...men nu kanske jag skrivit ett inlägg som inte alls hade med det du sade att göra?
Ja.
Att säga att 4E-prylar generellt sett utgör en mindre del av en RPs mäktighet (bortsett från de rena plussen) räcker inte som förklaring tycker jag. Läser man forumen inser man att man visst kan minmaxa hur utrustning och karaktär samverkar.
"Hela systemet bygger ju på att man ska bygga sin egen gubbe, så varför ska det vara såpass skillnad vad det gäller de
livsviktiga prylarna?"
Om du menar att du tycker spelarna ska få fritt blås välja exakt vilka prylar de föredrar så håller jag inte med. Visst, det är ett förslag i DMGn, men knappast så att man kan säga att "SL låter mig inte få exakt det jag vill, då spelar han inte enligt spelets regler".
Jag har aldrig sagt att vi spelar enligt reglerna. Mitt inlägg kom av att
Snow skrev (och jag höll med): "Speltid offrar jag inte på att leka köpman i ett spel som inte är avsett för det. Mina spelare får saker de kan använda. Vill man ge rollpersonerna något att köpa saker för så kan man ge dem värdeföremål eller guld."
Vad vi snackade om var en spelstil.
Nu tappade du bort mig totalt... Vad var det jag sade som du hängde upp dig på? Och vad menar du med att SL säljer föremål?
Här var mitt misstag. Jag hängde inte med på vad du menade med "Då får ni ju i snitt två och en halv level sämre utrustning än om ni hittat direkt användbara prylar." och trodde du menade att spelledaren, istället för att ge magiska vapen i någon level över rollpersonen, säljer dem för att ge totala mängden guld. Nu förstår jag att du antagligen menade att han helt sket i att ge föremålen. Jag tänkte mer att spelledaren ger pengar för bristen av magiska vapen. Så istället för fyra magiska vapen får man guld till samma värde.
Det står ju till och med i DMG (sida 125): "The trickiest part of awarding treasure is determining what magic items to give out. Tailor these items to your party of characters."
/
Han som motsätter sig att man ska ta omvägen via spelledaren när spelaren vet bättre vad som passar rollpersonen (och naturligtvis snackar han ur ett spelperspektiv och inte ett "realistist" perspektiv, då han spelar D&D4 som ett brädspel)