Nekromanti slag

han göte

Warrior
tja..vet inte om de e rätt ställe att fråga men men...jag håller på att spelleder eon fast i en annan påhittad värld..och nu har det blivit dags för ett litet slag..
och mina fråga är :
vilka vinner av 1000 minotaurer med plåt och läder rustningar och välsmidda vapen eller 8000 vättar med brons och läder rustningar och brons vapen och nåra stål vapen. vättarna är mindre civiliserade än miotaurerna.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag tror att det enda sättet att verkligen ta reda på hur det skulle gå är att anställa 100.000 minotaurer och 800.000 vättar och låta dem utföra slaget 100 gånger (det borde ge ett statistiskt underlag för en korrekt slutsats). Arbetsförmedlingen lär ha nästan 700.000 arbetslösa vättar i sina register. Minotaurerna får man importera från Grekland, eller möjligen från Turkiet, även om de turkiska minotaurerna är av något sämre kvalitet än de grekiska.

Annars håller jag på vättarna - det lär vara en stor fördel att vara så många fler, och att dessutom vara rörligare. Och vättar är häftigare än minotaurer.

/tobias

Vicotnik

Den onde
Staff member
8 mot 1 är inga bra odds inte änns för de skickligaste krigarna. Om du skulle teoretiskt använda dig av eons stridssystem i varje enskilld strid så skulle nog minotaurerna åka på ganska mycket stryk. Men sen med tanke på att att i ditt fall så är minotaurerna lite mer civiliserade och kanske använder sig av någon form av taktik så kan det jämnas ut. Sen så tror jag inte vapna på verkar så mycket i striden då det är oftast en bra rustning du vill ha och i detta fall så har båda sidorna läder. Sen så är minotaurer jävligt starka så att ge dem välsmida vapen gör nog inte så stor skillnad mot vättar då de ändå lär kappa kroppsdelar på dem med bronsvapen.
Utan taktik så är minotaurena köra då 8000 man inte är en liten summa. Visst i början skulle nog minotaurerna klara sig en stund men efter att ha slagits länge så blir du tröttare och tröttare och mindre uppmärksam och till slut skulle nog de drunkna under alla vättar. Sen så kan man ju lägga till att vättarna attackerar i omgångar då de är så många så de får vila och inte minotaurerna.
Det ska till ett par riktiga hjältar (Rollspels personerna?) för att rädda minotaurenra enligt mig.

MrG

Swashbuckler
beror på taktik... mina pengar skulle vara på minutaruerna, men vättarna skulle lugnt kunna klara det med lite gerillaartade taktiker.

som sl skulle jag däremot fråga mig vilekt som passade storyn bäst... och förmodligen låta det bli mer eller mindre oavgjort, tusentals vättar går åt och några hundra minutaorer, tills sist låser sig linjerna, båda sidor returera förskitigt och slickar sina sår.

haltageten

Dum inuti huvudet
För att helt strunta i all logik och kasta synpunkter om taktik, vapen, styrka, smidighet, intelligens och alla andra faktorer som kan spela roll i en strid mellan åttatusen vättar och tusen minotaurer så har jag endast en sak att säga. Det är att minotaurerna kommer vinna med hästlängder. Detta är för att de är ungefär hundretusenmiljonersmiljarders (TT-skämt: mandariner, och en kaka) gånger häftigare än små gröna illaluktande saker. Så minotaurerna vinner för att de är så j-la mycket ballare än vättarna på alla punkter!

- Jocke, gillar minotaurer men inte vättar.

Arfert

Facit
jadu, svår fråga... håller sig vättarna på avstånd och rörliga medan de bombaderar minotaurerna med pilar.. för att bara vika undan när minotaurerna anfaller... ja då har vättarna en chans...

men skulle det röra sig om strid led mot led "hoplit-style" så kommer minotaurerna MOSA vättarna... vättarna i första leden skulle gripas av panik och försöka fly, det skulle sprida sig och sen skulle det bli mass-slakt på de små killarna...

Johan K

Gammal & dryg
Jag skulle helt kalrt sätta en tia å¨att vättarna vinner..
Varför ?
Jo, därför att deras antal är så många fler än vad minutarern är. Så vättarna kommer helt enkelt att springa över dem. De har råd att offtra ett antal av dem, utan att det märks något större.

Rising

Vila i frid
Jag tror det beror på huruvida minotaurerna kan utnyttja deras motståndares brist på disciplin. I en ren, enkel fajt; tja, då kan man nästan ignorera deras fördel, men om minotaurerna kan vänta ut vättarna och göra kriget till en fråga om att hålla ut, att ta hand om sårade, ransonera ut mat och hålla moralen uppe; då kan de verkligen tjäna enormt mycket på sin fördel i organisation.

Men annars; när du tvekar - då kan du nog göra lite som du vill. Så det är sådana situationer som är bäst.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Avd. ungdomssynder?

