Nekromanti Slumpa fram äventyr?

morkbollen_UBBT

Warrior
Tänkte berätta lite om min (brist på?) erfarenhet om slumpade äventyr. Jag är även nyfiken på andras erfarenhet och lite tips från omvärlden.

Får nått år sedan hade min grupp lite svårt att träffas. Man visste aldrig vem som dök upp, vilket gjorde kampanjer väldigt svåra att spela. Även engångs äventyr hade lite problem eftersom i många system är det tidskrävande att skapa nya karaktärer och ibland mycket regler att sätta sig in i.

Vi gjorde ett litet minisystem med enbart fyra egenskaper som tog hand om allt och kort som slumpade fram äventyret. Min grupp har alltid varit negativ till friform, men det var det lättaste sättet att göra snabba äventyr och alla tyckte det var mycket givande att spela. Nu verkar det vara dags igen för folk att inte komma så jag tänkte utveckla denna tanke lite mer eller kanske hitta ett färdigt system som fungerar på samma sätt.

Som det såg ut så var alla SL och hade karaktärer. Vi drog en äventyrstyp, kom överens om vad det skulle handla om och gjorde sen karaktärer. Sen slumpade vi ut den första SL som drog områden, unika platser, deltagare och någon händelse. Alla dessa kort var väldigt generella och man fick byta dom till nått annat om man ville, men ingen gjorde någonsin det. Efter att han spelat färdigt sin del så slumpade vi fram en ny SL tills vi var färdiga med äventyret.

Jag har i princip ingen erfarenhet från friformspel, men det som jag tyckte gjorde att det fungerade var att man alltid hade något att improvisera utifrån. T.ex. finns det ett monster i en gravplats i utmarken kan man tänka sig en massa saker. Det kan vara en lite kummelgast som ligger i en grav ute i skogen. Eller en stor jättespindel som vaktar en gammal grav i en öken. Samma sak gällde striden. Vinner man genom styrka kan man göra lite vad man vill, samma sak med alla andra egenskaper. Det viktiga är att dom ger en klar riktlinje och känsla att bygga vidare på.

Detta är det andra jag tyckte fungerade bra, roterande SL. Det gjorde att man inte behövde oroa sig för framtiden eller tänka på att det man skapade skulle användas senare. Nästa SL kopplade ihop och fick som ovan en bra grund att improvisera ifrån.

Låter ju bra en så länge, men det finns så klart en hel del problem som är trådens verkliga fokus.

Ingen konsekvens. Eftersom regelsystem var så avskalat fanns det få saker man kunde göra för att ändra karaktärerna. Det gick även mot hela principen att lägga till små förbättringar. Tanken var ju att alla saker skulle vara generella och därför erbjuda mer möjligheter ens handlande. Man kan ju alltid beskriva handlingar mer, men jag har alltid haft svårt att ta det ett steg till när min handling är avgränsad. Är jag en krigare med svärd och anfaller så finns det inte mycket att tillägga och efter 20 anfall blir beskrivningarna samma.

En sak vi pratade om men inte genomförde var att ha typ små metaplots. Att dessa kunde triggas och då ändra händelsen. T.ex. om en händelse ska starta en sådan plot så kanske det är ett magiskt föremål man hittar eller kanske är fienden man dräpte känd. Spelarna skriver upp denna sak och senare om någon SL triggar metaplots så väljer han en och ser om konsekvensen är bra eller dålig. Detta kan te sig genom regler eller bara rent kosmetiskt. Kanske är det magiska svärdet förbannat? Kanske söker den dräpte fiendens släkting upp en, eller så blir man adlad för sitt hjältedåd.

Roliga utmaningar. Hjältarna kan misslyckas, men dom kan även göra lite vad dom vill så precis som Han var inne på i Matiné så kan man inte göra roliga utmaningar genom tärningsslag. Hans idé om fiskdamm är intressant och jag kan se att det kan fungera bra. Har dock inte kommit på några fler.

Bra stöd till SL. I mångt och mycket fungerade det bra för platser och fysiska saker. Svårare var det för storyn och ploten.

Så till själva diskussionen:

*Har ni någon erfarenhet att köra snabba slumpade äventyr?

*Några tips på andra system att titta på?

*Några generella idéer till det mitt system eller slumpade äventyr och friform i allmänhet?

Arfert

Facit
Action! från Mindless gaming har en äventyrsgenerator som funkar bra med den typen av spel (80-tals actionfilm).

