Nekromanti Slaktare små

Nässe

Myrmidon
Greppade häromdagen lite avmätt Slaktare små från sf-bokhandelns hylla och tänkte att tja, kan väl ge den ett försök. Svavelvinter var bra men jag tänkte nog att jag var mätt på världen för ett tag. Slaktare små visade sig dock vara helt jävla grym, fan vilken bra bok!!!! Grymt jobbat Erik.

ThemVSyou

Veteran
Nu finns det väl inte mycket att säga mer än att håll med om du inte redan är medlem på fria ligan så bli medlem Erik Granström är aktiv där så du kan skriva direkt till han vad du tycker om böckerna

Anarchclown

Swashbuckler
Han finns på detta forum också, som Brior. Hur som helst håller jag med om att det är en mycket bra bok.

Brior

Swordsman
Jodå, jag är här också.

Nässe: Väldigt kul att du gillade Slaktare små och förstås en uppmuntran i redigeringsarbetet med Vredesverk som är tredje delen i serien och väl egentligen andra halvan av Slaktare små eftersom många trådar avslutas inför slutstriden på Marjura i fjärde och sista delen. Vredesverk kommer ut under våren 2014.

Eftersom du har läsandet i färskt minne så får du hemskt gärna ge lite mer specifika åsikter med sikte på kommande delar, antingen här, i PM, eller som kommentar på min blogg

Nässe

Myrmidon
Huh, då får man ge sig till tåls nästan ett år till...

Angående specifika åsikter så tror jag inte jag har så mycket att komma med- men jag kan nämna lite grejer som jag verkligen gillar:
Självklart hur annorlunda det är från andra fantasyberättelser, att världen tas på allvar, samtidigt som det finns mängder av humor. Vargmän är vargmän, inte människor med päls. De filosofiska teorierna som verkligen provas i en "låtsas-verklighet"- som ett testrum, skitfränt! Undrar vad Platon och de andra hade tyckt när de sett sina idéer i "verklighet"? :gremwink:

Allt med Shagul och hans historia, och allt med magi och ritualer och hur världen fungerar bakom skynket. Skitkul att läsa om.

Hur du illustrerar kulturella skillnader istället för att berätta om dem. Folk är helt tokiga på Paratorna, och de skiljer sig markant från andra kulturer. Grymt show, don´t tell!

Lagom långa stycken om var och en... Hur man nu ska tolka det? Men det känns som om du vågar ta dig tid med varje liten berättelse och person, samtidigt som du inte trampar vatten. Skönt att inte hasta igenom. Och det blir asspännande utan en massa strid och krig.

Minst intressant är nog det som sker på Stegos, eftersom det inte händer så mycket. Men det är ändå spännande att läsa om.

Massa karaktärer som jag gillar. Lätt högst på toppen står Shagul. Älskar hans styrka i kombo med en massa "svaga" personlighetsdrag, svartsjuka avundsjuka, oförmåga att uppleva glädje etc. Gillar mästaren, berättelsen om hans kärlek och brodern. Etc.

Magikern på Gatves klippa och hans märkliga hand. Superkul!

Vargmannen är fin, tatueraren gillar jag också. Våldtäkten av Praanz är helt suverän, om man kan säga så... Alla människor på Paratorna är skitroliga- så usla och hemska så man vrider sig, och ändå mänskliga. Nastigast och hans andra kropp är superspännande.

Mördarna med den svarta läppen är så klart jättekul att följa, och man undrar när deras riktiga herre ska förstå vad som händer...

Ja, det var en samling tankar :gremsmile: Lycka till med arbetet!