Nekromanti Slavar

Ymir

Liten kantbaron
Jo, jag läste den artikeln. Jag tyckte den gav lite felaktig/avsiktligt förvirrande information dock, i det att den försökte jämställta det muslimska slaveriet med det transatlantiska i termer av magnitud, trots att mängden slavar, om än ungefär densamma totalt sett, var utspridd över en mångdubbelt längre tidsrymd. Jag har för mig att jag gnällde lite över det på bloggar här och var. Annars var det väl en bra artikel, antar jag :gremsmirk:

(vi får inte glömma att en stor - större ? - del av slavhandeln gick till syd- och mellanamerika,inte enbart USA
Du har mer än rätt här - 90% av alla slavar som nånsin skeppades över Atlanten från Afrika slutade upp i Brasilien. Nittio procent. (det är basically därför Portugal är den värsta skurkstaten någonsin :gremsmirk: ) Jag misstänker att även siffrorna i Karibien skulle få slaveriet i USA att blekna; det är mest anmärkningsvärt för att det avskaffades så pass sent. Tittar du på DNA i Brasilien och Karibien har den också mycket, mycket större "slavinslag" än arabisk DNA, tar jag helt för givet - mycket givetvis beroende på att urbefolkningarna där nära nog utplånades (till skillnad från på många andra håll i Latinamerika) och ersattes av kolonisatörer och slavar.

Men tillochmed sultanerna i osmanska riket hade ju slav-dna, om man ska se rent tekniskt på det; deras mördrar hade ju allt som oftast bakgrund som haremsslavar. Slaveriet i den muslimska världen var integrerat i samhället på ett helt annat sätt än i Amerika; Européerna -återinförde- mer eller mindre slaveriet sedan det praktiskt taget dött ut, medan muslimerna hade en obruten kontinuitet av slavsamhälle, vilket paradoxalt nog slutade med att de behandlade sina slavar bättre än européerna, som uppfann en hel doktrin att slavarna var lägre stående varelser bara för att ursäkta hela systemet, och av denna doktrin drevs till grymhet av imponerande omfattning och nivå.

- Ymir, jaa! off topic!!!

duncan_UBBT

Swordsman
- Ymir, jaa! off topic!!!
Tja, just ämnet slavar intresserar mig väldigt mycket, så du får gärna fortsätta med det. Jag saknar dock relevanta bakgrundsfakta för att aktivt delta i diskussionen, men jag lyssnar gärna.

[Fortsättning av inlägget]
Men sedan så finns det även ett annat sätt man som slavdrivare kan få pli på sina slavar. Om man istället för att försöka hindra dem från att fly visar dem hur "enkelt" det är, så kan man få en annan rolig effekt. Om ni har sett filmen Apocalypto, fundera över scenen när de skall bli avrättade och får springa över en bakgård. Slavarna blir visade friheten av sin mästare, och även visade hur idiotiskt det skulle vara att fly. De får välja mellan att springa eller arbeta. Väljer de att springa kommer de att vara tvungna att ducka för projektiler (ej menade att döda) och trampa i taggbuskar och liknande. Blödande och trötta kommer de sedan att bli tillbakasläpade som exempel för sina kamrater. Resten kommer sedan att vara mycket mindre villiga att fly då de ändå "valde" att arbeta.

Ymir

Liten kantbaron
Om man tänker sig att slavarna ifråga är rollpersoner är det en sak, eftersom rollpersoner typiskt är exceptionellt kapabla individer; stridbara, resursfulla, kunniga i flertalet språk, överlevnad, tjuvnad, etc.

Vanliga människor är inte sådana. Vanliga människor kan ofta i princip inte fly slaveri, även från en plats som inte är omgiven av rakbladsvassa glasöknar, lavafloder och domedagsträsk. Ur vår världs historia vore givetvis afrikanska slavar i Amerika det tydligaste exemplet, men låt oss ta ett som är mer relevant för Mundana, säg en darkensk slavkvinna i Mûhad. Hon har förts genom öknar, och hamnar i en relativt elak snubbes hushåll. Hon är inte kedjad, dörrar är inte låsta, så visst, hon kan fly, rent teoretiskt.

