Nekromanti Slagfältsregler

Järnfot

Veteran
Jaha. Då letar jag alltså efter regler vad gäller strid på taktisk nivå. Helst något mindre slumpmässiga än de som presenteras i Gigant. Vem vet något om det?

Pazuzu

Warrior
I Krigarens Handbok (s. 69-82) finns annars fältslagsregler mm. Jag vet inte hur dom skiljer från Gigants men de är skitenkla, snabba och bra. I Kopparhavets Kapare finns tillägg för sjöslag.

Daniel Andersson

Swordsman
De skiljer sig lite. I Krigarens handbok påminner de mer om fältslagsreglerna i Pendragon (om jag minns rätt). Alltså tämligen abstrakta, men snabba och smidiga, och med möjlighet för karaktärer att göra hjältemodiga handlingar.
Inga av reglerna är dock något att ha för den som vill ha en noggrann och detaljerad beskrivning av truppmanövrer och taktiska finesser (slå ett taktik-/strategislag, den som lyckas bäst får överhanden i en halvtimme).

/Daniel

WHaLe

Hero
Första budordet:
Vill man ha ett spel som innehåller realism ska man hålla sig borta från
d&d...

WHaLe

Krille

Super Moderator
"...och i stort sett alla rollspel som innebär att man spelar personer som råkar ut för spännande och intressanta äventyr."

Du ska bara veta hur intressanta äventyr folk har råkat ut för i verkligheten. Är verkligheten därmed orealistisk? /images/icons/wink.gif

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Daniel Andersson

Swordsman
Re: Slagfältsregler (OT)

Jepp, verkligheten är fullkomligt otrolig och orimlig. Så att jag spelar rollspel (eller försöker, men det verkar vara stört omöjligt att samla alla spelare) är inte verklighetsflykt, utan overklighetsflykt, eller kanske verklighetsoflykt.

Jo, jag inser att det finns de som råkar ut för riktigt spännande saker, i verkligheten.

Fast i verkligheten kommer jag aldrig att få se älvor, enhörningar eller drakar. Aldrig få färdas genom Indien i en ångdriven elefant eller över Bayern i en svävande pansarkryssare. Inte heller räknar jag med, hur äventyrligt mitt liv än må bli, att någonsin få se en stjärnkryssare mäktigt glida ut ur en "jumpgate" eller en skvadron Starfuries rusa fram mot Skuggorna ...

Skulle det visa sig att jag har fel på någon (det räcker med en) av ovan nämnda punkter, lovar jag att jag ska be om ursäkt på ett synnerligen ödmjukt och ångerfullt (med ändå lyckligt) sätt. /images/icons/wink.gif

/ Daniel

Krille

Super Moderator
Orimligt verkligt

"Fast i verkligheten kommer jag aldrig att få se älvor, enhörningar eller drakar. [snippeti] Skulle det visa sig att jag har fel på någon (det räcker med en) av ovan nämnda punkter, lovar jag att jag ska be om ursäkt på ett synnerligen ödmjukt och ångerfullt (med ändå lyckligt) sätt. "

Tja, en flickvän jag hade trodde på vättar och älvafolk och allsköns oknytt. Midsommarnatten 1986, efter en rätt härlig logdans, drog hon iväg mig till en glänta där dimman steg ur marken i en långsamt virvlande cirkel. När hon frågade om vi skulle gå in i cirkeln och dansa med älvorna var jag fullt beredd att tro henne och sedan springa därifrån fortare än benen bar.

Jag lär aldrig få reda på om det var en gammal brunn eller källa som gjorde en cirkelformad fläck med extra hög fuktighet i marken eller om det faktiskt var älvor, men då var det tillräckligt trovärdigt för mig i alla fall. Och för Sussi lär det alltid vara tillräckligt trovärdigt.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Daniel Andersson

Swordsman
Re: Orimligt verkligt

Jag har suttit där och väntat, i älvcirklar i dimman. Men för mig har de aldrig visat sig. Jag ser väl för hemsk ut, är för banal i mina tankar, har inte haft någon riktig vägvisare eller så (hemska tanke) har älvorna försvunnit från vår värld.
Men man ska ju aldrig sluta hoppas, sägs det.

