Nekromanti Slita av och knäcka

Ceetan

Warrior
Med risk för att verka väldigt morbid tänkte jag fråga om det är någon som har vettiga regler för att slita av och knäcka saker i DOD(helst 5 eller tidigare. Alternativt om nagon vet ett annat brp spel som har det)., inklusive kroppsdelar. Diskussionen uppkom till stor del pga ett litet snack om hög_sty_golems (se min senaste golem-tråd). Golemen i fråga var en maxad Mekanoloid med sto 35. Men detta handla givetvis inte bra om golem utan kanske om ett trolls förmåga att slita av en arm ....eller nagon förmåga att knäcka en planka ......ja, ni förstår

Hoppas någon kan hjälpa mig :gremsmile:

Labol

Veteran
Jag har alltid avänt moståndstabellen i sådana fall. Tex plankan som någon fösöker slå/slita sönder får ett värde där 1 är en mycket tunn och rutten planka, medans 20 är en tjock och bastant planka.
Detta sätt går att använda när man försöker att slita sönder någon person, det värdet som den pertson som blir söndersliten har är då STY+FYS+STO/3, medans den som försöker att slita sönder har värdet av STY+STO/2.

Detta är bara ett förslag, och dessa har fungerat för mig.

Staffan

Myrmidon
Detta sätt går att använda när man försöker att slita sönder någon person, det värdet som den pertson som blir söndersliten har är då STY+FYS+STO/3, medans den som försöker att slita sönder har värdet av STY+STO/2.
Umm... va? Så om en medelmåtta greppar tag i en annan och försöker slita honom i stycken så har han 50% chans att lyckas? Det låter inte helt vettigt, faktiskt. Lägg till en 20-30 eller så på försvarsvärdet, alternativt multiplicera med 3 eller 4, så får du nog vettigare chanser. Då krävs det en jätte eller något i den stilen för att slita en människa i stycken.

DODswe4

Hero
Ett troll ska inte ah det så svårt att slita en människa i stycken, dom är grymt starka. Om man tar i mindre så skulle det bli mer realistiskt

Rickard

Urverk speldesign
Använd förnuft: Regler är riktlinjer - inget mer

Om någon vill bryta upp något med en kofot så bestämmer jag hur många KP föremålet har.. Sedan får personen slå ett STY-slag per SR.. Det tärningen visar, om lyckat tärningsslag, drar personen av från föremålets KP.. Likadant om denne skulle vilja forcera en dörr..

Angående STY+FYS+STO-grejen.. I gamla DoD är i alla fall STO ungefär lika med STY (kolla bara i alla monsterböcker).. Så låt endast STY av göra.. Vad FYS (tåla skador, gifter, sjukdomar etc) har med saken att göra förstår jag inte i detta rollspel.. I andra rollspel kan fysik mycket väl ha något med kroppsbyggnaden att göra..

Om däremot ett troll vill bryta av en gren för att använda som påk så låter jag denne göra det.. Utan några som helst tärningsslag.. Det passar ett troll och därför kan ett troll få göra sådana saker.. Likadant skulle jag hantera golems.. Reglerna är bara där för att ge en hint för hur något funkar.. Om man kan använda förnuft istället (exempelvis om en golem kan bryta sönder en planka) så använd förnuft istället för regler..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som nästan aldrig använt motståndstabellen

Labol

Veteran
Re: Använd förnuft: Regler är riktlinjer - inget mer

Anledningen att jag har användt FYS är beroende på att FYS förutom motstånd mot gifter, sjukdomar m.m.
Så är det en beskrivning på hur vältränad och uthållig en person är i fysisk aktivitet.

STO är med på grund av att om man har ett högt värde på STO så har en tyngd i kroppen att använda, tex en 200 kg klump som sätter sig på fel ställe kan knäcka ett ben eller arm, utan att ha högt STY för det.

Staffan

Myrmidon
Nu var det ju iofs medelsvenssöner jag snackade om. Om man sätter (STY+STO)/2 mot (FYS+STY+STO)/3 rakt av så har medelsvensson (STY 11, STO 13, FYS 10 = 12 i försvar, 11 anfall) 45% chans att slita sönder en annan medelsvensson. Jag är rätt säker på att inte ens någon i stil med Mike Tyson skulle kunna greppa tag i en normalbyggd människa och slita den i stycken. Dra armar ur led, visst, men inte slita av ligament och muskler och sånt.