Nekromanti SLUG (Spelledar"utbildning") inom vår förening

Stupidbear

Veteran
Totte said:
Absolut! Oneshot äventyr är ett bra sätt satt komma igång. jag har flera kompisar runt 40 som gärna sitter och bygger kampanjer och står i men det blir aldrig spel av och sedan tröttnar dom på sin kampanj.
Problemet och jag antar fördelen är hur vår förening är uppbyggd. Vi har perioder där rollspel ska köras. Kampanjerna presenteras, spelarna får välja mellan dem och sen går kampanjerna parelellt efter utsatt tid. Det går att köra one-shots, absolut! Men det är inte direkt något som är vanligt.
Det vore något vi skulle köra på SLUG och vi kör inte SLUG tillräckligt ofta för att det ska vara aktuellt.

RasmusL

Champion
stupidbear said:
Vicotnik said:
Frågan är ifall man då har fel fokus att som första spel köra kampanjer. Jag skulle då istället försöka satsa på att köra mer en/få-kvällssenarion, vilket bör vara lättare att få spelare till. Samt att varken spelledaren eller spelarna binder upp sig för att spela en kampanj utan kan lättare känna sig fram.
Det är inte så vår förening fungerar vanligtvis. Vi kör rollspel i perioder där kampanjer körs paralellt. Sessioner som är bara över en kväll skulle då vara för SLUG som aktivitet.
Kanske är det där problemet vilar i så fall. Om prestationen som förväntas är en kampanj som ska löpa över en längre tidsperiod förstår jag om nybörjare får kalla fötter. Ska man bli bättre måste man få göra misstag och om dessa inte ska få konsekvenser som potentiellt kan sabba flera spelmöten är det bra att sätta upp skyddsnät. One-shots är ett lysande sådant skyddsnät, eventuella missar påverkar bara den sessionen och det blir lätt att åskådliggöra och diskutera dessa. Färdigskrivna one-shots med fina hadouts etc finns i drivor.

Det kanske är läge att fundera över hur föreningen "fungerar vanligtvis"?

Stupidbear

Veteran
Elmrig said:
Det är inte min förening och det är väldigt många kockar i styrelsesoppan.
De har kört samma race i tio år och det fungerar bra i allmänhet. Vi har spelledare så att det räcker, men vi vill ha fler Nya spelledare som kan få fram sitt eget sätt att rollspela. De flesta som spelledar nu är samma personer som har gjort det de senaste åren.

RasmusL

Champion
stupidbear said:
Totte said:
Absolut! Oneshot äventyr är ett bra sätt satt komma igång. jag har flera kompisar runt 40 som gärna sitter och bygger kampanjer och står i men det blir aldrig spel av och sedan tröttnar dom på sin kampanj.
Problemet och jag antar fördelen är hur vår förening är uppbyggd. Vi har perioder där rollspel ska köras. Kampanjerna presenteras, spelarna får välja mellan dem och sen går kampanjerna parelellt efter utsatt tid. Det går att köra one-shots, absolut! Men det är inte direkt något som är vanligt.
Det vore något vi skulle köra på SLUG och vi kör inte SLUG tillräckligt ofta för att det ska vara aktuellt.
Kan inte en "kampanj" vara ett pärlband med one-shots där medlemmarna ingående i gruppen roterar i spelledarrollen? Då finns möjligheten att köra lite boot camp med de som är sugna att testa leda. Nackdelen är möjligen att man binder upp dem alla under en period, men det kanske är nödvändigt för att ges rutin och självförtroende.

Själv hör jag ofta "Jag har hittat en asball kampanj men jag vågar inte leda den ännu. Jag vill bli bättre som spelledare först så att jag inte riskerar att sabba den" från nybörjare jag spelat med.

