Nekromanti SLP som "rollperson"?

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,827
Location
Eskilstuna
Tänkte kolla vad ni har för tankar kring att låta en SLP vara en del av gruppen, likt en ordinarie rollperson. Särskilt i Apocalypse World, då jag står inför att spelleda det i en väldigt liten grupp.

Jag har tidigare ofta använt SLPs som "fasta" gruppmedlemmar i andra spel och har tyckt att det har fungerat utmärkt. I vissa fall har olika SL spellett samma grupp och då har helt enkelt spelledarens rollperson blivit en temporär SLP. I andra fall har jag slängt in en karaktär som komplement i en liten grupp.

Jag pratar givetvis inte om någon imba-Gandalf som vet allt, säger åt folk vad de ska göra och är bäst på det mesta.

I min erfarenhet kan det bidra till en intressantare dynamik i en liten grupp, som annars lätt kan bli statisk. Å andra sidan känns det som att det i ett spel som Apocalypse World kan bli mer problematiskt, eftersom så mycket handlar om spelarkaraktärernas viljor. Men man kanske kan göra en lite mer "viljelös" karaktär, som ändå har en personlighet?

Vad har ni för tankar om det i allmänhet? Någon som har testat det i Apocalypse World?
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Oj, tror AW är ett av dom spelen där detta med SLRP / DMPC funkar som sämst tyvärr T_T
Missförstå mig rätt, självklart kommer järnfästet eller bike-gänget ha gott om SLP:er i sig, det är inte nödvändigtvis ett "äventyrargäng". Men det handlar om spelarna och det kommer bli väldigt weird med moves etc om SL försöker spela båda sidorna

Det jag brukar göra när mina spelare blir fästa vid någon SLP och börjar släpa med den är att räcka över rollformuläret och tärningarna till dom, men hela tiden vara beredd att den SLP:n trotsar dom.

View through crosshairs
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Ska försöka ge dig ett nytt svar från ett nytt perspektiv, Fives.
AW är inte ett spel som behöver balansera upp partyt mot motståndet pga stridsreglerna eller likn.
Spelarna kommer bollas mot varandra och mot dom SLP:er som finns.
Det finns ingen "grupp", bara en by, en karavan, en skyddad brunn eller liknande.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,827
Location
Eskilstuna
2097;n241578 said:
Ska försöka ge dig ett nytt svar från ett nytt perspektiv, Fives.
AW är inte ett spel som behöver balansera upp partyt mot motståndet pga stridsreglerna eller likn.
Spelarna kommer bollas mot varandra och mot dom SLP:er som finns.
Det finns ingen "grupp", bara en by, en karavan, en skyddad brunn eller liknande.

Nej, det är jag helt med på. Tack för förtydligandet, oavsett. :)

I många andra rollspel blir det ju ofta långa perioder av isolering – gruppen reser genom vildmark, utforskar grottor eller liknande. Men i AW känns det spontant som en mindre vanligt förekommande situation. Och då finns ju vanliga SLPs som bidrar med lite mer dynamik.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,300
Tycker det kan vara jävligt kul att få spela en SLP med mycket karaktär som hänger på spelargruppen. Samtidigt, om det är ett klassiskt äventyrargäng, är det ju lite så att den aldrig får vara bättre än RPna på nåt egentligen, och det är de som bestämmer. Det är ju inte så lysande om SLPn löser alla gåtor, slår ihjäl alla bestar, tar rätt beslut i kniviga situationer, osv - antingen blir spelarna sura på att SLPn lyckas med allt (SL är orättvis!) eller så blir den SLPn en krycka när de inte vill lösa nåt själva. Båda suger. Därför har SLP jag låtit följa RPna ofta fått vara klena specialister som inte är överdrivet smarta, eller om de är smarta, helt enkelt saknar common sense och är rätt vilse inför verkligheten.

RP som är temporära SLP är en helt annan fråga med helt andra komplikationer, känner jag.

