Nekromanti Slumpa fram eller köpa sin rollperson

Botulf

Hero
Jag föredrar att köpa fram rollpersoner både som spelare och sl.

Ett visst moment av slump kan vara kul. Exempelvis bakgrundstabellerna i Eon, Mutant Chronicles mf. Det sätter färg på karaktären. Men kan jag inte styra utvecklingen på något sätt så kommer jag sitta och slå om och om igen till jag blir nöjd. Vilket ändå tar bort hela meningen med det. Och det blir även tidskrävande.

Osbjer

Warrior
Jag förstår, och när jag funderar lite håller jag med. Det jag tänkte på var nog mer att om man spelar ett spel där man vill spela en lönnmördare och man slår fram att man haltar, är blind på ena ögat och har tomteluva, kanske man inte ska förvänta sig att själva spelandet blir som man tänkt heller. Men så är det nog inte.

Vad det gäller mitt kostnadsexempel så märker man hur hemmablind man blir. För mig är det väldigt simpelt, och med en tabell inga konstigheter alls. Svårt om man inte vill använda tabeller dock.

Ett nytt exempel är följande "Placera värdena 3, 4, 5, 5, och 6 på fem olika egenskaper. Du kan sänka värdet på tre för att höja värdet på de två andra." Det ger inte jättemånga olika varianter, men en del valfrihet.

Ulfgeir said:
Vad gäller det system du förespråkar med att ha summan av alla tidigare värden, så är jag skeptisk. Det blir allt för fort för många poäng som skall sättas ut på 1 del.
Jag tänker mig att färdighetsvärdena bör ligga i intervallet 1 - 10, så det kommer vara nödvändigt med höga kostnader framåt slutet. Men riktigt där är jag inte ännu. Återkommer med det dock.

/j

Osbjer

Warrior
Wulfrik said:
Ett visst moment av slump kan vara kul. Exempelvis bakgrundstabellerna i Eon, Mutant Chronicles mf. Det sätter färg på karaktären. Men kan jag inte styra utvecklingen på något sätt så kommer jag sitta och slå om och om igen till jag blir nöjd. Vilket ändå tar bort hela meningen med det. Och det blir även tidskrävande.
Om vi tar "särskilda förmågor" från DoD (som jag känner till bra) som exempel. Vore det bättre att få välja från en lista där alla är mer eller mindre balanserade? Eller att man slumpar fram och förmågorna är mer generella och inte så specifika? Eller ungefär som de är "Aj fan; min tjuv blev smedson, typiskt att jag inte gjorde en hantverkare istället."?

/j

solvebring

Superhero
Får jag fråga vad du egentligen vill uppnå med ditt system - varför ska det vara styrt på just det här sättet?

Det åstadkommer ju egentligen ingenting speciellt? Förutom att man får räkna mer än om det bara vore så enkelt som: "Här har du X poäng till dina attribut - min är 1 och max är 10."

Och vill man styra det kan man säga: "Fast du får inte sätta 1 (eller what'eva) i mer än X attribut".

För som jag förstår det vill du förhindra att man är för bra från start, genom att göra det kostsamt poängmässigt. Det formar du genom att göra köpsystemet avancerande gentemot antalet poäng. Ju högre värde desto mer kostar det. Men desto mer måste man räkna efter också. Varför inte bara begränsa startvärdet direkt genom min och max eller att sänka antalet startpoäng?

Eller?

... frågar solvebring som är APkass på matte.

Osbjer

Warrior
solvebring said:
Får jag fråga vad du egentligen vill uppnå med ditt system - varför ska det vara styrt på just det här sättet?
Första gången jag gjorde ett system, gav spelarna alla krigare min på mentala egenskaper och max på fysiska; och tvärt om för magiker (i runda slängar). Det kanske säger mer om spelarna än systemet, men i alla fall. Det jag vill uppnå är värden som ligger någorlunda i mitten, men ändå lite högre än medel. Rollpersonerna är ju ändå hjältar, eller ska bli.

solvebring said:
Det åstadkommer ju egentligen ingenting speciellt? Förutom att man får räkna mer än om det bara vore så enkelt som: "Här har du X poäng till dina attribut - min är 1 och max är 10."