Rickard

Urverk speldesign
morkbollen said:

Slumpade system i all ära, men handlar det inte om att ge någon sorts inspiration till spelledaren? De två första spelen här nedan är de som ger mig mest inspiration inför ett spelmöte vilket innebär att de kan spelas utan nästan några förberedelser alls från spelledarens sida.

I Bläck så skapar alla deltagare världen tillsammans på ett finurligt sätt genom att rita en plats, en stad, en person på en karta och sedan berätta någonting om vad de just ritat. Det kan vara en legend, hörsägen om platsen eller vad den har för inverkan i övriga världen. Sedan sätter man sig och spelar i världen med en spelledaren som har en schysst karta att utgå från. Läs mer om förfarandesättet i länken.

I InSpectres spelar man ett uppdrag i fyra faser och tack vare strukturen i spelet är det inga problem att improvisera. Man slår fram en förutsättning för uppdraget i början och sedan är det upp till spelarna att vara drivande. Som spelledare gör man knappt någonting, annat än att slänga fram motstånd på rollpersonerna. Visst, alla hinder klaras av med tärningsslag men det ställer även en kreativ utmaning på spelarna. Köp spelet, det är billigt och du har mycket att vinna av att läsa det.

Sedan har vi In Wicked Age och dess orakel som slumpar fram meningar som spelledaren ska binda samman till ett scenario. Mycket i min scenarioskrivarteknik handlar om att utgå från några händelser och sedan bygga ut det med personer.

/Han som kan säga att InSpectres tar runt 45 minuter att spela, så då kan man spela flera uppdrag på en kväll

Markehed

Warrior
Han said:
Sedan har vi In Wicked Age och dess orakel som slumpar fram meningar som spelledaren ska binda samman till ett scenario. Mycket i min scenarioskrivarteknik handlar om att utgå från några händelser och sedan bygga ut det med personer.
Jag kom också att tänka på In a Wicked Age. Har inte testat det själv men har hört en del om att det ska fungera väldigt bra. Men sen tillkommer det väl att hela systemet är uppbyggt kring just den typen av spelande. Det låter i alla fall nästan exakt som det spelande som du beskriver. Slumpgenererade små episoder som byggs ihop till en vidare story. Du borde definitivt ta en titt på det.

Fallen Reich har en ganska trevlig äventyrsgenerator. Har inte testat den heller men den skulle i alla fall ge mig tillräckligt med inspiration för att kunna svänga ihop någonting.

Vad det gäller ditt system så kan det väl ta hur många riktningar som helst i utvecklingen, om du nu känner för att utveckla spelet.

Thom Kiraly

Veteran
Även om det kanske inte tillför så mycket till diskussionen så kan jag i alla fall hålla med om att In a Wicked Age funkar riktigt bra till det du söker. Det går fort att sätta igång och det är ett enkelt system som ändå inte tummar på kvalité.

Oraklen i det spelet kan verkligen ge upphov till helt flippade scenarion.

MrG

Swashbuckler
morkbollen said:
Ja, för typ 15 år sedan så började vänner slumpa äventyr av GURPs supplement som en övning att bli bättre spelledare. Det blev starten på Rollspelsbaren som slumpat äventyr till konvent till och från sedan dess och där jag har haft äran att vara med sedan start. Vi har kört det hemma också både som träning och vävt in varianter i våra vanliga kampanjer. Över lag så är lite slump härligt och tekniker med roterande eller flera spelledare inspirerande.

morkbollen said:
Rollspelsbaren har alltid en meny liggande på www.rollspelsbaren.se
Operation Fallen Reich har en scenariogenerator på sin hemsida
Red dwarf RPG hade en scenariogenerator i sitt system att kolla in

morkbollen said:
*Några generella idéer till det mitt system eller slumpade äventyr och friform i allmänhet?
I det man slumpar ska man undvika tidsperioder och årtal, annars riskerar man hopplösa tidsresor för att få ihop allt.

Det är kanon för enstaka kvällar, mycket klurigare för kampanj och frågan är vad som skulle vara vitsen i att göra det i kampanj...

Slumpade äventyr är kanon som träning i snabbtänkthet och inspirationsrikedom.

Ett år så ville vi utmana oss själva och slumpade begrepp åt spelledaren som denne skulle få spelarna att spontant säga under scenariots gång. Apsvårt, men för några av oss väldigt inspirerande.

-Gunnar (har massa mer att säga om friform, men det skulle nog kidnappa tråden)

Spitfire

Swordsman
I Gear Krieg kan man slå fram ett helt äventyr genom att antal tabeller. Man förklarar detta med att pulpgenren följer en så förutsägbar mall.