Nekromanti Slopa förbättringsslag

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag funderar på att ta bort förbättringsslagen, så att rollpersonerna inte blir bättre och bättre ju äldre dom blir, vilket känns lite orealistiskt.

Om spelarna ändå vill att rollpersonerna ska utvecklas så kan de få byta värden mellan olika färdigheter. Typ att man sänker sitt värde i Köra vagn och höjer sitt värde i Marschera om ens vagn går sönder och man måste träna sig på att gå istället.

Skulle det göra spelet tråkigt/sabbat?
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Nu känner jag ju inte din spelgrupp direkt så.
Men jag tror nog många vill känna att deras karaktärer utvecklas färdighetsmässigt och inte bara karaktärsmässigt.

Men annars tycker jag det låter som en bra idé. Det hela blir ju väldigt jämt. Alla får lika mycket.
Men risken finns ju att spelarna köper upp färdigheter dom verkligen inte kommer behöva, för att byta in dom till färdigheter dom senare vill ha.

Men o andra sidan, man får ju inte många förbättringsslag. Ett par för varje klarat äventyr plus ett eller två. Plus dom man kryssat. Kom ihåg att man lär slå minst ob3t6 för att kryssa en färdighet och det ska inte vara något slentriant man gör.

Men jag är dock fundersam, varför blir man inte bättre dessto äldre man är och dessto mer man sysslar med det?


/poseur tänker
 

drakponken

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
189
Om man vill an man ju använda regjerna om attributssänkning på frdigheter. Då kan man behålla förbättringsslag.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Det skulle man ju också faktiskt kunna göra.


Vet dock att mina spelare inte uppskattar att dom tillochfrån får sänka attribut och färdigheter.
Men istället är jag väldigt generös med förbättringsslag.
(Men deras högsta färdigheter ligger på 13, och har gjort omkring ett halvår off game. Dom höjer andra småsaker hela tiden)


/poseur planerar
 

bozar_UBBT

Warrior
Joined
21 Mar 2009
Messages
226
Location
Norrköping
Risken med att byta färdighetsvärden är väldigt specialiserade karaktärer, krigarna kommer bara kunna slåss och ingenting annat, jag tycker detta begränsar lite. Det vore ju t.ex. orimligt att en färdighet som har ursprung i familjens syeelsättning försvinner helt till förmån för en yrkeserfarenhet. Restriktioner efterlyses.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
drakponken said:
Varför är det orrealistiskt att man blir bättre ju äldre man blir?
Tja, kanske inte äldre direkt, men jag upplever det som att man blir skicklig på saker väldigt, väldigt snabbt av att vara ute och "äventyra" jämfört med hur det går till i vår värld, så att säga.

Det jag mest undrar över är ifall spelet blir tråkigt ifall spelarnas rollpersoner inte blir bättre och bättre över tid.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Förbättringsslagens lov

Lustigt. Jag tycker just en av Eons absolut största behållningar är att man, jämfört med alla andra rollspel, tenderar att förbättras i en ganska lagom takt, tack vare ob-systemets perfekta fördelningskurva vad förbättringsslagen anbelangar.

Liksom, jag har spellett en och samma Eon-kampanj i typ 9 år, och rollpersonerna, om än awesome, har fortfarande inte blivit ohanterligt mäktiga på något sätt.

Förbättringsslagsystemet äger. Tillochmed nu, när jag mer och mer svängt över åt indiesystem-hållet och kanske helst bara hade slängt ut Eons regelsystem genom fönstret, så älskar jag förbättringsslagen helt oreserverat. De är jävla bra.

- Ymir, tycker
 

drakponken

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
189
Det blir man ju inte, man höjer ju inte en färdighet så fort man får ett förbättringsslag. Och när man äventyrar så höjer man ju bara färdigheter man använder.
 

ermine

Warrior
Joined
8 Oct 2001
Messages
235
Location
Uppsala
Tja, kanske inte äldre direkt, men jag upplever det som att man blir skicklig på saker väldigt, väldigt snabbt av att vara ute och "äventyra" jämfört med hur det går till i vår värld, så att säga.
Fast egentligen blir man ju inte skicklig av att just "äventyra", eftersom man endast får förbättringsslag i slutet av varje speltillfälle och slagen kommer att misslyckas allt oftare ju skickligare man blir. Man slår lika många slag oberoende om man ägnar sig åt klassiskt äventyrande eller om man kör hovintriger eller grisodling, allt handlar om hur många färdigheter man lyckats använda "i ett viktigt syfte" under spelets gång. Ett speltilfälle kan i sin tur vara allt mellan en halvtimme ("striden tog hela mötet!") och flera veckor i speltid ("Ni reser från Tibara till Hammarnäs och det händer inget intressant på vägen"). Det allra bästa sättet att bli bättre på något är precis som i vår värld att träna, hellst med hjälp av en lärare. Jag tycker själv detta är ett både enkelt och hyffsat realistiskt system, som säkert kan göras mer realistiskt om man känner för det med hjälp av diverse husregler.

