Nekromanti SLP's

Yheela_UBBT

Veteran
Jag har letat efter trådar med likande innehåll men inte hittat några, men OM de nu existerar skicka mig då dit... :gremwink:

Jag har pulat på en egen liten värld ganska länge nu och har även börjat skriva lite på ett äventyr.

Mitt problem är detta:
Hur noga planerar ni era SLP, de som spelarna kommer att träffa ofta, eller... de som har en viktig roll i äventyret.
Några korta stödord, nån A4, avhandlingar...
You get the picture...

Krille

Super Moderator
Det beror framförall på om äventyret spelas "privat" eller om det ska publiceras. Om ett äventyr ska publiceras så är jag rätt petig, framförallt med spelledarpersonens förflutna, mål och drivkrafter. Det kan ta en kvarts A4 till en hel A4 om det är en viktig person. Om jag spelar det endast med min egen grupp så blir det ofta inte mer än ett namn, några stödord, några värden och kanske en skiss (jag tecknar mycket).

Åjustdet, jag är lat. Jag hatar system med en massa sekundära värden och hur mycket val som helst, bara för att få ihop en spelledarperson. Det är därför som jag älskar system som d6 och T10, och ännu en bidragande orsak till att jag ogillar Ob-systemet och d20. Jag vill inte behöva räkna fram skadekolumner eller välja en klase feats för att få någon att slå ihjäl, även om det är en viktig person att slå ihjäl.

Yheela_UBBT

Veteran
Tja, min lilla värld/mitt äventyr har jag inga som helt tankar om att ge ut... riktigt SÅ bra är det inte. ;]
Även om jag måste säga att jag är lite stolt.
*ska nu börja stolpa upp info om sina SLP's.*

morkbollen_UBBT

Warrior
Jag, brukar försöka leta ut SLPs mål och drivkrafter, lite snabbt vad dom är bra på, resten faller snabbt på plats. Jag använder mig också ofta av SLP generatorer. Hittade en som bara ger några vaga linjer, sen fick jag pula ihop resten själv, precis vad jag behöver! Jag gillar att improvisera så länge jag har tillräkligt med info(vilket varierar) för detta så är jag nöjd :gremlaugh:

Yheela_UBBT

Veteran
Jo, jag har ju en grundtanke om dem...
Typ: Kapten Safa, tränar upp rekryter, fadersgestalt... osv.

:gremsmile:

Olle Linge

Snigel
À la Snigel

Båda de svar som kommit hittills är bra och jag håller med. Framförallt är det viktigt att reflektera över vilken roll SLPn kommer att ha i spelet. Ju viktigare, desto mer beskrivning krävs.

Jag brukar definiera namn, utmärkande drag (vad skiljer från mängden, ögonfärg och annat kan man alltid hitta på utan problem), drivkraft (vad är personens mål i den givna situationen), några få karakteristiska egenskaper samt lite om färdighetsnivå. Såhär kan det se ut, i punktform.

<ul type="square">
[*] Karl Schuber
[*] Utmärkande drag:Kort (nästan dvägväxt), reumatiker (rör sig underligt för att undvika krämpor)
[*] Drivkraft: Att bli socialt accepterad, skaffa vänner, skaffa ett respekterat arbete
[*] Mytoman, skulptör, tar stor plats
[*] Dålig på det mesta, men tål mycket och är ok på hantverksrelaterade färdigheter
[/list]

Johan K

Gammal & dryg
Hur noga planerar ni era SLP
Inte just jättemycket, får jag väll erkänna... :gremblush:
Har just för tillfället 1 slp, som har återkommit vid nått tilfälle. Han är lika "välgjord" som vilken annan karaktär.
Man kanske skullte ta & förka få in lite mer slp:s i sina historer, för de är kul att ha med.

morkbollen_UBBT

Warrior
Prova den här länken, jag vet inte om ni gillar att skapa era SLPs så, men för mig stimulerar den min fantasi perfekt...

här ja...

Jag brukar ta ut några delar, sen försöker jag skriva ihop en kortfattad del av deras bakgrund. Så man kan säga att jag faktiskt följer generatorn slaviskt, tycker att det blir bättre. Om jag ska hitta på 50 SLPs kommer jag aldrig bli färdig annars(självklart gör jag mina viktiga SLPs mer genomtänka), men jag gillar att ha massor av SLPs som finns runt omkring.

Hjalle

Swashbuckler
Egentligen skulle jag vilja kunna göra som Snigel, men det blir nästan alltid långt. För långt. En liten karaktär får en halv A-4, en större karaktär får en hel, ärkeskurkarna i min kampanj fick en smärre avhandling vardera. Jag inser faktiskt att det är fan så mycket bättre, och lättare på alla plan, att göra som Snigel, men det blir likförbannat för långt. Jag älskar att skriva mycket när inspirationen faller på, och... Då blir det så. Nåja.

Bilder ska jag börja med. Jag är inte en så duktig tecknare, men ansikten är jag ganska bra på. Men, det blir nog för eget bruk isåfall. Jag föredrar at låta spelarna få sin egen bild av spelledarpersonen.

-Hjalle, sovit för lite inatt.

Jambu

Swordsman
Det varierar mycket. Många SLP är bara ett namn med en vag personlighet som jag utvecklar medan spelet fortsätter. Men om man nu skriver ett äventyr i förväg (vilket jag sällan gör ändå...) så kan det ju vara bra att veta mera om en roll som är viktig för storyn. Faktum är att många mina bästa SLP(dvs de som används ofta och som är uppskattas) en gång var roller som jag sjäv spelat. Under tiden jag spelade dem kom jag på mer och mer av rollernas bakgrund och personlighet, vilket gör dem till bättre SLP. Det jag menar är att text inte är så värst viktig, bara man själv har en någolunda klar bild av karaktärens personlighet.

MrG

Swashbuckler
Bra dagar har jag hyfsat med förberedelser, dvs namn, yrke, lite bakgrund, bild och sätt att tala. För att underlätta snor jag mycket inspiration från filmer och böcker, så många har halva bakgrunden redan ordnad av andra.

Har ofta listor med namn och bilder för att snabbt kunna improvisera ihop SLPer och ändå ge intrycket att de har ett ordentligt djup ändå.