Nekromanti Slumpa en gud!

Joined
21 May 2011
Messages
153
Location
Södra Sverige
Jag satt och pillade med det pantheon av gudar jag vill klämma in i mitt worldbuildingprojekt. För att reda ut vad för gudar jag skulle ha så skrev jag en lista av alla ämnen eller domäner som vore intressanta för en fantasygud att ha makt över. Sedan insåg jag att man kunde få fram rätt intressanta figurer genom att slumpa bland dem här domänerna.

Här nedan följer listan av domäner som jag skrev. Testa gärna att slumpa fram något ni med. Har ni idéer på saker som ni tycker saknas eller som inte borde vara med så hojta gärna till.

Ska tilläggas att följande inte kommer i någon särskild ordning.

1. Krig
2. Försvar
3. Skydd
4. Styrka
5. Oväder
6. Åska
7. Blixtar
8. Stormar
9. Havet
10. Solen
11. Månen
12. Eld
13. Is
14. Snö
15. Kunskap
16. Vishet
17. Förändring
18. Läkekonst
19. Lag
20. Ordningsmakt
21. Anarki
22. Vrede
23. Kärlek
24. Hat
25. Dag
26. Natt
27. Mörker
28. Ljus
29. Kött
30. Växter
31. Djur
32. Berg
33. Skogar
34. Floder
35. Liv
36. Död
37. Våld
38. Fred
39. Stenar
40. Pengar
41. Handel
42. Resor
43. Tur
44. Pånyttfödelse
45. Tid
46. Årstider
47. Hantverk
48. Mod
49. Tålamod
50. Feghet
51. Fruktbarhet
52. Skördar
53. Regn
54. Järn
55. Förfall
56. Sjukdom
57. Hälsa
58. Uthållighet
59. Böcker
60. Förrutnelse
61. Barn
62. Utbildning
63. Jakt
64. Sinnesjuka
65. Rost
66. Språk
67. Rättvisa
68. Sex
69. Auktoritet
70. Flitighet
71. Mat
72. Fester
73. Lycka
74. Alkohol
75. Droger
76. Dimma
78. Båtar
79. Navigering
80. Väderstreck
81. Vägledning
82. Stjärnorna
83. Astronomi
84. Kreativitet
85. Snabbhet
86. Avföring
87. Smärta
88. Lidande
89. Blod
90. Vapen
91. Syn
92. Visioner
93. Öde
94. Framtiden
95. Magi
96. Sanning
97. Lögner
98. Kriminalitet
99. Girighet
100. Mat

Sedan följer några som jag var osäker på om jag ville ha med, men som jag inte vill förkasta heller.

101. Glupskhet
102. Vansinne
103. Vetenskap
104. Giftermål
105. Astrologi
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Håller just på med att sätta mig in i Exalted. Om jag någonsin spelleder det kommer nog din lista att komma väl till pass :gremsmile:
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,551
Nice! Tackar :gremsmile:

Väderstreck, oväder, Skördar, Fred rullade jag upp. Ser lite ut som en jordbruks/fiske gud av den snällare typen.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,785
Location
Eslöv
En Gud kombinerad av 99, 101 och 102 verkar ju som en helskön snubbe.
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Gud 1:
Styrka, Mod, Pengar, Vädersträck
en handelsmannagudinna, modell objektivistisk-hjälteledare. Äventyrare, utforskare, gravplundrare och resande handelsmän är hennes beskyddade folk, och hennes kult markeras med äreportar vid broar, stadsmurar, vadställen och pass. Templen står alltid att finna under en marknadsplats, arena/gymnasium, eller en hage, och innehåller alltid sovsalar, bank och turistinformation. De drivs av pensionerade äventyrare. Prästerskapet är byggt på kallelse, och den relativt enkla doktrinen är tillgänglig för alla, och maktbönerna är öppet inristade på äreportarna. Avtalet är dock sådant att gudinnan har rätt att kräva en gentjänst av vem som än använder dem, varför folk inte sällan hellre dör - hon är skicklig, girig, och ofta ovillig att låta en själ fara hädan; även i efterlivet kan hon kräva sin tjänst.

...
Bra motor. inspirerande resultat.
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Gud 2
Djur, Kunskap, Hat, Visioner

Farbror blå har hedrat mig genom att ge en aning om sin närvaro. Hatten av.

Gud 3
Oväder, hav, stormar, och styrka.
En relativt renodlad havsgud, förmodligen väldigt mycket av "den andre", det vilda, det liminala. Jag tänker mig en rovgirig gud som beskyddar transitionerna, och som bevakar landets gränser. När någon övergår från en social roll till en annan, skall denne blidkas, och han är också orsaken till att sjömän i denna kultur är ständiga främlingar. Ofint nog är guden också associerad till kriminella, magiker, legosoldater och äventyrare, vilka liksom resande i allmänhet anses bryta mot reglerna. Den enda anledningen till att guden inte ses som direkt ond, är att hans ondska i första hand är riktad utåt - och fiendens fiende är vår vän.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,606
Location
Ludvika
Vrede, Hat, Magi, Läkekonst

Hmm...

