Varför är folk rädda för att SL skall ha för mycket makt och kontroll över spelet?
För att vara lite drastisk så kan man ju förklara rollspel som
en alternativ berättarform som skall förmedla en kollektiv upplevelse. Spelet behöver då ej ha varken vinnare eller förlorare i ordets rätta bemärkelse.
Min syn på det är som följer:
SLs uppgift är att skapa en struktur och vara den sammanbindande länken mellan spelarna. Han skall ge spelarna "rätt" input för att skapa en känsla och atmosfär
ämnad för äventyret (äventyr är igentligen en väldigt dålig benämning. Har för tillfället ej något bättre alternativ men skall klura på det) samt en miljö och omgivning för spelarna att interagera i. Om Ni känner SL som ett hot och han förstör äventyret med något som försämrar "spelkänslan" så bör Ni byta SL. Önskar Ni att det skall vara mer som ett "spel" baserat i storsett på slumpen så föreslår jag att Ni köper ett dataspel, för då fyller ju rollspelandet i dess "normala" form ingen som helst funktion.
Sug på den!
För att vara lite drastisk så kan man ju förklara rollspel som
en alternativ berättarform som skall förmedla en kollektiv upplevelse. Spelet behöver då ej ha varken vinnare eller förlorare i ordets rätta bemärkelse.
Min syn på det är som följer:
SLs uppgift är att skapa en struktur och vara den sammanbindande länken mellan spelarna. Han skall ge spelarna "rätt" input för att skapa en känsla och atmosfär
ämnad för äventyret (äventyr är igentligen en väldigt dålig benämning. Har för tillfället ej något bättre alternativ men skall klura på det) samt en miljö och omgivning för spelarna att interagera i. Om Ni känner SL som ett hot och han förstör äventyret med något som försämrar "spelkänslan" så bör Ni byta SL. Önskar Ni att det skall vara mer som ett "spel" baserat i storsett på slumpen så föreslår jag att Ni köper ett dataspel, för då fyller ju rollspelandet i dess "normala" form ingen som helst funktion.
Sug på den!