Nekromanti Slavar i vår tid.

han göte

Warrior
hej jag har ställt denna fråga inan och ställer den igen: vilka färdigheter kan en slavarbetere som jobbar i en fabrik 15 timmar om dyngnet och bor på fabriken i små fängelse celler. de kan liknans me de som, fanns under andra väldskriget, Filmen Shindlers list är ett bra exempel´. vad kan dessa slavarbetare tänkas ha för färdigheter?

Rickard

Urverk speldesign
Vad har en vampyr för grundegenskaper? Kan du säga mig det? Vampyren kan vara antingen dvärg, halvlängdsman, fisk eller mittemellan.. Så.. Svara på frågan...

...eller än hellre.. Börja fundera på varför jag ens ställde den frågan till dig.. Hur kan du applicera tänkandet som krävs för att svara på min fråga för att svara på din fråga om vilka färdigheter en slav kan tänkas ha?

/Han som hade gett ett vettigare svar om frågan inte varit uppe på tråden tidigare

Petri

Veteran
Det är ditt rollspel, hitta på nått! Och som du sa du har redan ställt frågan en gång. hur tror du att svaren kommer skilja sig den här gången?

Vi ska inte skriva ditt rollspel åt dig.

han göte

Warrior
asså ja du bra fråga...men jag menar om det är någon speciel grej som en slav som arbetar i en fabrik ska kunna. typ: maskinskötning...mekanik...??

han göte

Warrior
ne sant att ni inte ska skriva mitt rollspel. men då frågar jag så här...tycker ni att man skall använda en färdighet till spesifik maskin...eller ha färdigheterna maskinskötning och mekanik och med hjälp av dessa två färdigheterna kan man båda sköta och laga en maskin??

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Färdighetsuppdelning

tycker ni att man skall använda en färdighet till spesifik maskin...eller ha färdigheterna maskinskötning och mekanik och med hjälp av dessa två färdigheterna kan man båda sköta och laga en maskin??
Är det ens intressant att ha färdigheten maskinskötning. Maskinerna man sätter slavar vid lär väl inte vara speciellt komplicerade (om det krävs en massa utbildning är ju slavarna svårare att ersätta), så det borde räcka med ett par minuters instruktioner för att de ska kunna sköta sina jobb.

Jag skulle låta allt en person behöver kunna om den typen av jobb representeras av den generella färdigheten Yrke: X, precis som jag gör i Millennium. Om man som slav har Yrke: Plåtstansare kan man stansa plåt, man kan sköta maskinen som gör det, man kan lösa enkla problem, som att sparka igång maskinen om den stannar, eller få ut en plåt som fastnat, men mer än så kan man inte göra. Då behöver man en annan färdighet, till exempel Mekanik.

/tobias

Pom

Swashbuckler
Det är ju kul om färdigheterna är så pass breda att de kan användas i andra situationer än den där de först lärts.

Någon färdighet som har med maskiner att göra låter förstås rimligt för en maskinskötare.

Andra saker kan ju vara förmåga att snabbt läsa av folks sinnesstämning. Om bossen är på dåligt humör betyder minsta slarv döden, är han glad gäller det bara att se lagom upptagen ut.

Resistans mot kyla/hetta (beroende på hur läget är i lokalen där slavarna slavar) och andra liknande fysiska anpassningar kan man kanske också tänka sig.

Uthållighet verkar också lämpligt, kanske något slags smärttålighet också.

*retsamhetsläge* Man kan ju fråga sig hur pass "i vår tid" Andra världskrigets händelser är.

*normalläge* Men vi förstår förstås vad du är ute efter. Tror jag.

Petri

Veteran
WOW! Jag har faktiskt lite nytta av min oönskade industrierfarenhet!

tycker ni att man skall använda en färdighet till spesifik maskin

hrm lite svårt. Bara för att jag har kört gummipressar så betyder det inte att jag kan köra plastmaskiner även om båda maskinerna finns på samma avdelning av fabriken. Men sedan är det ett rollspel och man vill helt enkelt inte komplicera saker för mycket (iaf inte jag) så lämpligast är det nog ha nån allmän färdighet för att sköta maskinerna. Sen beror det också på i fall att sköta maskiner är en viktig del i rollspelet.

eller ha färdigheterna maskinskötning och mekanik och med hjälp av dessa två färdigheterna kan man båda sköta och laga en maskin??

Återigen min erfarenhet. Jag kunde oftast om maskinen fick nåt underligt ryck (nåt hamnar i kläm exempelvis, insprutningen blir överfylld av gummi/plast) få den att komma igång igen men om det skulle vara nåt värre säg ett elfel eller att nån viktig del faktiskt går sönder så kan ju inte jag som vanlig fabriksarbetare göra ett skvatt åt saken utan att tillkalla en reparatör. Så mitt svar blir maskinskötaren kan fixa småsaker men när det blir lite avancerat så måste man ha någon som kan och vet maskinerna bättre (dvs någon med tillräkligt högt i färdigheten mekanik).

quetzalcoatl

Veteran
Litet bakgrundsinfo till projektet i allmänhet vore intressant; varför finns det slavar?

Jag skulle säga att slaven i fråga inte skulle ha några speciella färdigheter.
Förslagsvis samma färdigheter som en fri man med samma arbete, men med nackdelen Ofri, Socialt Handikappad eller liknande.

Krille

Super Moderator
Revolting slaves and peasants

"tycker ni att man skall använda en färdighet till spesifik maskin...eller ha färdigheterna maskinskötning och mekanik och med hjälp av dessa två färdigheterna kan man båda sköta och laga en maskin??"

Är det meningen att spelarna ska kunna spela dessa slavar? Om inte så kan du göra som i spelet Pendragon: där har bönder och annat drägg (som man inte spelar, eftersom man spelar riddare i Pendragon; bönder är alltid SLP) en färdighet som heter "Industry". Färdigheten "Industry" handlar helt enkelt om att tillverka saker, som stigbyglar, sadlar, pallar, murar, tyg, mat, nya bönder och så vidare. Eftersom de är spelledarpersoner behöver man inte bry sig mer än så. I de fall man faktiskt behöver slå för det så antar man från personbeskrivningen att en smed med Industry är bra på att hamra järn, en bryggare med Industry är bra på att göra öl, och en bonde med Industry är bra på att göra mat, och så vidare.

Samma sak här: dina slavar kan ha färdigheten Fabriksjobb. I den mån du ens slår för slaven framför gummipressen med Fabriksjobb 16 så antar du helt enkelt att slaven har 16 i vad han nu sysslar med.

Troberg

Sinister eater
Gå bakvägen

I stället för att tänka vad de kan tänkas kunna, tänk efter vad du vill att de ska kunna och justera förutsättningarna så att det blir så.