Och vill man styra det kan man säga: "Fast du får inte sätta 1 (eller what'eva) i mer än X attribut".

För som jag förstår det vill du förhindra att man är för bra från start, genom att göra det kostsamt poängmässigt. Det formar du genom att göra köpsystemet avancerande gentemot antalet poäng. Ju högre värde desto mer kostar det. Men desto mer måste man räkna efter också. Varför inte bara begränsa startvärdet direkt genom min och max eller att sänka antalet startpoäng?

Eller?

... frågar solvebring som är APkass på matte.
Tja, varför inte :gremwink:

"Fördela 23 poäng på fem olika egenskaper, max en får vara 1."

I mina ögon sticker det för att det är för enkelt. Fast jag är nog inte van bara.

/j

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
osbjer said:
Första gången jag gjorde ett system, gav spelarna alla krigare min på mentala egenskaper och max på fysiska; och tvärt om för magiker (i runda slängar).
Frågan är vad det är för slags system: i ett taktiskt system som D&D förväntas magikern inte göra så mycket annat än att vara magiker, krigaren krigare - de har sina fasta positioner, och de gör inte så mycket annat än att slåss. Fast på olika sätt.

Samma strategi funkar sämre i system där strid och taktik inte ligger i samma fokus. Där magikern hamnar i situationer där det hade varit bra att vara stark. Där krigaren hamnar i situationer där det är bra att vara smart.

Alltså: En spjutspetsad rollperson blir en one-trick-pony. Den kan EN sak, och det kan den jäkligt bra. Men det är inte alltid den enda saken är användbar i alla sammanhang.

Man kan alltså opta för olika sorters äventyr eller situationer. Att opta en rollperson eller grupp för sociala situationer är en helt annan sak än att opta för strid eller deckargåtor. och hur gör man för att opta om gruppen förväntas splittras ibland? Optning handlar alltid minst lika mycket om perspektiv och spelstil som om system och spelare.

Tycker jag.

solvebring

Superhero
osbjer said:
Tja, varför inte :gremwink:

"Fördela 23 poäng på fem olika egenskaper, max en får vara 1."

I mina ögon sticker det för att det är för enkelt. Fast jag är nog inte van bara.
Lita inte på mig i matematiska sammanhang. Men detta är hur som helst vad jag ser jag, och för mig är ger det samma resultat.

Sapient

Swashbuckler
krank said:
...har inte alltför mycket matematik. Hör kanske samman med 1, men jag ogillar t.ex system där man sitter och ska spendera 1000+ poäng (Eclipse Phase, jag tittar på dig...). Samma sak med köpsystem som kräver avancerad matematik och formler för att avgöra vilket värde man får för vilka poäng.
Nej, det är alldeles för LITE matematik!

För det första bör man kombinera slump och köpande! Sen är det bara bra att ha olika skalor på poängen. Folk ska absolut inte fastna i enkla, metriska skalor.

Till exempel:
Slå 5T6 och multiplicera tärningsresultaten med varandra. Du har nu mellan 5 och 7 776 "bakgrundspoäng".

Grundegenskaper
Med dina bakgrundspoäng kan du börja med att köpa grundegenskapspoäng. Varje grundegenskapspoäng kostar tre (3) bakgrundspoäng.

För att ta reda på hur många grundegenskaper din rollperson har, slår du 2T4 och läser av resultatet nedan:
2 : STY, FYS, SMI
3 : STY, FYS, SMI, INT
4 : STY, FYS, SMI, INT, VIS
5 : STY, FYS, SMI, INT, VIS, KAR
6 : STY, FYS, SMI, INT, VIS, KAR, PSI
7 : STY, FYS, SMI, INT, VIS, KAR, PSI, BZM
8 : STY, FYS, SMI, INT, VIS, KAR, PSI, BZM, PGP

Grundegenskapspoängen växlas in mot ett värde på en grundegenskap.
Värdet 1-3 kostar en halv grundegenskapspoäng per steg.
Värde 4-6 kostar en grundegenskapspoäng per steg.
Värde 7 kostar två grundegenskapspoäng.
Värde 8-11 kostar tre grundegenskapspoäng.
Värde 12-21 kostar tre och ett halvt grundegenskapspoäng per steg.
Värde 22-27 kostar trefjärdedels grundegenskapspoäng per steg.
Värde 28-32 kostar 400 grundegenskapspoäng per steg.
Värde 33 är gratis.
Värde 34-64 kostar ett grundegenskapspoäng och en syrlig karamell per steg.