Eons variant skiljer sig från level- och andra XP-baserade system, där man snabbt kan bli orimligt hård, särskilt i färdigheter man inte ens använt. Man drev med det här i en av Order of the stick-böckerna (som utspelar sig i en värld styrd av D&D-regler), där en av huvudpersonerna påpekade att hon blivit mycket bättre på att dyrka lås efter att ha slagit sig igenom en dunga fylld med kobolder "trots att jag inte såg ett enda lås under hela resan!"

Om du tycker att rollpersonerna blir bra orimligt snabbt så kan du t.ex. minska antalet förbättringsslag, t.ex. genom att säga att de måste kryssa färdigheten två gånger innan de får slå, eller bara får kryssa färdigheter där det perfekta slaget hade en svårighet på Ob4t6 eller högre. Ett annat drastiskt alternativ är att säga att förbättringsslag måste slås med Ob2t6. Om du tycker att man borde bli sämre i vissa fysiska färdigheter ju äldre man blir så kan du ju införa något slags degenereringssystem för färdigheter baserat på systemet för grundegenskaper.

Jag tror för övrigt det fanns ett system för att sänka färdigheter som rollpersonen sällan använde i gamla Wasteland-rollspelet. Det enda problemet jag kan se med ett sånt system är att det blir onödigt plottrigt, särskilt i ett redan regeltungt rollspel som Eon.

Det jag mest undrar över är ifall spelet blir tråkigt ifall spelarnas rollpersoner inte blir bättre och bättre över tid.
Jag skulle nog säga ja, åtminstone för längre kampanjer. Anledningen till detta är inte i första hand koboldism, utan även att en av de största behållningarna med en lång kampanj just är att se rollpersonernas karaktärsutveckling. Folk tenderar att bli bättre på sådant de sysslar med över en längre tid och det är väldigt kul att se sin rollperson gå från t.ex. en klumpig, naiv och osäker väpnare till en skicklig, slug och världsvan riddare. Detta har en hel del med rollspelande att göra, men det känns utan tvekan konstigt om den nu legendariske riddaren är exakt lika bra på att slåss, rida och förföra folk vid 35 års ålder som han var vid 15.

Reglerna är där för att simulera verkligheten samtidigt som de är kul och inte för krångliga, och jag skulle personligen inte rekommendera att ta bort erfarenhetssystemet helt.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Jag skulle säga att det helt enkelt beror på vad du har för spelare och vilket sätt ni spelar på. Mina spelare skulle t.ex. tycka att det var orättvist och orealistiskt och jag tog bort färdighetsslagen, medan spelare med någon annan inriktning kanske tycker att det är en jättebra idé (har sett liknande kommentarer om andra system eller rent generellt i de allmänna forumen, så det måste ju finnas andra som tycker det).

Ett system som du föreslår kan ju hävdas vara realistisk därför att man snabbt kan bli sämre på saker man inte övar och snabbt bli bättre på sådant man övar (till en viss gräns, såklart), men över en längre tidsperiod kommer nog de flesta vanliga människor att få en nettoökning av sina "färdigheter". Det blir en avvägning mellan de två (där Eons version, att ta bort sänkningar, förmodligen är det den "vanlige" spelaren tycker bäst om).

Är problemet att man får för höga färdighetsvärden är det ju bara att modifiera reglerna; jag ger t.ex. ett antal förbättringsslag arbiträrt baserat på ett äventyrs längd och ingameutmaningar som mina spelare får spendera efter eget samvete och kör ungefär samma sätt för träning under mellanperioder för att slippa bokföring.

Prata alltså med dina spelare och se vad de tycker; i såna här frågor är det spelgruppen som helhet som ska ha sista ordet.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Förlåt

Ymir said:
Lustigt. Jag tycker just en av Eons absolut största behållningar är att man, jämfört med alla andra rollspel, tenderar att förbättras i en ganska lagom takt, tack vare ob-systemets perfekta fördelningskurva vad förbättringsslagen anbelangar.
Okej då.

Jag erkänner.

Jag spelar inte ens Eon. Jag ville bara veta om ni tycker att förbättringsregler är kul och om spelet behöver dem.

Jag ställde samma fråga på rollspelsforumet, men det finns många här på forumet som hänger på Eonforumet men inte rollspelsforumet, så jag ville höra er åsikt också?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Å andra sidan så finns det färdigheter som används (exempelvis alla stridsfärdigheter) och färdigheter som är färg (exempelvis de flesta hantverksfärdigheter). De förra tenderar att öka väldigt mycket fortare i praktiskt rollspelande än de senare, trots att de senare i praktiken borde ta upp bra mycket mer av rollpersonens tid. Det är en nackdel med alla rollspel som har en direkt koppling mellan vad som används och vad som ökas, eftersom det som används är det som används i spel = äventyrande.