Helandets gudinna är den vresiga gamla haggan som är lätt att förarga. Om man inte följer hennes budord om renlighet och skötsamhet kan man räkna med att bli förbannad med sjukdommar och infektioner. Hon hatar de som skadar andra antingen med våld eller magi.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Gud 1. Blod, vädersträck, vishet och skogar

Skogens konung, han vakar över skogarna och är jägarnas och stigfinnarnas gud. Han avbildas oftast som en björn med vildsvinsbetar och en älgakrona.

Gud 2. Snabbhet, pånyttfödelse, droger, liv.

Vandringshelandets orakel, hon ger mod åt de vandrande helarna och lär dem det de behöver för att kunna förbättra liv innan de behöver bege sig igen.

/Zorbeltuss
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,296
Å, jag älskar såna här trådar! :gremlaugh:

Gud 1:
Krig, Handel och Ljus.

Hm. Får man vända på dem? Handel, ljus och krig kanske. En självutnämnd religion bestående av (alltför) pragmatiska och moralistiska värderingar som måste försvaras med vapen.

Gud 2: Anarki, Uthållighet och Skydd

Ah, svår. Eller kanske en bark-och-moss-gudom som tillbes vid mörka tjärnar och vars rationalitet är rastlös, och krävande samtidigt som den klänger sig kvar envist. Som äckliga rötter vilka aldrig låter någon formulera lagar för hur de ska växa. Och barkens lager blir bara grövre, hårdare och tjockare.
 
Joined
21 May 2011
Messages
153
Location
Södra Sverige
Satt och pulade lite mer med listan och gjorde en uppdatering till den.

Jag funderade på att ha motsatsar på samma nummer, t.ex "1. Krig/Fred" och att man fick välja ifall guden hade makt över ena, andra eller båda sfärerna. I slutändan tycker jag dock att det kan bli mer intressant att hålla isär motsatserna. Slumpen kan ju fortfarande leda till att en gud styr båda sidorna av myntet. Sedan är ju detta både en lista och en slumptabell, så man kan ju plocka fritt och pussla ihop det man själv vill.

EDIT: Jag kör inte med någon undre eller övre gräns för hur många sfärer en gud kan ha, fast 3-4 brukar kännas mest överskådligt.

1. Krig/Konflikt
2. Försvar/Skydd
3. Styrka
4. Åska/Blixtar
5. Stormar/Oväder/Regn/Snö
6. Havet
7. Solen
8. Månen
9. Eld
10. Jord
11. Luft/Vind
12. Vatten/Is
13. Kunskap/Utbildning
14. Vishet/Erfarenhet
15. Förändring/Dörrar/Portar
16. Läkekonst/Helande/Återhämtning
17. Lag/Ordningsmakt
18. Anarki/Frihet
19. Vrede
20. Kärlek
21. Hat
22. Dag
23. Natt/Sömn
24. Mörker
25. Ljus
26. Kött
27. Växter
28. Djur
29. Berg/Stenar
30. Skogar/Växter
31. Floder/Broar
32. Liv
33. Död
34. Våld
35. Fred/Vila
36. Pengar/Rikedom/Framgång/Guld
37. Handel
38. Resor
39. Tur/Hasardspel
40. Pånyttfödelse
41. Tid/Ålder
42. Årstider (Någon särskild årstid eller alla på en gång)
43. Hantverk (Något specifikt hantverk eller bara hantverk rent generellt)
44. Mod
45. Tålamod
46. Feghet
47. Fruktbarhet/Skördar
48. Sjukdom
49. Hälsa
50. Uthållighet
51. Böcker
52. Förruttnelse/Förfall
53. Barn/Ungdom
54. Jakt
55. Sinnessjuka/Vansinne
56. Järn/Rost
57. Språk
58. Rättvisa
59. Sex
60. Auktoritet/Makt/Troner
61. Flitighet/Arbete
62. Mat
63. Fester/Nöje
64. Glädje
65. Alkohol/Droger
66. Dimma
67. Navigering/Väderstreck/Vägledning
68. Stjärnorna
69. Kreativitet/Skapande/Uppfinning
70. Snabbhet
71. Avföring
72. Smärta/Lidande/Tortyr
73. Blod
74. Vapen
75. Syn/Visioner/Drömmar
76. Öde/Framtiden
77. Magi
78. Sanning
79. Lögner
80. Kriminalitet
81. Mat
82. Glupskhet/Girighet
83. Vansinne
84. Vetenskap
85. Giftermål
86. Slaveri
87. Fångenskap
88. Skönhet
89. Sång
90. Sorg
91. Hemligheter
92. Hemmet
93. Hygien/Renhet
94. Vänskap
95. Samarbete
96. Självständighet
97. Heder
98. Komedi/Skratt/Spratt
99. Släktskap
100. Sympati/Empati/Medlidande
 
Top