Färdigheter
På varje färdighet har din rollperson en grundläggande chans att lyckas som motsvarar 1/12 av värdet på den grundegenskap som är kopplad till färdigheten. (T.ex. "Läsa tankar" beror på rollpersonens styrka. Egon har STY 44 och får därför 3,666666... procents chans att lyckas.)

För att din rollperson ska bli bättre, köper du färdighetspoäng. Du får två färdighetspoäng för varje bakgrundspoäng. Varje färdighetspoäng ger dig 5% stegring av värdet. OBS! Inte procentenheter, utan procent.

Egon lägger 20 bakgrundspoäng på att köpa 40 färdighetspoäng som läggs på färdigheten "Läsa tankar", där Egon började med 3,666666... procent. Egon får därför 25,8132919444571 procents chans att lyckas.

Yrke
Yrken ger rollpersonen ytterligare fördelar. Du köper yrken enligt följande:
Krigare : 25 bakgrundspoäng
Barbar : 12 bakgrundspoäng
Tjuv : 4 bakgrundspoäng
Magiker : 36 bakgrundspoäng
Präst : 20 bakgrundspoäng
Lärd man : 1 bakgrundspoäng
Bankir : 96 bakgrundspoäng
Kameltränare : 16 bakgrundspoäng
Sabelslipare : 14 bakgrundspoäng
Sandalsömmare : 6 bakgrundspoäng
Kartograf : 4 bakgrundspoäng

Skadepoäng
Skadepoängen är ett mått på hur mycket stryk din rollperson tål.

Börja med att slå 1T12 och 1T6. Dela resultatet av T12 med resultatet av T6. Avrunda till närmaste sjättedel. Multiplicera din rollpersons FYS med detta tal. Detta är det värde på skadepoängen som din rollperson börjar med.

För varje sex bakgrundspoäng du spenderar kan du köpa 24 skadepoäng-poäng. För tolv skadepoäng-poäng kan du höja din grundläggande skadepoäng med en sjättedel.

Bakgrund
Din rollpersons bakgrund avgör hens sociala ställning, ekonomiska förutsättningar och utsikter i livet. Slå 1T12

1: Du föddes på samhällets solsida! Din rike farbror har testamenterat sin andel av aktierna i "Trolldräpare & son" till en fond för din räkning. Den månatliga avkastningen är 3T12 guldmynt. För tjugo bakgrundspoäng kan du köpa din rollperson en utbildning på en internatskola som ger -7 i karisma.

2: Du föddes under mediokra omständigheter i en fattig by i bergen. Du får automatiskt +1 i visdom, +10 procent i färdigheterna "Väva bastkorgar", "skörda enbär" och "spåra mufflonfår". För tio bakgrundspoäng kan du köpa ett par lederhosen.

3: Din far sålde sexuella tjänster på ett sämre värdshus utanför en ringaktad by i bortre Angband. Du får slå 1T6 för vilken venerisk sjukdom du har latent sen födseln och för 67 bakgrundspoäng kan du köpa ett gross kondomer av fårtarm.

4: Du föddes under en fullmånenatt och är därför immun mot varulvar. För tio bakgrundspoäng blir rollpersonen dessutom blek, lite reserverad och hyser stor ångest över att behöva döda levande varelser för sin föda.

5: Du föddes i en medelklassfamilj av stabila, egenägande bönder och hade en lugn och trygg uppväxt till tolv års ålder. Sedan skiljde sig dina föräldrar och du internaliserade deras konflikter. Du får +4 på Separationsångest. För tjugo bakgrundspoäng får du dessutom en valfri sexuell hang-up.

