Nekromanti Sl

Zaaken

Veteran
Under kapitlet Skador och Läkning i EON boken, står det på sidan 165 om Amputationsrisk [Frivillig regel].

Kraftiga huggskador som orsakar extraskador kan ibland leda till att hela den träffade kroppsdelen kapas av direkt (amputeras).

Detta måste väll vara upp till SL och bara sl? Eller? det är väll han som bestämer vilka regler som han vill köra med?

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Alltså amputationsrisken påverkas av antalet extraskador på det sätt att du får Ob1T6 amputationsrisk (mot styrka) per extraskada, med modifikationer på vilket område du träffar (t ex så har bröstkorg -Ob3T6 och hals har -Ob1T6).

Men om du tycker att den är överflödig så är det ingen som tvingar dig att använda den.

Phelan

Hero
Exakt vad tror du de två orden "Frivilllig regel" betyder, vilka du även citerade?

Mvh Phelan, som än en gång misströstar över folks förmåga att både läsa innantill och kunna fatta egna beslut

Zaaken

Veteran
Det var inte det jag menade...jag vet hur det går till... det är bara det att jag frågade vist måste det vara SL som bestämer om han/hon vill köra med den regel?

Zaaken

Veteran
Jo men det är bara det att det är en massa folk som har sakt att det är upp till spelgruppen att avgöra men jag tycker inte det så jag ville fråga er här,,,

Phelan

Hero
Tja, själv är jag ganska diktatorisk med val av regler som SL - jag låter de andra ha synpunkter och sen kör vi som jag vill :gremgrin:

Fast vilket sätt ni har att komma överens om regler och annat är faktiskt ingen utanför er grupp som kan ha någon auktoritet att bestämma över. Fram till dess att det någonstans blir lagstiftat får ni lösa det bäst ni kan själva. Så är det i denna mörka och kalla värld.

Mvh / Phelan

Winroth_UBBT

Veteran
Om du vill ha ett råd så skulle jag som spelledare inte efter bästa envåldshärskarstil bestämma vad som skall gälla. Syftet med spelandet borde, i mina ögon, vara att alla som spelar skall ha så kul som möjligt. Om mina spelare absolut inte gillade en regel så skulle jag som spelledare ha mycket svårt att använda regeln i fråga.
För bästa stämning i en spelgrupp så är min erfarenhet att det är bäst att försöka uppnå konsensus inom spelgruppen angående vilka regler som skall gälla.

sajk-a-lot

Veteran
jösses om du inte har något att säga så posta inte phelan...

först gnäller du på karln sen säger du att han får bestämma själv, tror du inte han har postat här för att höra andras funderingar och få stöta och blöta frågan lite eller var frågan kanske om hans egna vilja i förhållande till neogames? cp...

ja börjar bli jävligt trött på alla som gnäller på nybörjare
(både på boarden och i eon) här. förhelvete har du inget vettigt att säga karln så håll snattran...

ge honom tips på lite för och nackdelar med de olika sätten att fatta beslut på som du (kanske) har erfarenhet av ifrån din grupp? e de så svårt? spelledardiktatur kontra gruppkonsensus?

Foggmock

Myrmidon
" jösses om du inte har något att säga så posta inte phelan... "

Well. Du tillförde inte särskilt mycket till debatten heller, om jag ska vara ärlig.

" först gnäller du på karln sen säger du att han får bestämma själv, tror du inte han har postat här för att höra andras funderingar och få stöta och blöta frågan lite eller var frågan kanske om hans egna vilja i förhållande till neogames? cp... "

Han gnällde för att regeln är sen så kallad "Frivillig Regel" och påpekade sen att de enda som kunde bestämma om man skulle använda dem eller inte är han och hans spelgrupp i samråd med SL. Jag ser inte att Phelan har gjort fel, även om man kan säga 'du är ju hopplös, kan du inte göra nånting själv' på ett lite snällare sätt. Att använda sig av uttrycket 'cp' är inte särskilt respektfullt från din sida heller, förresten.

ja börjar bli jävligt trött på alla som gnäller på nybörjare (både på boarden och i eon) här. förhelvete har du inget vettigt att säga karln så håll snattran...

Guess what? 'Vi' 'Veteraner' börjar bli väldigt trötta på onödiga frågor men försöker såklart svara på dem utan att vara elaka, särskilt om de kommer från en nybörjare eftersom vi gärna ser friskt blod på forumen och inte vill skrämma bort nån. Eonforumet har vart mer eller mindre kaotiskt en tämligen lång tid av anledningar du hittar om du utnyttjar funktionen Sök, för jag tänker inte göra det åt dig. Sen hör det till vett och hyfs att inte svära, det går utmärkt att formulera sig utan att överanvända kraftutryck.

ge honom tips på lite för och nackdelar med de olika sätten att fatta beslut på som du (kanske) har erfarenhet av ifrån din grupp? e de så svårt? spelledardiktatur kontra gruppkonsensus?

Ja, det är svårt. För det första har nog väldigt få människor erfarenhet av båda eftersom man ganska fort hittar det som passar just den egna spelgruppen och håller sig till det, och Phelan tyckte att Zaaken skulle göra det i samråd med sin spelgrupp så att de också kan trivas med sin spelsituation. Hade frågeställningen varit annorlunda, till exempel en fråga om hjälp med en diktatorisk SL hade det antagligen sett annorlunda ut. Då hade vi gladeligen kommit med konkreta förslag och länkar till andra trådar som har ältat samma sak, för det har ältats både om jobbiga SL och jobbiga spelare flertalet gånger på forumet.