/ Daniel

Daniel Andersson

Swordsman
Re: Orimligt verkligt (OT)

Jag har läst en hel del i ämnet, och är beredd att ta de risker det innebär. Man måste vara beredd att ta en del risker för att få uppleva något, verkligt eller overkligt.

/ Daniel

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb

*funderar högt* Om nu det jag såg verkligen var det jag såg, eller var jag så hungrig/trött så att jag trodde att jag såg det jag såg eller? Så skulle jag i alla fall inte våga önska mig att se det jag trodde att jag trodde att jag såg. Men om jag nu verkligen såg det jag trodde jag såg så kanske jag upplevde något verkligt overkligt och då måste det alltså inte vara overkligt utan verkligt. Då hände alltså det jag trodde att jag inte upplevde utan att jag drömde och maken som satt i andra ändan av telefonen när det som hände verkligen hände trots att jag trodde jag drömde intygar att jag verkligen satt och pratade med honom samtidigt som jag såg något som jag inte borde ha sett eftersom det inte kan vara verkligt när nu spöke och älvor och annat oknytt inte finns. Eller gör dem? Eller vad var det som hände som verkligen inte borde ha hänt, eftersom det inte finns oknytt och även om det fanns så borde jag ju inte kunna se dem!

Rörigt? Värre blir det om man betänker att jag faktiskt satt i telefon med min då blivande make och såg och hörde saker som man verkligen inte kan ha sett! Alltså har jag inte sett något och maken min kan inte intyga att jag talade till honom samtidigt som det jag sa verkligen inte inträffade! Fast om möjligheten verkligen finns... så finns också möjligheten till älvor och då vill jag inte ha med dem att göra! Fast fördelen med det som verkligen inte hände är ju också att då finns det ju liv efter detta, skyddsänglar och folk som vakar över oss levande... Men det som hände kan ju inte hänt...

Lady Silver Wolf

Daniel Andersson

Swordsman

Just precis vad jag vill säga, fast du har uppenbarligen mycket bättre hand med orden, tror jag, kanske. Om jag nu verkligen ska tro på att jag läste det jag trodde att du skrev. Det rimliga i det orimliga och det otroliga i det troligaste är sådant som alltid kommer att förbrylla, eller.

I slutänden är jag ändå fortfarande beredd att ta alla de risker jag hört talas och läst om. Jag vill ju bara veta, se med egna ögon, om det verkligen finns något som rimligen inte finns i en verklig och rimlig värld. Jag vill nämligen leva i en värld där det orimliga och otroliga är verkligt. Och så länge jag inte sett bevis på det själv, vet jag inte vad jag ska tro, och det kan ju göra vem som helst förvirrad ... /images/icons/wink.gif

/ Daniel Andersson

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb

Allvarligt... Allt i denna värld är orimligt rimligt. Samtidigt som rimligheten för det som sägs minskar i takt med trovärdigheten hos den som säger det. Texten jag skrev var dessutom om inte plagiat, men baserat på Hasse och Tages monolog om Rimligheten i det som hände i Harrisburg. (du vet, den där där det inte var troligt eller ens sannolikt att det som hände i Harrisburg verkligen hände.)

Vad som däremot verkligen hände någon gång under förra århundradet då jag låg i sängen och talade med min då blivande make... så är ju frågan om jag skall erkänna att det jag upplevde verkligen hände - och om folk då kommer betrakta mig som en galning och allmän tok. Därför avstår jag att erkänna att det kan ha hänt eller ens hände.

Däremot kan jag erkänna att jag nog skulle vara MYCKET försiktig att önska mig att möta en älva eller fler, för att inte tala om rädslan för möjligheten att det verkligen skulle inträffa. *ryser ofrivilligt till, trots augustivärmen* Och jag är fortfarande osäker på om jag inte redan träffat små grå saker som ordnar saker i huset - som dessutom lite käckt satt och dinglade med ena benet över kanten på en verandastol... jag vet inte... men jag törs inte vara säker på vare sig det ena eller andra...

Lady Silver Wolf