6-12: Du föddes i en by som brändes ned av orcher/barbarer/troll/drakar/ett kringresande teatersällskap. Du hyser ett glödande hat mot dessa och gör allt för att hämnas. För fem bakgrundspoäng får du ett ovanligt födelsemärke som kan bytas mot en kungakrona i valfritt kungadöme som för tillfället saknar tronarvinge.

Om du har bakgrundspoäng över?
Du kan byta in ett eventuellt överskott av bakgrundspoäng mot överblivna leksaker från Happy Meal (TM) på McDonalds i Örebro.

Rickard

Urverk speldesign
Kul system. Är det från något eget klur och när du blir i så fall klar med det?

/Han som funderade på om han skulle skriva ut om han skämtade eller låta det vara så att folk kunde idiotförklara honom

Sapient

Swashbuckler
Jag funderar på att lansera det under OGWIYMML

(Oh God, what is your major malfunction? license)

rjonas

Hero
Å nej, ni tvingar mig att släpa en halvdöd käpphäst fram mellan bänkraderna. Både att slå fram en gubbe och att köpa poäng med poäng har alltför betungande nackdelar för att det ska vara värt besväret.

Att slå värden resulterar i sanktionerat fusk där de som slagit dåligt får slå om, slå en tärning till, byta värden hit och dit eller på andra sätt påverka slumpen på ett alltigenom ohederligt sätt. Jag är ledsen att behöva säga detta men om du är en framslagare så är du det sannolikt för att du gillar att fuska. Japp, jag pratar om dig.

Att välja värden har mindre kulturell relevans än patiens. Man kunde lika gärna skriva av de värden som klassen har förtryckt eller varför inte - startat med noll i allt. Folk som vill välja värden har ingen fantasi och kommer aldrig få någon. De enda som slipper bannor i denna diskussionen är de som inte kan bestämma sig. Fast de har ju sitt eget ok att bära.

En ny gryning närmar sig. En vacker dag kommer grundegenskaper säljas per trisslott i din närmsta spelaffär (eller via nätet mot postförskott). För en högst blygsam summa kommer du få ärligt framslagna värden, kontrollerat och reviderat av självaste Lotteriinspektionen i rollspelssammanhang, det vill säga, nån snubbe som jobbat på Fenix. Värdena på din lott kommer att vara sanna och erkända av spelare över hela världen. Det inbyggda skrytvärdet allena är krut nog för att ogenerat få stå på närmaste konvent och hålla låda om det sublima med din senaste karaktär. Den dagen du kan hålla ett bevis i handen för din rollfigurs grundförutsättningar är den dagen vi kan säga adjö till forna tiders skumraskmetoder och allt ont som följt med dem; maniplar, manipulerade tärningar och maniska människor.

Köp en, köp flera. Pengarna går till din hobby (samt en liten obetydlig stiftelse som inte ens ligger i Sverige) och kom ihåg: Hårda killar river lotten när rollfiguren dör.

Osbjer

Warrior
rjonas said:
Å nej, ni tvingar mig att släpa en halvdöd käpphäst fram mellan bänkraderna. Både att slå fram en gubbe och att köpa poäng med poäng har alltför betungande nackdelar för att det ska vara värt besväret.
Vad är ditt förslag?

rjonas

Hero
osbjer said:
Vad är ditt förslag?
Mitt förslag är att utlova framrullning innan kampanjen när du rekryterar spelare - bara för att det låter tuffare. Väl på plats byter du strategi till point-buy bara för att det är bättre. Ingen kommer märka något.

Osbjer

Warrior
rjonas said:
osbjer said:
Vad är ditt förslag?
Mitt förslag är att utlova framrullning innan kampanjen när du rekryterar spelare - bara för att det låter tuffare. Väl på plats byter du strategi till point-buy bara för att det är bättre. Ingen kommer märka något.
Men med point-buy menar du någon form av ökande marginalkostnad för värdena, eller en platt kostnad för enkelhets skull?

För övrigt funkar inte strategin riktigt för min sambo. Hon vill över huvud taget inte spela när man slumpar fram värdena.

/j

rjonas

Hero
Då finns det bara en sak att göra, förutom att hålla om henne, och det är att spela ett rollspel utan grundegenskaper. En sak är säker: hela grejen med Variable Player Powers är på väg ut. (Var inte orolig, det kommer tillbaka efter 20 år och då är det helt nytt och fräscht).