Härmed yrkar jag på en låsning av tråden som är klardiskuterad IMHO och om sajk-a-lot vill prata mera är han välkommen att skicka mig ett PM. Forumsbråk (om vi nu ska ta i i överkanten) är inget jag tycker om, varken att se eller delta i.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Tonen mina herrar. Tonen.

Från Eonforumets regler:

Att undvika
Förolämpningar, personangrepp, bråk och andra otrevligheter tolereras inte.
Så lugna ner er, för annars låser jag den här tråden snabbare än ni kan säga överambitiöseonmoderatorplustre.

/Naug, modererar

Phelan

Hero
(Jag bortser, för den här gången, från okvädesorden. Sånt tar jag på lite mer allvar först om det är någon som har mod nog att använda dylikt och även ha ett fullständigt namn i användarprofilen.)

Sen till själva poängen. Det visar sig att Zaaken och resten av hans grupp har olika åsikter om hur/vem som ska göra regelval, tolkningar osv. Det handlade inte om Zaakens vilja kontra Neogames, utan om skilda åsikter i hans grupp. Här är mitt råd, faktiskt, just att det får han lösa själv med sin grupp. Anledningen är att hans grupp, liksom alla andra, är unik och när det i slutändan handlar om en konflikt om olika smak så går det inte att lösa genom att någon som inte har med saken att göra tycker något. Det är bara Zaaken och hans grupp som kan komma överens om något själva.

Klarar de inte detta själva utan gemensamt söker hjälp på forumet och försöker förklara olika synpunkter (inte bara Zaaken, alltså) då kan jag kanske tänka mig att lägga mig i och ha synpunkter, men inte förr.

Så mitt råd är, som alltid när det gäller sånt här, att tala ut med varandra ordentligt först innan ni talar med en tredje part.

- Phelan

Phelan

Hero
Ska jag tolka detta som att du står för personangreppet och okvädingsorden även efter att jag förtydligat min ståndpunkt?

- Phelan

sajk-a-lot

Veteran
jag klargör lite

det är ingen i denna tråden som misslyckats med att använda sökfunktionen så varför i hela friden tar du upp den?

min poäng är alltså att om det nu är så att zaaken har en fråga så vinner ingen nånting på att valfri "ja har minnsann spelat och postat i 1000år" - snubbe postar ett svar som i huvudsak består av "ja men det där diskuterade vi för 9873498752 trådar sedan, sökfunktionen gawdamnit"" för så fort nån ställer en fråga blir den aktuell igen. nya deltagare i ett samtal leder högst sannolikt till nya vinklar och med lite tur och envishet, nya resultat.

notera dock att detta inte var min huvudkritik till felan som istället gick ut på att jag tycker att svara någon "bestämm själv" inte är så kreativt... ge karln lite uppslag, berätta om problem ni har haft med olika tycken mellan sl och gruppen för det är ju sånt ni som så stolt kallar er veteraner kan bidra med till alla nybörjare

"Jag ser inte att Phelan har gjort fel, även om man kan säga 'du är ju hopplös, kan du inte göra nånting själv' på ett lite snällare sätt"

det är just det som är felans fel, att han inte sa nått som kan tänkas lösa zaakens problem. varför posta om man inte har nått att säga?

zaaken försöker uppenbarligen hitta input så att han kan göra det själv men utan att göra en massa nybörjarmissar som skulle kunna undvikas om folk hade bemödat sej att svara på hans fråga istället för att hugga varje tillfälle att visa hur länge dom vart med och hur tuffa eonmb veteraner dom är.

sajk-a-lot

Veteran
skilj på sak och person pojk ja är sur på dej inte för att ja vet nått om dej eller känner dej så hur skulle det kunna vara personangrepp? min reaktion kommer sej av det du skrev inget annat.

dom hemska orden kommer av mitt dåliga humör om du tar åt dej eller inte rör mej inte i ryggen, du är den enda som kan avgöra om det är sant eller inte

sajk-a-lot

Veteran
ibland höjer man tonen för att folk ska lyssna

men nu har ja sänkt den igen för ja tycker det här är en skoj tråd så lås den inte för jösse namn =)

ja hoppas du inte klassar detta som "bråk" utan som ett samtal som sin ton till trots faktiskt är relevant här på forumet.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Eh...well...

Oavsett vad du tycker om Phelans formuleringar så har han inte gått till personangrepp, vilket du i praktiken gör. Jag kan inte tvinga folk att bete sig på ett visst sätt mot nybörjare, men att personangrepp undanbedes står klart och tydligt i forumets regler. Betänk det nästa gång.

- Ymir, säger sitt.

Zaaken

Veteran
Du tycks inte ha fattat vad jag menade jag ville bara veta hur dom andra SL:arna gör i dom andra spel grupperna...

Phelan

Hero
Nu ska vi se här:

1) Du vidhåller att jag inte har några vettiga saker att säga trots att jag har förtydligat precis varför jag tycker Zaaken ska lösa det här med sin grupp och varför en debatt på forumet inte kommer hjälpa Zaaken med hans problem. (Märk väl, det är för att det inte kommer gagna hans problem och har ingenting att göra med hur forumet ser ut.)

2) Förutom nedklankande på åsikter så kallar du mig även "cp" och det är något som riktas mot mig som person, det har inget att göra med mina åsikter. Följaktligen ett rent personangrepp, sådant finns det klara forumregler emot. (Vilket TVÅ moderatorer nu påpekat, dags att känna kaffelukten kanske?)

- Phelan