Tre solar
Hero
- Joined
- 8 Mar 2014
- Messages
- 1,166
Jag skriver ett äventyr där rollpersonerna börjar som slavar och måste återfå sin frihet. Det mesta är klart, men när jag nu går igenom det inser jag att det är ganska vekt på själva slavandet. Äventyrandet kommer ju utspela sig när slavarna/rollpersonerna har fritid, men samtidigt måste det ju kännas att de är i ett slavläger och sliter. Därför tänker jag att det vore passande med en händelsetabell som man kan slå på av och till för att symbolisera att tiden går och att rollpersonerna får jobba.
Problemet blir då att händelserna måste vara tillräckligt spännande för att det inte ska bli ett irritationsmoment att slå på tabellen, men samtidigt tillräckligt tråkiga för att man ska vilja fly. En rimlig lösning är då att varje spelare slår ett individuellt slag, så att man kan gotta sig åt varandras elände.
Så nu tänkte jag höra efter tips på bra mini-händelser som man kan tänka sig fyller dagarna för slavar i en lågmagisk fantasyvärld.
Typ: mandingo-fight, olycka, sjukdom, vadslagning, piskrapp, ingen mat, favoriserad, syndabock.
Om det spelar någon roll är den huvudsakliga arbetsuppgiften att gräva tunnlar och bevattningsdiken.
Problemet blir då att händelserna måste vara tillräckligt spännande för att det inte ska bli ett irritationsmoment att slå på tabellen, men samtidigt tillräckligt tråkiga för att man ska vilja fly. En rimlig lösning är då att varje spelare slår ett individuellt slag, så att man kan gotta sig åt varandras elände.
Så nu tänkte jag höra efter tips på bra mini-händelser som man kan tänka sig fyller dagarna för slavar i en lågmagisk fantasyvärld.
Typ: mandingo-fight, olycka, sjukdom, vadslagning, piskrapp, ingen mat, favoriserad, syndabock.
Om det spelar någon roll är den huvudsakliga arbetsuppgiften att gräva tunnlar och bevattningsdiken.