<ul type="square">
Vad efterfrågas?
Att veta vad som efterfrågas är ju den första punkten anser jag. Att som SL fråga och analysera från spelet vad ens spelare vill ha. En del av hur de gillar att spela märks ju under spelkvällarna, och annat som man undrar över skall man aldrig vara rädd att fråga om.
Hur mycket fantasy vill spelarna ha sin upplevelse, ska man kanske skära ned på magi etc?
Gillar de intrigspel eller fullt samarbete, är det möjligt i det här spelet?
Sådana äventyr, eller sådana äventyr - det är frågan...
-Ungefär så...
Att ta till sig och att ändra på sina brister
Detta är, tycker jag, det absolut viktigaste av allt. Att ta reda på sina SL-brister och att då kämpa för att bättra dem. Det är ju det som är att utvecklas - man utvecklas av kritik. Dvs. om man kan ta den till sig utan att bli sur som en barnrumpa, och att man sedan lär av kritiken, att man vill lära sig till det bättre. Blir man sur när man får kritik, då blir det väldigt svårt att försöka utvecklas till en "bra" rollspelare.
Jag gör så att jag frågar oftast mina spelare att fullt ärligt, rakt ut säga vad de tycker om det jag gör.
Jag minns t.ex. att mina spelare när jag för första gången ställde frågan sa:
Man blir bra för snabbt när man spelar med dig...
Jaha, okej... Då skär jag ned på häftiga fynd av bra saker, då ommodifierar jag erfarenhetspoängen man får då man tränar och läser vidare inom sina färdigheter. Bara det räcker till en början, visst gjorde jag mer, men det är längesedan så jag minns inte allt jag åtgärdade. Men saken är i alla fall den att jag tog kritiken och gjorde något bra av den. Samma sak, jag skriver mycket - noveller, korta berättelser - ja ni vet, och på så vis har jag lärt mig att älska kritiken. Man utvecklas alltid av kritik! man får reda på sina fel och man fixar dem. Ju mindre fel (fel är inte riktigt rätta ordet, men ni fattar) man gör, desto "professionellare" - det är desto mer "bra" är man ju - om vi nu skall snacka om att vara "en bra SL".
Ibland kan det bara vara en grej de tyckte var dåliga under spelkvällen, se till att minnas det då, inte mer det det. "Det skall jag inte göra om". Jag frågar mina spelare så ofta jag kommer ihåg att göra det än idag. Jag tycker det är bra och de tycker det är bra - jag kan ge dem det rollspel de vill ha, det är ju alltid en fördel.
[/list]
Jag kan räkna upp tusen olika tips och punkter, men jag tänkte lämna en del åt er andra. Detta är i alla fall det som jag tycker är viktigast:
Vad vill mina spelare uppleva?
På vilket sätt gör jag det här på det sätt de önskar
När ens spelare inte länge har något att ta upp eller klaga på, då är du ju deras perfekte SL. Men man bör nog se till att vara lite flexibel och att ha en all-around-stil också om man t.ex. är SL på konvent?
Då kan man inte bena in sig alltför specifikt i det som kanske just ens närmsta polare gillar - det kanske inte passar originaluppfattningen av spelet alls, och det kanske är det som förväntades på konventet?
Men varför inte fråga lite innan man sätter igång där också. Huruvida folk har spelat innan, hur vana de är vid rollspel, vad de tycker om för scenarion etc?
- Inget som jag kommer gå vidare på eftersom jag inte är på konvent...
Det kanske någon annan har jättebra teorier och tips om...