Jag råkade ta död på en magiker som kunde hela i DoD för några år sedan.. Jag ångrade det nästan direkt efter något äventyr.. Helt plötsligt fick jag ta med i planerna att rollpersonerna kanske måste ha lite läkningstid.. Med andra ord kunde jag inte längre göra lika tidsbestämda äventyr.. Att planera in ett äventyr som ska utspela sig under hösten kunde helt gå i stöpet, då rollpersonerna kunde helt plötsligt var tvungna att ligga i sängen hela hösten så att äventyret fick utspela sig på vintern istället..
Intrigbaserade äventyr kan med andra ord gå helt om stöpet.. Jag var tvungen att öka mängden helande örter rätt betydligt, för som spelledare orkade jag då inte med att det skulle gå en längre tidsperiod.. Visst kan man snabbspola sådant men de rollpersonerna som är friska vill ju oftast göra något, vilket gjorde att halva spelkvällen kunde gå åt till att grisodla..
Nu för tiden så gör jag inte lika prestationsinriktade äventyr.. Jag puttar rollpersonerna i en riktning och sedan händer en massa (tids)oberoende saker på den platsen som spelarna får ta tag i om de vill.. Är det intrigscenarion så utspelar de sig över en större yta, vilket innebär att saker inte kan förlöpa lika snabbt.. Om du vill stryka magin.. Fine.. Men du får göra dig beredd på att skriva äventyren liten annorlunda än vad du tidigare gjort..
Och vad gör det egentligen att en magiker kan hela? Denne hinner ju ändå bara med det
efter striden och om någon har dött
under striden är det nästan ett säkert tecken på att det är för sent med helandet..
Det hela beror lite på vad du vill spela för scenarion.. Är det hjältekampanjer med skinande svärd så behövs en helande figur i gänget.. Om det är jordnära, smutsig grisodling så är behovet för hela inte lika stort..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som nästan alltid skriver "speleldare" istället för "spelledare", vilket i för sig inte är såå fel då spelledaren oftast eldar på spelarna att göra något