Med en mer allmän koppling, exempelvis level, så kan man göra en mer statistiskt avvägd uppskattning av vad en rollperson med ett visst yrke spenderar sin tid på och vad rollpersonen blir bättre på. Visst, tjuven kom kanske inte i kontakt med några fällor under senaste spelmötet då levlingen inträffade, men statistiskt sett bör tjuven ha kommit i kontakt med bra mycket fler fällor eftersom det är tjuvens jobb. Alltså är det bara rimligt att om man tar hänsyn till allt som tjuven gör så borde tjuven bli bättre på fällhantering.

Sen är det sällan som ett ämne är helt avgränsat från alla andra ämnen på ett sådant sätt som snäva färdigheter är. Tvärtom kan erfarenheter av ett område ofta färga av sig på andra områden. Som ett jordnära exempel: ta geografi. När du kommit förbi "rabbla orts- och flodnamn"-stadiet så upptäcker du att ju mer du lär dig om ett områdes geografi, desto mer lär du dig om dess historia, politik, sedvänjor, språk etc. Det är inte alls orimligt att dessa går upp av bara farten när du levlar geografi.

---

Det finns en annan lösning, och det är att dela in färdigheter i två sorter rent gelémässigt: de man använder och de som är färg. De senare skulle man lämpligen rycka loss från färdighetssystemet över huvud taget, eftersom de sällan eller aldrig har någon praktisk inverkan på spelet.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Jo det håller jag med om är ett "problem" med vanligt ökande i Eon.
Dom färdigheter man använder(läs slå slag emot) är dom som brukas höjas.

Vi i våran spelgrupp har löst det med det simpla; Vad har jag använt mig av?
Ute i vildmarken så blir det ju såklart march, överlevnadl, klättra, växtlär, väderkännedom och sådant.

Men att bra sitta en kväll att berätta om ett gammal slag, eller någon gammal historia brukar vara nog för att motivera att 'här' sätter jag mitt förbättringsslag den här gången.

Så lätt sagt, vi delar ut många förbättringsslag men försöker passa in dom på vad som hänt senaste tiden och senaste speltillfället.

Kan säga att dom vanligaste höjlingarna i våran grupp är;
Filosofi
Historia
Kulturkännedom
March
Matlagning
Ledarskap
Spådom
Berättelsekonst

och säkert någon jag glömt, men dom här brukar vara dom vanligaste färdigheterna förbättringsslag går till i vår grupp.



/poseur dricker kaffe
 

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Egentligen är väl äventyrande och erfarenhet väldigt rimligt att få snabba förbättringsslag med. Tänk själv vilken skillnad det är på att träna/studera inför något och faktiskt utöva det.

Ex: Studera lagkunskap och sedan medverka i en rättegång. Marschera ett par timmar per dag i träningssyfte och genomföra en lång marschering under flera dagars tid. Resa utomlands och "prata" ett annat språk, istället för att sitta hemma och "läsa" om det. Slåss för ditt liv, eller träna inför det.

Hantverksfärdigheter kan motivera ifall man gör något extraordinärt i rollspelet som exempelvis smider ett "mästarsmitt" svärd, syr en mycket vacker klänning, bygger ett stort och välbyggt hus så borde det ge en snabb lärdom istället för att skapa samma rutinprojekt till vardagen som yxskaft, strumpor och visthusbodar.

För att detta ska hålla kan det vara lämpligt att rollpersonerna bara tillåts höja kryssade färdigheter. Annars ser jag förbättringsslagen från erfarenhet och äventyr som en belöning som gör mina spelare lite gladare.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Förlåt

Jag misstänkte starkt att något var lurt när den här frågan kom; den verkade inte riktigt matcha användaren ordentligt.

Fick i varje fall en tankeställare och lite intressant diskussion här, så jag hoppas att du hade användning för informationen i ditt "projekt" :gremwink:
 
Joined
16 Apr 2009
Messages
64
Jag funderar på att ta bort förbättringsslagen, så att rollpersonerna inte blir bättre och bättre ju äldre dom blir, vilket känns lite orealistiskt.
Personligen har jag aldrig tänkt att syftet med förbättringsslagen är att vara "realistiska" (vad nu det ska betyda?), utan att de är ett sätt för ens rollperson att bli bättre så att man känner att det händer något i spelet — ungefär som levels i D&D, fast med fördelen att man slipper tråkiga klasser.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Om du vill att förbättringsslagen ska vara realistiska (jag tycker själv att det är ett ganska bra system), så kan du göra så att man istället för att slå efter varje session, så slår man perfekta slag i slutet av äventyret.
Man kan ju även dubbla studeringstiden, om du känner för det. ^^

Det borde göra att man inte blir superbra skitsnabbt.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Förlåt

Regmolar said:
Jag misstänkte starkt att något var lurt när den här frågan kom; den verkade inte riktigt matcha användaren ordentligt.

Fick i varje fall en tankeställare och lite intressant diskussion här, så jag hoppas att du hade användning för informationen i ditt "projekt" :gremwink:
Hey... Jag har faktiskt ägt Eon en gång i tiden... :gremwink:
 
Top