Nekromanti Slavar

PalMer

Warrior
Jag har lite problem med att luska ut vilka nationer/folkslag som använder sig av slavar.

Vilka länder är det lagligt att ha slavar i? Samt vilka länder har det fast det är olagligt? Finns det någon som lusläst alla moduler och har ett svar på dessa frågor?
:gremconfused:

Late jag är tacksam för svar! :gremsmirk:

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Några länder

Trälar och slavar är lagligt i nästan alla länder på Mundana, men förekomsten av dom varierar ganska kraftigt.

I Asharien så är det uttryckligen olagligt att äga andra människor, men det är också det enda landet som jag kan tänka på, på rak arm som har förbjudit det.

Bland tiraker, i Jargien och i västlanden så är slavar vanligt förekommanden.

(Ymir kan (och kommer troligtvis) tala tills han är blå i ansiktet om slaveri i Västlanden, och jag kommer nicka instämmande :gremsmile: )

I länder som Thalamur och dom andra länderna på den ashariska halvön så förekommer säkert slaveri, eller träldom som det kanske kallas där, men är troligtvis inget som man stoltserar med.

Jag måste erkänna att jag är osäker på Cirefaliska samväldets syn på slaveri, men jag skulle vara förvånad ifall det inte förekom inom samväldet.

Och slutligen i Consaber så är träldom lagligt, men det är fruktansvärt ur mode. Slaveri anses vara någonting primitivt och omodernt, och håller således på att sakta men säkert fasas ut ur den sabriska samhället.

/Naug, kommer inte på fler ställen på mundana nu

fusk

Warrior
SÖK!!!!

hade du sökt lite grann hade du fått reda på att saken redan diskuteras några gånger, här , här och här! sök igenom forumet och fråga sedan(och länka gärna till trådarna som du hittat information i!)
(orkar du spendera mer än en minut åt att söka hittar du säkert mycket mer information än den i de trådar jag länkat till)

Fahnen

Swordsman
Re: Slaveri?

Ymir kan (och kommer troligtvis) tala tills han är blå i ansiktet om slaveri i Västlanden
Jag tror att klicka sönder fingrarna är troligare :gremwink: (Över nätet då)

Hur spelar man slav? Kanske är lite mycket Ot men jag tycker att frågorna hör ihop.

Helmgast
Re: Slaveri?

Info om att spela slav finns i Tiraker.

GrottrolletNaug: Cirefalierna har nog de flesta slavarna i Gordrion; vilket är den provins där jag är övertygad om att det finns slaveri.

// avatarex, undviker multipostning :gremsmile:

Ymir

Liten kantbaron
Re: Att spela slav

Hur spelar man slav?
här, tex.

...eller så gör man helt enkelt som när min rollperson Tienne blev tagen som prydnadsslav av en mûhadinsk köpman i Belu. Man rollspelar det.

- Ymir, har haft oförglömliga rollspelsupplevelser som slav

Slarn

Excentriker
Jargien?

Mundana (gamla) under Gnar-Muur på sid. 48:

Att slaveriet är förbjudet i de flesta civiliserade rikena och det jargiska kejsardömet bryr sig ingen om i Gnar-Muur, här kan allt köpas för rätt pris.
Det verkar snarare som om alla tänkt Jargien = Rom el. dyl = slavar. Detta kanske reviderats i GM, har tyvärr inte den boken.
Cirefalierna handlar med slavar (liksom i stort sett allt annat...) men använder inte dem själva, det är i alla fall vad jag fått för mig.

Helmgast
Re: SÖK!!!!

Du kanske inte är det, men det behövs lite disciplin på forumet. fusk hjälper till, samma sak sägs av eonforumsbossen Ymir efteråt (alltså spammade han... :gremwink: )

Just nu går ordning före artighet, tyvärr.

Helmgast
Re: Jargien?

Jargien är ju inte exakt pax romana, det är lite likt bysans också har jag för mig. Men främst är det ett uttryck för Codex-Olas visioner om ett sönderkorrumperat och dekadent imperium.

Det skiljer alltför lång tid mellan pax romana och 100-årskriget för att de ska existera i renodlad form parallellt. Därför är inte Jargien så underutvecklat som man skulle kunna tro.

Pendragon

Swashbuckler
Re: Några länder

Cirefalierna har gästarbetare, i Thalamur och antagligen Consaber kan jag tänka mig att de har livegna.

/Joel

DAKRilla

Hero
Slavar och gästarbetare

Är det inte en viss skillnad på slavar och gästarbetare? Medan gästarbetaren arbetar av mer eller mindre egen fri vilja för att tjäna pengar så får slaven varken möjligiheten att lämna sitt arbete eller betalning.

Pendragon

Swashbuckler
Re: Slavar och gästarbetare

Det är otroligt vad kan få en människa att gå med på frivilligt med ett listigt formulerat kontrakt... Sen kanske gruvarbetarna i Gordrion känner sig en smula blåsta, men det är lite sent när de väl sitter sitter där...

/Joel

Helmgast

Om du som asharier under svält blir lovad mat i Gordrion så är möjligheten att du nappar ganska stor. Är det frivilligt då?

Dessutom så kan det nog både finnas 'gästarbetare' och slavar i Gordrion.

Pendragon

Swashbuckler

Precis.

I praktiken tror jag skillnaden är minimal mellan slavar och vissa gästarbetare.

/Joel

Bjorn

Hero

Om du som asharier under svält blir lovad mat i Gordrion så är möjligheten att du nappar ganska stor. Är det frivilligt då?
Men i Asharien har ju alla en möjlighet att jobba sig upp från "två tomma händer", altså måste en sådan Asharier som svälter i "the land of opportunity" vara antingen LAT, KORKAD eller på annat sätt ODUGLIG.

May the gods bless Asharia
/Bjorn