Jag älskar den här bilden. Ljussättningen, monstrets utseende, dolkeggen, att någonting händer i bilden och kläderna (påminner om killen som dödar lindormen i serietidningen Valhalla [album: "Odens val"]).
Det enda problemet jag har är att jag inte vet var någonstans jag skulle använda den här i en rollspelsbok. Efter kanske 10-20 minuters tänkande så kom jag fram till att den bara fungerar i en monsterbok.
Tony.M.Meijer said:
1. Kompositionen är lite problematisk. Dels så ser inte monstret ut riktigt som att det passar i rummet (det verkar lite för stort liksom), dels så är det färgmässigt väldigt likt omgivningen vilket gör att det inte syns så bra som det borde.
Håller inte med. Att monstret fångar upp facklan och det blåa ljuset (smart att ha det med, då den high-lightar dolkens egg) samt detaljrikedomen i huden gör att den står ut mot den stilmässigt "slarviga" bakgrunden.
3. Mannen är antingen värdens mest rörliga individ eller så har killen vridigt vänster arm ur led.
...eller så är det du som inte kan röra dig. Jag kan sätta armen i det läget.
En naturligt "dramatisk" pose för någon som är beredd att måtta ett hugg. Kanske inte så realistisk men funkar för denna komposition.
/
Han som dock inte har pluggat konst annat än enkla anatomilektioner