solvebring

Superhero
stupidbear said:
Genesis said:
Detta påminner mig: Ett bra sätt att uppmuntra folk att vara spelledare kan vara att börja spela med folk som är duktiga på att ha kul. Med aktiva spelare som hittar på saker som spelledaren kan reagera på blir det enklare och roligare, istället för att spela med ett gäng spelare som förväntar sig att spelledaren har kokat ihop nå't kul och väntar på att få det serverat.
FÖrdelen med vår förening är att vi är så varierade. Åldrar från 14-27, tjejer och killar, erfarna och nybörjare, WoD till DoD. Det blir nästan alltid en salig skön blandning.
Fast både WoD och DoD (och det mesta som passar däremellan) är traditionella rollspel som bär på förväntningar att det ska sitta en spelledare vid bordet och servera ett äventyr. Mer alternativa spel som kan öppna ögonen på folk och visa upp flera spel med flera olika spelformer och olika sorts spelledarpositioner kan nog vara att prioritera. Det tror jag i alla fall. Mina erfarenheter är sådana att när jag närmat sig mer alternativa spel så har det i alla fall förändrat mycket av min inställning till spel, inte minst när jag sätter mig ned för att leda ett spel.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Elmrig said:
Kan inte en "kampanj" vara ett pärlband med one-shots där medlemmarna ingående i gruppen roterar i spelledarrollen?
Det här tycker jag låter som en jättebra idé.

solvebring

Superhero
stupidbear said:
Elmrig said:
Det är inte min förening och det är väldigt många kockar i styrelsesoppan.
De har kört samma race i tio år och det fungerar bra i allmänhet. Vi har spelledare så att det räcker, men vi vill ha fler Nya spelledare som kan få fram sitt eget sätt att rollspela. De flesta som spelledar nu är samma personer som har gjort det de senaste åren.
Som jag skrev ovan tror jag på mer varierade spel med olika sätt att bemöta det här med spelledarskap och deltagarinflytande osv. Oftast är det ju trots allt så - vad jag vet - att nya spelledare går i de gamla spelledarnas skor - åtminstone de första åren. Så som man blivit spelledd, så spelleder man oftast. Med andra ord tror jag att de nya spelledarna kommer att härma dem som spellett dem. Så, jag föreslår att man klämmer i med nya spel, nya spelformer, nya glasögon - folk som inte har fått upp ögonen för något nytt stannar kvar i det gamla.

... Om man får ett smörgåsbord kan man välja själv.

Stupidbear

Veteran
solvebring said:
Fast både WoD och DoD är traditionella rollspel som bär på förväntningar att det ska sitta en spelledare vid bordet och servera ett äventyr. Mer alternativa spel som kan öppna ögonen på folk och visa upp flera spel med flera olika spelformer och olika sorts spelledarpositioner kan nog vara att prioritera. Det tror jag i alla fall. Mina erfarenheter att närma mig mer alternativa spel har i alla fall förändrat mycket av min inställning till spel, inte minst när jag sätter mig ned för att leda ett spel.
Det är Väldigt svårt att påverka hur deras upplägg fungerar. De är Väldigt bekväma i de samma par skor de har burit väldigt länge.
Det går långsamt att förändra, men det Kommer inte gå att lansera något sådant och få ett bra pådrag eftersom folk är skeptiska på nya saker och gärna kör på säkra kort. De vet liksom inte ifall det kommer bli kul och vill inte stå utan kampanj. Det körs en grupp "Lady blackbird" men det går för att den inte las upp som en kampanj utan en person drog ihop några utan grupp och körde.

solvebring

Superhero
stupidbear said:
solvebring said:
Fast både WoD och DoD är traditionella rollspel som bär på förväntningar att det ska sitta en spelledare vid bordet och servera ett äventyr. Mer alternativa spel som kan öppna ögonen på folk och visa upp flera spel med flera olika spelformer och olika sorts spelledarpositioner kan nog vara att prioritera. Det tror jag i alla fall. Mina erfarenheter att närma mig mer alternativa spel har i alla fall förändrat mycket av min inställning till spel, inte minst när jag sätter mig ned för att leda ett spel.
Det är Väldigt svårt att påverka hur deras upplägg fungerar. De är Väldigt bekväma i de samma par skor de har burit väldigt länge.
Det går långsamt att förändra, men det Kommer inte gå att lansera något sådant och få ett bra pådrag eftersom folk är skeptiska på nya saker och gärna kör på säkra kort. De vet liksom inte ifall det kommer bli kul och vill inte stå utan kampanj. Det körs en grupp "Lady blackbird" men det går för att den inte las upp som en kampanj utan en person drog ihop några utan grupp och körde.
Tja, gör det lite oftare då - dra ihop och kör?
... Skapa prova-nya-spel-kvällar eller något.