Men hur ska hon överleva på Alkharzans gator? Vart ska hon ta vägen? Hur ska hon få tag i mat, kläder? Hon är en vanlig människa, kom ihåg, hon kan knappt det lokala språket, hon är inte duktig på att slåss, springa, eller stjäla, möjligen kan hon prostituera sig, men om hon gör det kommer etablerade bordellers bulvaner fort att göra ett grymt exempel av henne, eftersom de inte tolererar dylik konkurrans. Har hon riktig tur kan hon kanske få ett slavkontrakt på en bordell, förutsatt att någon öht vill ha med en mäktig herres förrymda slav att göra.

Det finns gott om darkener i Mûhad, många frigivna slavar, men det kan ha varit för generationer sedan. Kvinnans enda chans, really, är om det finns -någon- enda människa i stan som kan tänkas hjälpa henne; kanske om darkener från säg hennes egen stam hänger nånstans i stan. Oddsen att hon skulle stöta på dessa är fortfarande dock relativt små, liksom oddsen att de skulle vilja hjälpa henne - återigen; förrymd slav åt en mäktig man folk inte vill bråka med.

Dvs, slaven är så oerhört långt från sitt hem och alla som brydde sig om henne och alla resurser och möjligheter hon hade, att flykt mycket väl kan vara nästan otänkbar, även om alla dörrar i huset är öppna. Valet står mellan att lyda husets slavdrivare, men åtminstone få en bädd och mat att äta, eller att svälta ihjäl i en smutsig gränd. För de flesta "normala" människor är det ett enkelt val.

Sedan finns givetvis bråkiga, bångstyriga, flyktbenägna indvider som måste låsas in och knäckas med våld, kedjor, droger och annat kul, men det är en minoritet. Det tunga bruket av kedjor i det transatlantiska slaveriet berodde antagligen på viss paranoia från slavdrivarnas sida, slavarna var på många håll i Amerika, för att inte tala om på slavskeppen, väldigt många fler än vakterna. De flesta slavkulturer i Mundana lär inte ha samma problem eftersom de tar slavar i extremt mycket mindre skala, och har vaktslavar/hushållsslavar etc som är bundna av lojalitet sedan många år tillbaka och kan hjälpa till att hålla pli på mer nytillkomna, bråkiga individer.

IRL fanns det en intressant och smått bisarr tradition av tillfällig flykt bland slavar på många håll i Amerika, på nivån att det nästan var en outtalad överenskommelse mellan en slav och hans herre. Eftersom negerslavarna i Amerika inte öht var en del av sina herrars hushåll hade de ofta egna familjer, och det var inte ovanligt att dessa familjer splittrades upp när någon medlem såldes till en ny ägare. I flera fall som finns omskrivna tycks det ha varit så att manliga slavar flydde från sina nya ägare för att ta sig tillbaka till sina gamla och umgås med sin familj en tid. Omsider återvände de frivilligt till sin nye herre, och fick en helt ofattbar mängd piskrapp, men flydde ändå om och om igen för att hälsa på familjen, fullt medvetna om konsekvenserna när de kom tillbaka. Detta illusterar i någon mån hur lätt det egentligen var att fly, men också hur omöjligt det var att fly på riktigt - som afrikan i Amerika kunde alla se att man var en slav, man delade sällan mycket av språk och kultur ens med andra slavar, det fanns ingenstans att fly; ens eget hemland låg en ocean bort, vilket fullständigt omöjliggjorde all återvändo. Motivationen bakom dylika flykter var alltså inte att faktiskt komma undan slaveriet, det var i princip omöjligt, utan bara att få krama sin fru och sina barn lite grann.

Sedan fanns det exempel på slavar som rymde permanent, men deras historier illustrerar också mycket väl hur få platser det egentligen fanns att fly till - att komma tillbaka till Afrika var omöjligt, som sagt. En del förrymda slavar joinade indianstammar, se särskilt Black Seminoles. Alternativet var "maroonage", där förrymda slavar bildade egna, isolerade samhällen, tex i Jamaicas berg och Brasiliens jungler. Ett särskilt stort sådant samhälle var Palmares i Brasilien, där capoeira sägs ha uppstått.

But I digress, sorry.

- Ymir, avslutar