Ymir
Liten kantbaron
Jo, jag läste den artikeln. Jag tyckte den gav lite felaktig/avsiktligt förvirrande information dock, i det att den försökte jämställta det muslimska slaveriet med det transatlantiska i termer av magnitud, trots att mängden slavar, om än ungefär densamma totalt sett, var utspridd över en mångdubbelt längre tidsrymd. Jag har för mig att jag gnällde lite över det på bloggar här och var. Annars var det väl en bra artikel, antar jag
Men tillochmed sultanerna i osmanska riket hade ju slav-dna, om man ska se rent tekniskt på det; deras mördrar hade ju allt som oftast bakgrund som haremsslavar. Slaveriet i den muslimska världen var integrerat i samhället på ett helt annat sätt än i Amerika; Européerna -återinförde- mer eller mindre slaveriet sedan det praktiskt taget dött ut, medan muslimerna hade en obruten kontinuitet av slavsamhälle, vilket paradoxalt nog slutade med att de behandlade sina slavar bättre än européerna, som uppfann en hel doktrin att slavarna var lägre stående varelser bara för att ursäkta hela systemet, och av denna doktrin drevs till grymhet av imponerande omfattning och nivå.
- Ymir, jaa! off topic!!!
Du har mer än rätt här - 90% av alla slavar som nånsin skeppades över Atlanten från Afrika slutade upp i Brasilien. Nittio procent. (det är basically därför Portugal är den värsta skurkstaten någonsin ) Jag misstänker att även siffrorna i Karibien skulle få slaveriet i USA att blekna; det är mest anmärkningsvärt för att det avskaffades så pass sent. Tittar du på DNA i Brasilien och Karibien har den också mycket, mycket större "slavinslag" än arabisk DNA, tar jag helt för givet - mycket givetvis beroende på att urbefolkningarna där nära nog utplånades (till skillnad från på många andra håll i Latinamerika) och ersattes av kolonisatörer och slavar.(vi får inte glömma att en stor - större ? - del av slavhandeln gick till syd- och mellanamerika,inte enbart USA
Men tillochmed sultanerna i osmanska riket hade ju slav-dna, om man ska se rent tekniskt på det; deras mördrar hade ju allt som oftast bakgrund som haremsslavar. Slaveriet i den muslimska världen var integrerat i samhället på ett helt annat sätt än i Amerika; Européerna -återinförde- mer eller mindre slaveriet sedan det praktiskt taget dött ut, medan muslimerna hade en obruten kontinuitet av slavsamhälle, vilket paradoxalt nog slutade med att de behandlade sina slavar bättre än européerna, som uppfann en hel doktrin att slavarna var lägre stående varelser bara för att ursäkta hela systemet, och av denna doktrin drevs till grymhet av imponerande omfattning och nivå.
- Ymir, jaa! off topic!!!