/solvebring som tycker att föreningen i fråga låter väldigt bestämd och inrutad, så att det blir svårt att föreslå något som funkar.

Stupidbear

Veteran
solvebring said:

/solvebring som tycker att föreningen i fråga låter väldigt bestämd och inrutad, så att det blir svårt att föreslå något som funkar.
Folk har inte så ofta tid mer än en dag i veckan, vi träffas alltid på ordinarie möten på fredagar. Tentor, scouter, skola i allmänhet och sen andra aktiviteter har folk också.

Därav bad jag om förslag till aktiviteter till SLUG inte att fixa en förening som är såpass konservativa som de är. :gremwink:

solvebring

Superhero
stupidbear said:
solvebring said:

Folk har inte så ofta tid mer än en dag i veckan, vi träffas alltid på ordinarie möten på fredagar. Tentor, scouter, skola i allmänhet och sen andra aktiviteter har folk också.

Därav bad jag om förslag till aktiviteter till SLUG inte att fixa en förening som är såpass konservativa som de är. :gremwink:
Det är nog jag som missförstår den här trådens syfte, misstänker jag... :gremcrazy:

RasmusL

Champion
stupidbear said:
solvebring said:

Och att prova ett nytt spel är inte en aktivitet utan...? :gremwink:

Är det "aktiviteter" i i stil med den "ta en lapp och hitta på något"-grejjen som eftersökes? Jag förstår inte riktigt vad det är för svar du söker, eller om startinlägget ens var en fråga? Förtydliga gärna :gremsmile:

Totte

Warrior
krank said:
Elmrig said:
Kan inte en "kampanj" vara ett pärlband med one-shots där medlemmarna ingående i gruppen roterar i spelledarrollen?
Det här tycker jag låter som en jättebra idé.
Så körde vi AD&D under 80-talet, vi var en två tre DM som roterade och när nån kände för att prova så körde den personen ett äventyr, alla karaktärer var samma, den som var DM, dess karaktär var hemma och skötte sina sysslor eller på krogen. Fast, i AD&D när man låg över level 4-5 så tog det en tio-tjugo spelsessioner innan man levlade så det gjorde inte så mycket att man missade några xp, nuförtiden är alla spel så extremt stressade, levlar man inte minst en gång per spelsession är spelet trist (WoW/NWN-generationen). Den kan man ju lösa med att den som spelar, dess karakrtär får samma xp som de som är med, eller snitt eller nått (Operation:Fallen Reich löser det genom att de som inte är med får gå ett slag på lifeboard, det är kul).

Stupidbear

Veteran
Elmrig said:

Är det "aktiviteter" i i stil med den "ta en lapp och hitta på något"-grejjen som eftersökes? Jag förstår inte riktigt vad det är för svar du söker, eller om startinlägget ens var en fråga? Förtydliga gärna :gremsmile:
Syftar mest på att om alla ska köra en one-shot så kommer vi inte ens bli klara på ett år. :/

Mest aktiviteter där man kan hålla aktiva samtidigt. Mer åt lekhållet :gremsmile:

RasmusL

Champion
stupidbear said:
Elmrig said:

Syftar mest på att om alla ska köra en one-shot så kommer vi inte ens bli klara på ett år. :/

Mest aktiviteter där man kan hålla aktiva samtidigt. Mer åt lekhållet :gremsmile:
Med andra ord är det inte aktiviteter för de mindre grupperna (som om jag förstår dig rätt ovan bildas kring en kampanj och spelar tillsammans under en period) utan sådant som kan göras i helgrupp? I så fall är jag ganska lost och personligen har jag svårt att se hur man skulle öva spelledande i en grupp på 40 pers. Någon annan kanske har något lysande förslag. :gremsmile:

Rörande det jag föreslog så menade jag inte att det skulle köras i en grupp på 40 personer utan köras som en kampanj parallellt de andra. Jag förstår nu att det inte var den typen av lösningar du letade efter.