Apropå AW har jag ingen kommentar, har inte spelat det.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
ceruleanfive;n241579 said:
I många andra rollspel blir det ju ofta långa perioder av isolering – gruppen reser genom vildmark, utforskar grottor eller liknande.
Men dom grottorna är ju inte tomma :D det kryllar av gormare, spöken osv där nere.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Min grupp hade en riktig Mary Sue DMPC ett tag. Abu Mee’ma Khiry al-Masuli. En kenku!!!! han är legendary!!!! Han hade varit i dungan innan men han kunde inte prata så han gav dom hints genom konstiga ljud. Sen var han väldigt impulsiv och även väldigt sorgsen??? Hans gamla party hade blivit dödat av ormar. Han tog sin party-polares mössa som dom hittade i orm-vattnet och kramade den och grät!!!

Jag var livrädd varje gång tärningarna föll för jag såg honom genom crosshairs. Bl.a. blev han förslavad i ett lotteri som hölls i Mahabba (men RP fritog honom).

Jag gjorde inte honom som DMPC utan (denna story har jag berättat innan) som en plåga för RP. Jag hade gjort en handelsfamiljs-såpa och att tjuven Abu härjade den handelsfamiljen. RP dom struntade glatt i såpan, började också stjäla från familjen och blev förtjusta i Abu.

Dom brukade ta med honom när dom inte hade full grupp.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Min RP i ASE, Lucy Slowdance, började som SLP i ett av Sodivras AW-one-shots. :D
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,532
Absolut inte. Nej, nej, nej! Speciellt inte i AW där skillnaden mellan spelarkaraktärer och NPC:er är så massiv och du ändå inte behöver en "spelargrupp". Gör det inte, fruktansvärt misstag.
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
388
Location
Birmingham, UK
Jag har haft SLPs som reser med gruppen, men de har aldrig varit 'rollpesoner'. De kan hjälpa karaktärerna 'passivt' med vissa saker, eller aktivt om rollpersonerna ber dem (eller om det är naturligt för dem att göra något pga yrke eller liknande). Det finns gränser för vad de kan göra såklart, det är fortfarande rollpersonerna som är centrala för spelet så det är dem som måste åstadkomma viktiga saker.

SLP'n har fortfarande en egen personlighet, vilja, och moral, så de kommer inte göra precis vad som helst utan att tveka heller. Om rollpersonerna inte behandlar dem väl kan de mycket väl lämna dem och (ifall de är hämndlystna) orsaka problem för dem i framtiden genom att ställa sig på fiendens sida.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,965
Location
Stockholm
NPC:s som kompisar är väl bara coolt men du får ju inte så tärningar som MC, börjar du latja med spelarnas regler så är du ute på tunn is :)

Kolla in Dream Askew för att spela AW utan spelledare, kanske kan vara något för er om ni inte är så många!
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Tror inte där är några igentliga problem med att ha en SLP vara en del utav en grupp med RP's. Men anledningen till att ha med dem borde falla under två olika anledningar. 1: Story-mässigt sätt där SLP'n är en del utav äventyret, en SLP som hyrt in spelarna till att göra något, men att SLP'n behöver vara med pga X anledning. 2: För att fylla ut spelgruppen för att man har få spelare, vilket i vissa fall kan vara rätt begränsande för att man är delvis begränsad i vilken typ utav äventyr man kan spela med få spelare (tycker jag i alla fall).

SLP'n borde inte vara den som bestämmer hur gruppen ska agera i situationer (med kanske vissa undantag för en story-mässig SLP). Om där är en splittring i gruppen med hur man ska hantera en situation så bör SLP'n inte vara den som avgör hur det blir (om inte spelarna/RP'na själva vill att SLP'n ska vara tie-breakerna via antingen SLP'ns egna värderingar, eller eventuelt tärnings slag för övertala med bra argument eller något... och endast då i absoluta nödfall igentligen tycker jag). SLP'n bör inte vara den som för talan för gruppen med andra SLP'er (med vissa undantag, som t.ex äventyrs styrt eller något,,, men även då borde det vara i minimala mängder). I strid så bör spelarna få ha en viss kontroll över vad och hur SLP'n gör sina strids grejer (så länge som det följer SLP'ns "grej"... att skicka in en avstånds SLP in i närstrid, i en situation där det inte är ett måste, skulle t.ex gå emot SLP'ns grej t.ex), för att det är ju spelarna själva som borde hantera den generella taktiken i en strid. Där är nog fler sådana här grejer, men dessa är nog några utav de mer viktiga grejerna.



