Nekromanti Slumpa skatter

Necross

Swashbuckler
Hur slumpar man fram skatter (magiska föremål) i D&D 4E?

Necross

Swashbuckler
Jo, men om man inte orkar väljs vilka föremål som är i ett parcel, finns det inga slumptabeller nånstans?

Eksem

Champion
Inte vad jag har sett, om jag får göra en helt vild gissning är det förmodligen av två anledningar. Den första och viktigaste är att de visste att Adventurers Vault skulle komma ut tidigt och därmed göra redan tryckta slumptabeller, tja, inte särskilt användbara. Den andra är att de nog vill att man ska välja ut föremål så att rollpersonerna får sådana föremål som de behöver, jämnt fördelade över partyt. Hopplöst att hitta fem holy symbols om man inte har nån klerk.

Med det sagt vore det väl inte omöjligt att göra en tabell över skattyperna själv (hur många är de, typ 6 eller 8 eller nåt sånt) och rulla på den, och sedan rulla på utrustningslistan (jag behöver ett level 5 Weapon, det finns 6 stycken, jag slår en D6).

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Man använder Asmors Quartermaster.

Där finns också möjligheten att slumpa om magiska prylar, så man slipper det där som Eksem nämnde.

CapnZapp

Myrmidon
Necross said:
Jo, men om man inte orkar väljs vilka föremål som är i ett parcel, finns det inga slumptabeller nånstans?
Nej. Slumpmässiga skatter hör till det förgångna.

(Det finns såklart fangjorda, som den Dante länkar till, men inga oficiella. Eftersom tanken är att man ska välja skräddarsydda skatter istället för slumpmässiga.)

Necross

Swashbuckler
Eh? Hur tänkte dom då? Att man ska hitta exakt det som man behöver hela tiden?

Necross

Swashbuckler
Eksem said:
Med det sagt vore det väl inte omöjligt att göra en tabell över skattyperna själv (hur många är de, typ 6 eller 8 eller nåt sånt) och rulla på den, och sedan rulla på utrustningslistan (jag behöver ett level 5 Weapon, det finns 6 stycken, jag slår en D6).
Jo, jag började tänka så där (jag är ju inte helt dum i huvet), men det ville veta om det fanns klart redan.

Tycker det är larvigt att hitta exakt det man behöver. Känns mer trovärdigt att få sälja och byta och leta och pruta till sig grejer.

Snow

Swashbuckler
Jag håller med om man spelat datorspel. För där har man tid att leta igenom affärer.

Speltid offrar jag inte på att leka köpman i ett spel som inte är avsett för det. Mina spelare får saker de kan använda. Vill man ge rollpersonerna något att köpa saker för så kan man ge dem värdeföremål eller guld.

Eksem

Champion
Säkert. Jag kan bara tala för mig själv, men att hitta skatter som inte går att använda är tråååkigt.

Eller egentligen inte, det finns ingen WotC-policy i frågan, vilket bevisas av att de diskuterat hur man ska göra med utdelning av skatter i flera podcasts, och de som är med och pratar där är inte ense alls. Vissa delar bara ut guld, andra låter spelarna skriva önskelistor, vissa delar ut sådant de själva tycker att rollpersonerna behöver, vissa slumpar, etc.

Så antagligen har det mest att göra med att slumptabellerna blir värdelösa så fort de börjar ha med items i andra böcker. Och det gick ju rätt fort, minst sagt.

CapnZapp

Myrmidon
Eftersom D&D-karaktärer (i motsats till en genomsnittslig fantasykämpe) så fort fokuserar på bara en typ av redskap*, kombinerat med att du i 4E 1) bara får ut 20% av marknadsvärdet när du säljer loot, och 2) att magiska föremål numera sällan är "über"** så vill de nog att varje gång du får skrot du inte kan använda, ska det vara ett avvägt beslut från din DM.

Annars kunde ju föremålet lika väl ersatts av en liten påse guld, typ.

Spelet är helt enkelt så pass drivet att slumpmässig fördelning inte funkar väl längre, i motsats till de flesta andra fantasyspel där en stridsman kan förväntas göra bra ifrån sig även om han förlorar sitt eget vapen och måste plocka upp ett från marken.