Stupidbear

Veteran
Elmrig said:
Rörande det jag föreslog så menade jag inte att det skulle köras i en grupp på 40 personer utan köras som en kampanj parallellt de andra. Jag förstår nu att det inte var den typen av lösningar du letade efter.
Det är inte 40 pers på SLUG mötena eller de vanliga egentligen. Vi är runt 30 där samtidigt på mötena. På SLUG är vi kanske tio max.

Rickard

Urverk speldesign
stupidbear said:
Det går långsamt att förändra, men det Kommer inte gå att lansera något sådant och få ett bra pådrag eftersom folk är skeptiska på nya saker och gärna kör på säkra kort.
trådstarten said:
Jag vill gärna komma igång med lite brainstorming för att hålla mötena intressanta och nytänkande.
Jag tror att folk gick igång på nytänkande.

Här är några saker som jag kan föreslå:
× Kortspelet Once Upon a Time, där man berättar sagor.
× Teatersport (improlekar) i stil med de som finns i Whose Line Is It Anyways. Släpper lös kreativitet.
× Berättarspelet Baron Münchhausen, om man gillar att sitta och lyssna på en person som berättar.
× Nostalgi, som är som Baron Münchhausen men med mer utbyte mellan deltagarna.

...samt låta olika personer hålla i olika lekar, som typ Maffia (varulvsspel).

/Han som kan säga att de här spelen inte behöver ta hela kvällen att spela

Stupidbear

Veteran
Han said:
Här är några saker som jag kan föreslå:
× Kortspelet Once Upon a Time, där man berättar sagor.
Teatersport (improlekar) i stil med de som finns i Whose Line Is It Anyways. Släpper lös kreativitet.
× Berättarspelet Baron Münchhausen, om man gillar att sitta och lyssna på en person som berättar.
× Nostalgi, som är som Baron Münchhausen men med mer utbyte mellan deltagarna.

...samt låta olika personer hålla i olika lekar, som typ Maffia (varulvsspel).

/Han som kan säga att de här spelen inte behöver ta hela kvällen att spela
Once upon a time har faktiskt körts, det är väldigt populärt :gremsmile:

Jag äger faktiskt Baron Von Munchausen och har pratat om att ta dit det. Borde göra slag i saken :gremsmile:

RasmusL

Champion
stupidbear said:
Elmrig said:
Det är inte 40 pers på SLUG mötena eller de vanliga egentligen. Vi är runt 30 där samtidigt på mötena. På SLUG är vi kanske tio max.
Det är bra att du förtydligar och ge gärna information om fler eventuella förutsättningar (så som frekvens för möten etc), jag har nämligen ingen insikt i er förening.

Att dela upp per i två grupper och köra riktigt korta spelpass med spel i stil med de Han och solvebring redan föreslagit tycker jag låter vettigt. Klarar spelen 10 spelare (maffia exempelvis) kan de ju spelas i spelgrupp men jag tror fortfarande att bästa sättet att lära sig spelleda är genom att spelleda. Vill man verkligen att alla ska hinna spelleda på samma pass kan man rotera roller och spelledare varje scen i valfritt trad-spel.

Genesis

Ni dés ni maître
Om det finns en allmän känsla av att spelledaren är den som håller i spelet och har ansvar för att det blir kul, om folk i allmänhet kör sina gamla vanliga spel som de kan väl, om det enda sättet att spelleda är genom att binda sig till en kampanj som sedan ska köras varje vecka över en lång period, så tror jag inte att det är så konstigt att folk är tveksamma inför att sätta sig i spelledarstolen. Och då tror jag inte, om jag ska vara ärlig, att man kommer så långt med att ha "spelledarutbildning" en gång i veckan. Snarare tycker jag att det riskerar att höja tröskeln ännu mer, i och med att man gör spelledare till något man måste utbilda sig till, något man måste kunna en massa saker för att vara, istället för att bara dyka upp och spela tillsammans med alla andra och ha kul. Det låter som att rollspel är ett nöje men spelledande är ett jobb och ett ansvar.

Hoppas att jag inte låter alltför neggo. Ovanstående är min uppfattning av situationen, men jag känner inte er spelgrupp och går lika mycket på mina fördomar som på den info du skrivit, så jag kan ha superfel.