Nekromanti Slavar i Gondica

Weatherman

Hero
En tanke slog mig: Inte någonstans - varken i regelboken eller i några andra texter - sägs någonting om förekomsten av slavar i historian (eller i nutiden om vi pratar Zagrosia eller kanske Vastus Magnus) förutom hos minotaurerna och kentaurerna. Blå Kejsadömet måste väl ses som en variant av romarriket och romarriket var ju till stor del uppbyggt av slavkraft. Även i antikens Grekland från vilket Gondica hämtar inspiration var slavar en viktig del i kulturen.
Är det så att termalierna är mer obekanta med slaveri än vår tids motsvarande renässansmänniskor? Eller är det jag som missat något vitalt?

weatherman som skulle tycka att det var skoj att spela under Kejsareran

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Slaveri förekom i det urpsrungliga Blå Kejsardömet. Maharahul tog dock starkt avstånd från denna institution i det att han hävdade alla sapienters likställdhet. Han förkastade alla försök att jämställa vissa sapienter med icke-sapienta djur. I och med ekomantins genomslag som religion i Vidonia försvann slaveriet under slutet av Kejsareran. Termalierna hade i och för sig haft trälar när de levde i Digerveden, men de anammande gradvis ekomantin under Svärdseran och avskaffade träldomen.

Kentaurerna och och vissa minotaurer har inte anammat ekomantins uppfattning. Deras slaveri-institutioner brukar dock har en "artisk" prägel. Man förslavar endast individer av främmande art.

Utanför Vidonia förekommer slaveri på många ställen, till exempel Silveröarna och Wantale. Det rör sig då främst om människor som förslavar människor. Där är det ofta så att krigsfångar blir slavar och deras ättlingar förblir slavar.

Mirak: Betänk att det var först i och med Kimon Megalos maktövertagande som slaveriet blev storskaligt. Det var en åtgärd som Kimon vidtog för att ge minotaurerna mer tid åt vapenövningar.

Anders

Nightowl

Champion
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr><p>Slaveri förekom i det urpsrungliga Blå Kejsardömet. Maharahul tog dock starkt avstånd från denna institution i det att han hävdade alla sapienters likställdhet. Han förkastade alla försök att jämställa vissa sapienter med icke-sapienta djur. I och med ekomantins genomslag som religion i Vidonia försvann slaveriet under slutet av Kejsareran. <p><hr></blockquote><p>

Förekom inte ekomantin ("marahulismen") hos daladherna innan det Ursprungliga Blå Kejsardömet uppstod? Betydde det att daladherna hade ett slavfritt samhälle, även när de blev en del av UBK?

Frågan har viss relevans för Pågående Arbete på Nightowls hårddisk.

Nightowl

Nightowl

Champion
Jag har fått svar...

...via e-mail:

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr><p>Jag hade tänkt mig att de daladher som anammande Maharahuls lära
avvecklade slaveriet. Ekomantins seger i Vidonia var en gradvis
process, så slaveriets avveckling var också en gradvis process.

Anders

=====
Per aspera ad astra<p><hr></blockquote><p>

Nightowl

Weatherman

Hero
"Utanför Vidonia förekommer slaveri på många ställen, till exempel Silveröarna och Wantale"

Pangaia är ju ett utmärkt ställe att idka triangelhandel (om någon skrupelös typ får för sig det) på juh! Forsla värdelösa varor till Wantale för att köpa slavar. Ta slavarna till Silveröarna för att arbeta i gruvor och åka vem till Vidonia med silvret!

weatherman

Illern

koppariller
Re: Inte direkt Gondica men väl Romarriket...

och romarriket var ju till stor del uppbyggt av slavkraft

Jag har för mig att jag såg någon jämförelse mellan 100 f Kr och framemot år 0 beträffande slavförekomsten. Vid första tidpunkten skulle det ha varit ~10% av befolkningen men vid den senare uppemot hälften (undra på att de var oroliga för uppror) men å andra sidan är det väl ofta det ganska sena romariket man tänker på när man tänker på romarriket. Hmmm, en liten legionärssmiley hade ju inte varit så dum här... /images/icons/laugh.gif