Jag kommer också ifrån en något annorlunda possition än andra rollspelare. För min nuvarande spelgrupp har under de snart senaste 15 åren bestått utav 3 personer (så 1 SL och 2 spelare)... vilket enligt samtliga utav oss är minns 1 person för lite, men vi skulle föredra att vi var 2 personer till (1 SL och 4 spelare har jag själv alltid sätt som vad jag föredrar i mängd).

Så vi har provat en mängd grejer med hur vi ska kompensera för det... för med bara två RP så är man rätt begränsad i vilken typ utav äventyr som man kan köra. Vissa "äventyr" har det ju fungerat aldeles utmärkt med att vi var två (som våran tjuv omgång, med två olika typer utav tjuvar som sammarbetade... slutade visserligen riktigt illa för dem, för de två var några utav de mest otursföljda karaktärer som jag någonsin sätt och spelat... de lyckades ofta fummla sig fram till framgång, men tillslut så han allt fummlande ikapp dem... XD )... men en hel del andra äventyr fungerade inte riktigt lika bra pga det, t.ex dungeon crawler typer utav äventyr, eller äventyr där man bör ha några stycken RP's som väger upp varandras brister. Att en RP dör sätter stora käppar i hjulet när man bara är två spelare.

I början så brukade vi ha SLP karaktärer som hängde på i vissa äventyr, vilket ju fungerar rätt bra, och vi använder SLP'er fortfarande då och då på det sättet. Men under de senare halvan utav de 15 åren så har vi tidsvis försökt med att varje spelare skapade 2 eller 3 karaktärer var. Där varje spelare valde en utav de karaktärerna till att vara deras huvudkaraktär, medan de/den andra karaktären/erna som spelaren gjorde fortfarande kontrollerades utav spelaren och var dennes sekundära karaktärer.

En fördel med detta har visat sig vara att rollspelandet inte helt plötsligt har stoppats mitt i det hela pga att en RP dog. För istället för att en spelare tar tid till att skapa en ny karaktär så behöver den spelaren bara välja en utav de andra karaktärerna de har att ta över huvudrollen för den spelaren, och om det var en sekundär RP så behövdes ju inget göras (mer än att karaktärerna ju reagerar över det så klart). Sen om det känns som det behövs för gruppen så kan man ju skapa en ersättar karaktär senare när man inte spelar.

De största nackdelarna dock är ju att det tar längre tid att skapa 2-3 karaktärer än en, strider kan ju ta längre tid (vilket vi inte har haft några problem med... och jag gillar ju strid i rollspel också, så för mig är det bara ett plus... XD ). De sociala interaktionerna mellan RP'na och med SLP's kan ibland vara lite stökigt, specielt om en/flera av de sekundära karaktärerna borde vara de som hanterar en specifik konversation... men där av att varje spelares huvudkaraktär hanterar snackandet för alla som den spelaren kontrollerar i spelet i vanliga fall, och det är bara vid några få tillfällen där någon utav de sekundära karaktärerna har en mer aktiv roll att snacka eller göra något för att de är de som är bäst för situationen.

Inte en perfekt lösning så klart, att ha fler RP's per spelare... men det hjälper massivt med äventyr där bara två RP's inte känns som det är nog för att kunna köra ett sådant äventyr. Och vi vill ju kunna spela den typen utav äventyr också, och inte bara två manna grupper, so it is what it is. :) Tyvärr så spelar vi väldigt sällan i dagsläget.