Rickard

Urverk speldesign
osbjer said:
Vad är ditt förslag?
Nu är jag inte rjonas, men mina tankar när jag läste hans inlägg var:

× Bara ha egenskaper. Antingen får man slå slaget om man har en relevant egenskap eller så ger varje relevant egenskap +1 till slaget.

× Ha delar av regelsystemet med fasta värden som man pusslar ihop. Mouse Guard har detta. Ett annat förslag skulle kunna vara en variant av mitt stridssystem.

× Göra rollpersonerna under spelets gång eller ha ett bräde där man får skapa rollpersonen.

/Han som undrar hur OT det här är

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Det beror helt på vad det är för spel. För det mesta har jag tröttnat på att jonglera stora mängder poäng så jag föredrar att välja, hitta på, eller slumpa. Alla lösningarna har ju sina fördelar och passar olika väl till olika spel dock. Någon magisk universallösning finns som vanligt inte.

Smrtihara

Warrior
Jag vill köpa. Jag tänker ut min rollperson i god tid innan det praktiska skapandet, koncept, driv, personlighet osv. allt helt enkelt. Jag skriver ihop detta efter MINA egna tankar. Min önskan om vilken karaktär jag vill spela blir till karaktären.

När man slumpar så blir allt flexibelt. Då kan jag ha en generell bild och en hel del färg och bakgrund kvar men jag måste ändå anpassa mig och min vision till slumpfaktorn. Om min tyngdlyftare råkar slås fram till den klenaste stackaren denna sidan om Arvidsjaur så måste jag vara flexibel med min vision.

Visst det är inga problem att vara flexibel, men i nuläget vill jag bestämma vad jag vill spela för filur och låta duttar och pluppar och poäng och siffror arbeta FÖR mig inte emot. Slump har sin charm, men inget för mig just nu.

Telash

Swordsman
Vilken rolig tråd, och inte en helt lätt fråga.

TOTAL slump är för mig otänkbart. Jag ville spela en 44årig kvinnlig krigsveteran och blev tvingad att spela en 16årig manlig ärkemagiker vars bästa färdigheter var hasardspel och knyppla...
I SANN slump väljer jag ju INGENTING.

That beings said så tycker jag att slump enbart kan finnas av tre olika anledningar. Det första är att skapa orättvisa, om man nu vill det. Det är ett enkelt sätt att helt enkelt låta vissa rollpersoner vara bättre än andra. Den med den bättre rollpersonen kan tycka det är lite pinsamt och den med den sämre rollpersonen sitter och surar... Vi är inte alla mogna nog att acceptera sådant.
Alltså, det är enligt mig en DÅLIG anledning att finnas.

Det andra anledningen är bättre. Det är att låta slumpen fungera som stöd när fantasin tryter, när jag inte exakt vet vad jag vill spela hjälper slumpen till.
Den tredje anledningen kanske kan vara bra... eventuellt. Det är som någon sa innan att skapa utmaningar, att tvinga spelaren att spela en karaktär den innan inte har spelat. Jag tror inte jag gillar onödigt tvång i en annars frivillig fritidsaktivitet.

Så... enbart slump som stöd när fantasin tryter!

Jag exprimenterar fär närvarande med rollpersonsskapandet till mitt nästa rollspel. I grunden låter jag rollpersonsskapandet vara ett enpersonsäventyr där man går igenom rollpersonens liv kronologiskt. På vägen får man göra mängder med val som formar rollpersonen. Dessa är helt utan slump.
MEN, omgivningen reagerar på rollpersonens val, om jag exempelvis bestämmer mig för att skydda kollegan som stjäl pengar och riskera jobbat, kan det antingen vara förutbestämt att jag förlorar jobbet, eller så kan det genereras. (50% chans att förlora jobbet).

I princip fungerar då rollpersonsskapandet på samma sätt som själva spelandet av spelet senare.

Detta system är ännu mest en våt dröm, det är enormt krävande att lyckas balansera detta och göra det intressant. Så jag rekomendrar bara ett sådant system om man har omätligt mycket tålamod och tid.