Nekromanti SLP som "rollperson"?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
gustaf s;n241701 said:
Om du tycker ni är för få spelare (och hur många det är är förstås en smaksak, jag hade kanske inte kört AW med SL+2, men lätt med SL+3) är kanske en idé att köra det spelledarlöst. Jag har själv aldrig gjort det, men funderat i de banorna ganska länge och jag tror att det är rätt lätt att göra.
Jag tänker att det skulle kunna funka bra om båda spelarna kör Hardholders, typ. Alltså att man får till något i still med Yoijimbo eller För en handfull dollar, fast hur de två bossarnas synvinklar istället för ur Sanjuros/Joes perspektiv.

gustaf s

Warrior
ceruleanfive;n241667 said:
Jag ser en fördel i att, åtminstone inledningsvis, låta dem utgöra en hyfsat distinkt grupp. Detta så att rollpersonerna inte bara spelas enskilt och sticker åt olika håll.
Alla blir förstås saliga på sin tro, men det här skulle jag avråda från å det bestämdaste. Som MC kommer du låta dem berätta för dig vad de enskilda RP tycker är viktigt osv. Låt det vara just det som är viktigt, oavsett om det hamnar i linje eller total kollisionskurs med någon annan RP. Över tid kommer de komma ihop och glida isär, alliera sig och bryta med varandra, allt efter de behov och övertygelser de har då.

Att göra dem till en distinkt grupp (om du med det menar en grupp av RP men utan SLP, typ) kommer tvinga in alla i en kompromiss som spelet inte är byggt för och om någonting kommer det göra spelet statiskt.

gustaf s

Warrior
Rymdhamster;n241704 said:
Jag tänker att det skulle kunna funka bra om båda spelarna kör Hardholders, typ. Alltså att man får till något i still med Yoijimbo eller För en handfull dollar, fast hur de två bossarnas synvinklar istället för ur Sanjuros/Joes perspektiv.
Jag tänker mest att trianglarna inte blir så balla och att spelet blir mer statiskt, men jag har sett play by posts med MC+1, så det kan säkert vara roligt. Men med MC+2 skulle jag nog personligen hellre satsa på att köra spelledarlöst, eller ett annat spel.

RasmusL

Champion
gustaf s;n241710 said:
Jag tänker mest att trianglarna inte blir så balla och att spelet blir mer statiskt, men jag har sett play by posts med MC+1, så det kan säkert vara roligt. Men med MC+2 skulle jag nog personligen hellre satsa på att köra spelledarlöst, eller ett annat spel.
Nu kanske jag är pessimistisk men jag känner ändå att spelledarlös-AW typ Dream Askew eller liknande är tämligen svårspelat om en inte lirat "vanlig" AW innan och/eller har väldigt drivande spelare? Varken AW eller DA skapar ju liksom något av sig självt, spelarna måste hela tiden pusha hårt framåt för att hitta kontaktytor där de kan skava och kollidera. Eller?

gustaf s

Warrior
ceruleanfive;n241667 said:
Jag ser en fördel i att, åtminstone inledningsvis, låta dem utgöra en hyfsat distinkt grupp. Detta så att rollpersonerna inte bara spelas enskilt och sticker åt olika håll.
gustaf s;n241705 said:
Alla blir förstås saliga på sin tro, men det här skulle jag avråda från å det bestämdaste. Som MC kommer du låta dem berätta för dig vad de enskilda RP tycker är viktigt osv. Låt det vara just det som är viktigt, oavsett om det hamnar i linje eller total kollisionskurs med någon annan RP. Över tid kommer de komma ihop och glida isär, alliera sig och bryta med varandra, allt efter de behov och övertygelser de har då.

Att göra dem till en distinkt grupp (om du med det menar en grupp av RP men utan SLP, typ) kommer tvinga in alla i en kompromiss som spelet inte är byggt för och om någonting kommer det göra spelet statiskt.
För att utveckla. I mina favoritkampanjer har RP tillhört samma hold (eller mostvarande), alltså tillhört samma grupp, men att det varit en grupp på kanske tom uppåt hundra pers. RP:na är movers and shakers. De har en delvis gemensam agenda, i att de vill ”holdens” bästa. Men vad det innebär, vägen dit, vad som måste kompromissas, vad som tillkommer på vägen, lojaliteter osv är det som gjort spelen fina. Jag menar alltså inte att RP:na måste vara riktade mot varandra för att det ska blir bra.

Sodivra

Champion
Skapar du en tråd med frågeställningen hur göra en bra AW-kampanj på få spelare så lovar jag att skriva. Skriv gärna vilka playbooks spelarna är intresserade av också, om du vet.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
gustaf s;n241710 said:
Men med MC+2 skulle jag nog personligen hellre satsa på att köra spelledarlöst, eller ett annat spel.
Yupp, jag med. Eller inte spelledarlöst då (I don't roll that way) men väl ett annat spel.

Två spelare borde vara helt perfekt för en ösig Shadowrunkampanj i still med Dödligt Vapen-filmerna =)

Sodivra;n241720 said:
Vad är ASE?
Anomalous Subsurface Enviroment är en megadungeon som är helt galen och helt brilljant.

2097

deleta mitt konto tack
Ja Lucy Slowdance var typ en av mina vakter när jag var hardholder, bara ett namn jag slängde ur mig, hon var bara en redshirt typ. Har för mig att hennes syster Sarah Tango Party var med i AW också.

Har inte kunnat släppa namnet, gillar det jättemycket, fattar inte hur jag kunde komma på det där när vi lirade AW på Dancon en gång.

(Dagens ord: En redshirt är en statist som är dömd att dö, kommer från Star Trek)

2097

deleta mitt konto tack
gustaf s;n241713 said:
I mina favoritkampanjer har RP tillhört samma hold (eller mostvarande), alltså tillhört samma grupp, men att det varit en grupp på kanske tom uppåt hundra pers. RP:na är movers and shakers. De har en delvis gemensam agenda, i att de vill ”holdens” bästa. Men vad det innebär, vägen dit, vad som måste kompromissas, vad som tillkommer på vägen, lojaliteter osv är det som gjort spelen fina.
AMEN!!!