*) Inte bara Fighters då. Sannolikheten för att en viss magianvändande klass ska kunna använda magiska redskap (holy symbol, rod, staff etc) är inte heller stor.
**) Jag menar att du lär inte byta bort ditt Longsword +2 bara för att du hittar en Dubbelyxa +3 med en skum Daily power. Du har antagligen optat ditt koncept på just långsvärd, och även med det extra plusset på Dubbelyxa är bytet mycket troligt en ren försämring. De allra flesta Daily powers är sällan bra nog för att i sig själva motivera ett byte.

Ytterligare en viktig skillnad gentemot andra spel är ju att utrustningen som NPCs bär med sig och använder normalt sett inte utgör loot i 4E. Detta undanröjer ett av de viktigare skälen till slumpmässig loot som jag ser det: klart Orcherhövdingen har en dubbelyxa, men det innebär inte automatiskt att spelledaren måste ta hänsyn till en +3 Dubbelyxa när han balanserar hur mycket loot han delar ut.

Inget av detta är menat som en absolut avrekommendation.

Jag vill bara ta upp ett antal subtila och inte omedelbart insedda konsekvenser av 4E och hur det spelet skiljer sig från de flesta andra fantasyspel vi är vana vid.

Och hur detta bör leda till att man inte okritiskt fortsätter i invanda hjulspår utan verkligen tänker igenom om man verkligen skall fortsätta använda den gamla goda idén med slumpade skatter när man spelar 4E.

Necross

Swashbuckler
Speltid offrar jag inte på att leka köpman i ett spel som inte är avsett för det. Mina spelare får saker de kan använda. Vill man ge rollpersonerna något att köpa saker för så kan man ge dem värdeföremål eller guld.
Det är väl en smaksak antar jag. Tycker det är kul med lite rollspel mellan alla strider ibland, eller kanske skill-test för att hitta och pruta på saker.

Necross

Swashbuckler
Vi verkar förstå varandra. Jag inser att vi spelar "fel", men ignorerar det. Och den där 20%-regeln är jävligt skum.

Snow

Swashbuckler
Ja, vi tycker också det är kul med rollspel mellan striderna. Men vi håller oss till personer som hänger ihop med storyn på något sätt. Det beror nog på att vi alltid har lite tid för våra spelmöten tyvärr.

CapnZapp

Myrmidon
*nod*

Jag måste säga att sänkningen från 50% säljvärde (i 3E) till 20% har gjort underverk med mina spelares benägenhet att insistera på kompletta lootlistor ner till minsta brutna dolk! :gremsmile:

När vi lämnar de lägsta levlarna förutspår (och hoppas) jag att regeln "NPCs fuskar och får sina plus ändå, utan tuff gear" kommer allt mer ta över som huvudorsak till att denna benägenhet behålls på en behagligt låg nivå!

Bjorn

Hero
Altså regeln om att vanlig "mundan" utrustning (vanliga vapen, kläder, mat etc) inte ger någonting tycker jag väldigt mycket om.

Även om jag "in-game" mer rationaliserar det som att det ger småsummor som ändå slösas bort på vin, kvinor och sång eller på onödiga saker.

Däremot tycker jag att ändringen från 50% till 20% på magiska saker är synd efterssom den i många fall tar bort ett (potentiellt intressant) beslut. I fall det är bara 20% skall det väldigt mycket till för att man skall sälja en grej man hittat för att kunna köpa en annan grej.

/Bjorn

Rickard

Urverk speldesign
Snow said:
Precis. De två DnD4-spelledare som jag har ger bara guld och så får vi köpa saker istället.

/Han som tycker det är jobbigt att som spelare anteckna all loot

CapnZapp

Myrmidon
Bara guld?

Då får ni ju i snitt två och en halv level sämre utrustning än om ni hittat direkt användbara prylar.

Hoppas er DM helt enkelt ger er mer guld än enligt riktlinjerna för att kompensera bristen på level+4 items...

G

Guest

Guest
CapnZapp said:
Bara guld?

Då får ni ju i snitt två och en halv level sämre utrustning än om ni hittat direkt användbara prylar.

Hoppas er DM helt enkelt ger er mer guld än enligt riktlinjerna för att kompensera bristen på level+4 items...
Yup, det gör jag och mer än så... :gremgrin: