För min del håller jag med om att det finns problem, framförallt på högre nivåer och skulle önska att Järnringen/Fria Ligan gjorde något från officiellt håll för att förbättra/balansera systemet, antingen som valfria regelalternativ eller som ett reviderat 2.0-spel.
Men jag anser också att spelet är lätt att modda och husregla och att så länge vi inom vår spelgrupp använder sunt förnuft och undviker vissa combos så är det inte ett jättestort problem. Vi har infört en husregel som omvandlar extra skadetärningar till EN extratärning av stigande grad, bara den fixen löser många av problemen för oss.
Men visst hade jag hellre sett ett ännu bättre och förfinat Symbaroum.
Ett alternativ är att göra det omöjligt att tillgodogöra sig extraskadan från både förmågorna Järnnäve och Bärsärk. På det sättet dämpas skadan effektivt och Järnnäve respektive Bärsärk blir två mer separata spår att välja för en krigare (vilket inte är fel om man har en spelgrupp med flera krigare som tycker det blir tråkigt att överlappa varandra). Det blir i vart fall två separata taktiker att välja beroende på motstånd.
Jag har husreglat båda förmågorna något och de ser ut så här:
Järnnäve:
Novis: Passiv. RP/fienden kan utnyttja sin styrka till fullo och använda Stark istället för Träffsäker i närstrid.
Gesäll: Passiv. Människors närstridsattacker gör +1T4 i skada, svartalfers +T3 och resars +1T6.
Mästare: Aktiv. RP/fienden kan lägga hela sin tyngd bakom en förödande attack per runda, vilket ger +1T6 i skada för människor, +1T4 för svartalfer och +1T8 för resar.
Bärsärk:
Novis: Fri. RP kan som en fri handling gå in gå in för att skada och gör då +T4 (men +T6 om bärsärk kombineras med Nackdelen Blodtörst). Nackdelen är att personen försvarar sig illa. Dess karaktärsdrag som Försvar baseras på räknas som 5. Att avbryta ett bärsärksrus kan göras inom 1T6 SR, med ett lyckat Viljeslag.
Gesäll: Reaktion: Vreden är också ett pansar för personen, som under sitt bärsärksrus ignorerar 1T4 skada per träff. Att avbryta ett bärsärksrus kan göras inom 1T6 SR, med ett lyckat Viljeslag.
Mästare: Fri. Personen har blivit bättre på att kontrollera sitt raseri och Försvar baseras nu på max 10. Om bärsärken träffas av en skada som tangerar traumatröskeln får denne slå ett Stark minus Skadan/2 för att undvika effekterna på tabellen. Att avbryta ett bärsärksrus kan göras inom 1T4 SR, med ett lyckat Viljeslag.
Ps. Att jag låtit Bärsärk göra T6 i kombination med Blodtörst beror helt enkelt på att man då är så fruktansvärt rasande samt att kombinationen blir fasansfullt farlig för bärsärken själv, om den inte kan avbryta striden innan fienden är besegrad.
Vid sidan om detta har jag husreglat en hel del andra förmågor, Tvåhandskraft och Kraftprov exempelvis. Att få de extra skadeeffekter och ökad träffchans som Kraftprov kräver, måste man offra 1T4 viljepoäng, som återkommer efter scenen. Kraftprov ska alltså snarare ses som en bonusförmåga man skaffar när man redan har de bättre förmågorna Järnnäve eller Bärsärk. På så vis kan man, i krisartade situationer maxa skadan mer, men bara till en begränsad grad.
Genom att skruva i systemet har jag behållit grundstrukturen.
Ett alternativ till att bara lägga till +1 i skada för varje förmåga, vilket jag tycker vore lite trist.
När det gäller rustningars skydd, så försöker jag minimera antalet tärningar. En bärsärk med T8 i rustningsskydd, som får T4 extra med bärsärk, slår 1T12 och 1T12+1 om rustningen är mästersmidd.
Fiendens skador, som ju i äventyren ofta baseras på att de både har Järnnäve och Bärsärk, komer nu också påverkas, skadan blir mindre. För att balansera det kan antingen skadan slås fram, precis som för rollpersonerna. Eller så väljer man att avrunda varje tärningsslag uppåt. Så istället för att en krigare med bastardsvärd och sköld med Järnnäve till gesällnivå gör 7 i skada, så gör den 9.