Tja, kanske inte äldre direkt, men jag upplever det som att man blir skicklig på saker väldigt, väldigt snabbt av att vara ute och "äventyra" jämfört med hur det går till i vår värld, så att säga.
Fast egentligen blir man ju inte skicklig av att just "äventyra", eftersom man endast får förbättringsslag i slutet av varje speltillfälle och slagen kommer att misslyckas allt oftare ju skickligare man blir. Man slår lika många slag oberoende om man ägnar sig åt klassiskt äventyrande eller om man kör hovintriger eller grisodling, allt handlar om hur många färdigheter man lyckats använda "i ett viktigt syfte" under spelets gång. Ett speltilfälle kan i sin tur vara allt mellan en halvtimme (
"striden tog hela mötet!") och flera veckor i speltid (
"Ni reser från Tibara till Hammarnäs och det händer inget intressant på vägen"). Det allra bästa sättet att bli bättre på något är precis som i vår värld att träna, hellst med hjälp av en lärare. Jag tycker själv detta är ett både enkelt och hyffsat realistiskt system, som säkert kan göras mer realistiskt om man känner för det med hjälp av diverse husregler.
Eons variant skiljer sig från level- och andra XP-baserade system, där man snabbt kan bli orimligt hård, särskilt i färdigheter man inte ens använt. Man drev med det här i en av Order of the stick-böckerna (som utspelar sig i en värld styrd av D&D-regler), där en av huvudpersonerna påpekade att hon blivit mycket bättre på att dyrka lås efter att ha slagit sig igenom en dunga fylld med kobolder
"trots att jag inte såg ett enda lås under hela resan!"
Om du tycker att rollpersonerna blir bra orimligt snabbt så kan du t.ex. minska antalet förbättringsslag, t.ex. genom att säga att de måste kryssa färdigheten två gånger innan de får slå, eller bara får kryssa färdigheter där det perfekta slaget hade en svårighet på Ob4t6 eller högre. Ett annat drastiskt alternativ är att säga att förbättringsslag måste slås med Ob2t6. Om du tycker att man borde bli sämre i vissa fysiska färdigheter ju äldre man blir så kan du ju införa något slags degenereringssystem för färdigheter baserat på systemet för grundegenskaper.
Jag tror för övrigt det fanns ett system för att sänka färdigheter som rollpersonen sällan använde i gamla Wasteland-rollspelet. Det enda problemet jag kan se med ett sånt system är att det blir onödigt plottrigt, särskilt i ett redan regeltungt rollspel som Eon.
Det jag mest undrar över är ifall spelet blir tråkigt ifall spelarnas rollpersoner inte blir bättre och bättre över tid.
Jag skulle nog säga ja, åtminstone för längre kampanjer. Anledningen till detta är inte i första hand koboldism, utan även att en av de största behållningarna med en lång kampanj just är att se rollpersonernas karaktärsutveckling. Folk tenderar att bli bättre på sådant de sysslar med över en längre tid och det är väldigt kul att se sin rollperson gå från t.ex. en klumpig, naiv och osäker väpnare till en skicklig, slug och världsvan riddare. Detta har en hel del med rollspelande att göra, men det känns utan tvekan konstigt om den nu legendariske riddaren är exakt lika bra på att slåss, rida och förföra folk vid 35 års ålder som han var vid 15.
Reglerna är där för att simulera verkligheten samtidigt som de är kul och inte för krångliga, och jag skulle personligen inte rekommendera att ta bort erfarenhetssystemet helt.