Jag har under flera års tid nu haft ett äventyrs koncept i tankarna som revolverar runt att varje spelare skapar kanske en handfull eller så utav karaktärer som de själva styr (de ska starta som typ tonåringar). Där de växer upp tillsammans, tränas tillsammans utav en karaktär som jag har i tankarna (en person som kommer i slutändan sätta karaktärernas tankar och lojalitet för kungariket de "arbetar" för i fråga... förhoppningsvis), gör uppdrag och äventyr tillsammans, etc. Vissa kommer naturligt vis dö genom spelets gång (för tärningsbaserade system, specielt något som Eon, tenderar att göra sin grej ju).

Och när de har kommit långt nog in i storyn, så börjar det gå dåligt för gruppen, och under X antal uppdrag/äventyr så finner de sig konstant i underläge eller att de var för sent ute, etc. Plötsligt så hittas en utav karaktärerna död, mördad... gruppen börjar antagligen (förhoppningsvis) försöka ta reda på vad som händer... sen någon stanns längre ner i storyn så blir fler karaktärer mördader. Mängden beror helt och hållet på hur många som är kvar utav gruppen när detta drar igång... minst 2 bör dö tycker jag under detta (aldrig några utav "huvud RP'na" dock, utan bara från de sekundära)... men i slutändan bör minst 5 karaktärer vara kvar, helst 6. För i slutändan så vill jag att en eller två utav de där sekundära RP'na visa sig vara förrädare, som har av en eller annan anledning gått över till gruppens nuvarande motståndar sida (trots att de har spenderat nästan hela sitt liv tillsammans med de andra... lite utav deras tränare och hur de hanterade biten med lojalitet till sitt rike kommer avgöra lite hur det blir). Jag vill helt enkelt försöka skapa spelarnas egna "big bad"... den/de personer som konstant sätter käppar i hjulet för spelarna/RP'na, den/de personer som spelarna/RP'na kanske kommer ha som sitt mål att försöka plocka i slutändan.

Där finns ju en hel del problem med detta. Svårt att genomföra på ett bra sätt. Hitta rätt motivation för förrädaren/na... m.m. Men det absolut största problemet som jag har här är helt enkelt att jag inte är en stark och/eller bra nog SL för att kunna genomföra något som detta. Tror det skulle kräva en utav de där SL som är bra på att "skådespela" SLP'er, vilket är något som jag inte är bra på alls.

Huh... nu när jag sitter här och tänker på det så får jag helt plötsligt Martel, från David Eddings bokserie The Elenium och The Tamuli, i tankarna. Han var ju vän med Sparhawk som ung, men föll sedan från att vara en Pandion Knight pga att han gjorde förbjudna grejer. Huh... jag har inte ens tänkt på det innan, trots att jag har läst de böckerna om och om igen genom de senaste 25 åren... kanske jag har fått koncepted där ifrån en del. XD
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,785
Location
Eslöv
Jag har aldrig spelat AW, så just hur det fungerar med deras regler kan jag inte svara på. Men när det kommer till att ha SLP med spelargruppen på deras äventyr så ser jag inga problem alls med det, generellt sett. Jag har gjort det ett antal gånger, som mest hade jag fyra SLP med två stycken spelare. Det handlar, tycker jag, mycket om att ge SLP en stark och tydlig personlighet, samtidigt som de ej bör utmana spelarnas karaktärer på de områden där de vill "skina".

Jag ser inga problem alls med det, sålänge karaktärerna är centrala för plotten.

Men nu kan jag som sagt inte AWs system, så det kan bli tokigt av den anledning istället.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,527
Location
Göteborg
Jag tror inte ens att jag förstår frågan i kontexten AW. Vad betyder "grupp" i det spelet? Det finns ju massor med personer som hänger med rollpersonerna i samma generella område eller fraktion. Men rollpersonerna är väl knappast en grupp på något sätt som inkluderar alla rollpersoner men exkluderar spelledarpersoner?
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,827
Location
Eskilstuna
Genesis;n241658 said:
Jag tror inte ens att jag förstår frågan i kontexten AW. Vad betyder "grupp" i det spelet? Det finns ju massor med personer som hänger med rollpersonerna i samma generella område eller fraktion. Men rollpersonerna är väl knappast en grupp på något sätt som inkluderar alla rollpersoner men exkluderar spelledarpersoner?
Jag tänker att rollpersoner har helt andra regler än spelledarpersoner. Dessutom formas ju spelet runtomkring dem.