Påminner om den insändare i Sinkadus 28 där ett numer nattaktivt flygfä skrev följande:

"Vi har kommit fram till svaret i den hett omdiskuterade frågan om vem som skulle vinna en interdimensionell konflikt mellan Vashna och Sauron.
Detta har skett genom att vi köpte in 45 360 854 figurer och genomförde kriget i alla möjliga varianter med hjälp av specialkonstruerade regler. För ändamålet hyrde vi en fotbollsplan som vi byggde tak över, samt anställde femton sekreterare.
Vi kom fram till att Sauron vinner i 64,3 % av fallen. Vi skulle nu vilja ha adressen till den som beställde detta forskningsresultat, så att vi kan skicka honom räkningen på 2,3 miljarder kronor (kostnaden för vårt arbete, inklusive figurerna). Om det dröjer innan vi kan få tag på honom förutsätter vi givetvis att Target Games lägger ut summan för honom under tiden."

Dewil, som alltid undrat om de fick betalt någon gång :gremtongue:

Pom

Swashbuckler
slag i saken

Jag håller med om vad Rising och tomasarfert skrivit. Och så har jag detta förslag:

Du kan ju låta 3 minotaurer slåss mot 24 vättar och se vartåt det lutar. Du behöver absolut inte slåss till sista man, det är mycket få fältslag IRL och i fantasy som gått till så. Först som får ner fienden med 1/3 borde ha vunnit slaget (dvs 1 död minotaur eller 8 döda vättar).

Korpen

Hero
Re: slag i saken

u kan ju låta 3 minotaurer slåss mot 24 vättar och se vartåt det lutar. Du behöver absolut inte slåss till sista man, det är mycket få fältslag IRL och i fantasy som gått till så. Först som får ner fienden med 1/3 borde ha vunnit slaget (dvs 1 död minotaur eller 8 döda vättar).
För litet urval, storleken på styrkorna har stor inverkan på utgången, som Napoleon sa om det turkiska och farnaks kavalleriet, "en turk besegrar en fransman 10ggr av tio, tio fransmäsn mot tio turkar och de vinner lika mång ggr, och hundra fransmän mot hundra turkar så vinner fransmännen 10ggr av tio."

Om minotaurerna är bättre diciplinerade (civiliserad är inte = diciplinerad!) mkt bättre bepansrade, tyngre beväpnade, flexiblare och dessutom rörligare som grupp (de är större och snabbare) så har de helt klart en fördel.

Det hela påminner mig lite om en pansarbrigad mot ett par lätta infanteridivisioner.

Pom

Swashbuckler

För litet urval, storleken på styrkorna har stor inverkan på utgången
Jo, men eftersom vi inte vet något om hur storleken på styrkorna inverkar i just det här fallet är det ingen större hjälp.

Jag har inte spelat Eon, men det intryck jag har fått från diverse poster är att stridssystemet är rätt detaljerat och striderna kan ta en god stund i ren speltid. Ett större urval vore bättre, men jag höftade till med vad jag antog vore ett hanterligt antal stridande. Resultatet kommer att vara åtminstone delvis förankrat i spelsystemets naturlagar.

Korpen

Hero

Resultatet kommer att vara åtminstone delvis förankrat i spelsystemets naturlagar.
Det kommer det inte vara av flera skäl.
Def finns en begränsning i hur många som rent fysiskt får plats att slåss, om tre i bredd slåss mot 24 kommer de två på flankerna nästan omedelbart vars omringade, om du drar upp hundra pers i tre-fyra led så kommer det var lika många som slåss mot flera motståndare (dvs. de på flankerna), men resten slåss bara mot motsvarande position i motståndarleded.

Den andra anledningen till att det inte funkar med endast tre vs. 24 är att det endast mäter individuell förmåga, något som ofta är mindre viktigt än kollektiv förmåga, om den ena sidan är bättre på att täppa till svagheter som uppstår eller förstärka små genombrott i fiendelinijen till stor genombrott så har den sidan ett stort övertag, även om dess kämpar individuellt är mindre skickliga, som mitt Napoleon-expempel pekar på.

Pom

Swashbuckler

Citat:
Resultatet kommer att vara åtminstone delvis förankrat i spelsystemets naturlagar.

Det kommer det inte vara av flera skäl.
Def finns en begränsning i hur många som rent fysiskt får plats att slåss, om tre i bredd slåss mot 24 kommer de två på flankerna nästan omedelbart vars omringade, om du drar upp hundra pers i tre-fyra led så kommer det var lika många som slåss mot flera motståndare (dvs. de på flankerna), men resten slåss bara mot motsvarande position i motståndarleded [etc...]
Jag förstärkte ett ord med fetstil som du verkar ha missat.

G

Guest

Guest
Nu vet jag inte hur mycket du behållt från eon så det jag säger kan vara värdelöst, men minotaurstammarna i eon påminner vädligt mycket om mongoler i vår egen värld (så som jag förstått det) dessa är ju ganska kända för sin diciplin, medelminotauren är ungefär tre gånger så stark som en vanlig människa och ungefär dubbelt så tålig, dessutom är han smidigare än en insmord henea alv, hans vilja som håller honom kvar i striden är också över mänskligt medel, vättar däremot är sämmre än människor på allt även disiplin, jag tror ärligt talat att minotaurerna inte skulle behöva någon utrustning för att vinna om du dragit sammhällsuppbyggnaden rakt från eon.

Men vad du bestämmer att göra är din sak eftersom det är din spelvärld.