I vår grupp spelar vi ofta en väldigt teaterliknande form av rollspel. Vi använder oss av hela rummet och även angränsande rum om vi vet att vi inte kommer störas av familjemedlemmar etc. som befinner sig där ute. En stor anledning till att detta fungerar så bra för oss är att vi ofta spelar mer eller mindre socialrealistiska scenarion där interaktionen mellan rollpersonerna står i centrum, som utspelar sig i ganska tydligt avskilda scenmiljöer vilket leder till att man kan komma överens om vad olika saker i rummen representerar i fantasin.
Då spelarnas interaktion står i centrum ligger ofta antalet spelledarpersoner ganska lågt, för att inte ta fokus från det viktiga. Men då det finns spelledarpersoner försöker jag satsa allt med dem för att höja inlevelsen utan att göra spelarna obekväma. Att slå en drill på en medspelare (okej, nu antar jag att du menade typ "hälla vatten" men det är roligare att göra den här tolkningen
) skulle bara paja inlevelsen eftersom han snarare skulle bli förbannad än känna världens inlevelse. Om jag nu skulle planera att dumpa lite vätska på någon skulle jag åtminstone ta upp det med spelarna i förväg och komma överens om vad som är/inte är okej. Hångel skulle nog inte funka, jag är inte tillräckligt attraherad av mina spelare för att palla det. Kramar och shit känns ganska lugnt dock.
Hur mycket arbete jag lägger ner är ett problem. Min dröm är att kunna inreda rummen rätt varje gång spelarna förflyttar sig men då detta naturligtvis inte skulle hinnas med försöker jag istället hålla nere antalet skumma handouts och liknande till minimum för att det inte skall kännas som att något saknas hela tiden. Vi använder oss av "representativ" rekvisita istället, där olika prylar med ungefär samma form får representera det tänka föremålet istället. Så att man åtminstone har något att hålla i när man ska låtsas hålla i sin laptop, bok eller vad det nu är. Att rita bilder är kul, men jag tycker ofta att det bara står i vägen för fantasin så de brukar jag hålla utanför själva spelet isåfall. Det var dock länge sedan jag gjorde något åt det hållet nu.