Jag ser en fördel i att, åtminstone inledningsvis, låta dem utgöra en hyfsat distinkt grupp. Detta så att rollpersonerna inte bara spelas enskilt och sticker åt olika håll.

Men jag kan resonera fel – är helt färsk på Apocalypse World och har en hel del klassiskt "baggage".
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Min favoritklass är Hardholder dvs härskaren över ett litet fäste. Och i det fästet där bor det en massa personer, mina vakter, och undersåtar osv. Men några av dom undersåtarna är en del riktiga kufar. Battlebaben, Angel:n, flummaren, techien osv osv. Dom är andra RP! Självklart kommer mitt liv kretsa mer kring dom speciellt eftersom jag har Hx med dom
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,965
Location
Stockholm
ceruleanfive;n241667 said:
Jag tänker att rollpersoner har helt andra regler än spelledarpersoner. Dessutom formas ju spelet runtomkring dem.

Jag ser en fördel i att, åtminstone inledningsvis, låta dem utgöra en hyfsat distinkt grupp. Detta så att rollpersonerna inte bara spelas enskilt och sticker åt olika håll.

Men jag kan resonera fel – är helt färsk på Apocalypse World och har en hel del klassiskt "baggage".
Jag tror faktiskt att det är fel ja :p jag har förvisdo aldrig provat att ha spelarkaraktärerna som en "grupp" så det kanske kan funka men det känns imo helt på tvären med hur spelet är skrivet :)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,601
Location
Ludvika
Jag körde ofta med att ha med en SLP i gruppen förut eftersom jag tyckte att det gav mig väldigt praktisk "in game-länk" till rollpersonerna som gjorde att man kunde undvika mycket metaspel. Exempelvis kunde information och annat om världen komma från SLP:n till rollpersonerna istället för att jag som SL skulle sitta och berätta för spelarna vad deras rollpersoner vet.

Det var också ett väldigt praktiskt sätt att guida spelarna genom äventyr när de behövde en liten knuff i rätt riktning eller så (detta hör då till den mer scenariobaserade skolan där det så att säga fanns "en rätt väg att gå").

Men jag har för länge sedan övergett det här tänket, av flera anledningar.

Dels är inlevelse inte längre lika viktigt för mig, utan jag diskuterar gärna som SL till Spelare om vad rollpersonerna kan tänkas veta och inte.

Dels har jag slutat se äventyr som något man skall "klara" utan försöker köra på att det inte spelar någon roll på vilket sätt spelarna löser det, eller ens om de löser det, utan att man borde få något intressant att bygga vidare på oavsett.

Om jag skulle ha med en "fast SLP" idag (undantaget om det var just situationen med roterande SL-skap så att SLPn egentligen är min rollperson) så skulle det nog uteslutande ha med någon plotten att göra, och då troligen för att etablera en personlig kontakt mellan rollpersonerna och SLP:n innan jag gör om denne till kampanjens stora onding =)

Men just i AW skulle jag definitivt inte köra på det här sättet. I vart fall om man spelar spelet så som det är skrivet. Om man däremot istället bara använder motorn för att köra mer traddiga äventyr, så visst.
 

gustaf s

Warrior
Joined
11 Dec 2012
Messages
263
Location
Göteborg
Som flera redan varit inne på: i AW finns det ju inte en grupp som sådan. Jag menar att i fiktionen finns det inte en grupp att fylla ut med SLP. Däremot bör förstås världen vara full av SLP att bygga trianglar runt. En del kommer få större roller än andra, det vet du ju inte i förväg, men alla kommer vara av papper.

Om du tycker ni är för få spelare (och hur många det är är förstås en smaksak, jag hade kanske inte kört AW med SL+2, men lätt med SL+3) är kanske en idé att köra det spelledarlöst. Jag har själv aldrig gjort det, men funderat i de banorna ganska länge och jag tror att det är rätt lätt att göra.
 
Top