Nekromanti Slumpat rollpersonsskapande

Olle Linge

Snigel
Bakgrund: Som jag nämnde i någon annan tråd som jag inte kan hitta nu, har jag beslutat mig för att i mitt spel inkludera möjligheten att slumpa fram rollpersoner. Jag behöver synpunkter och idéer på flera saker. Jag vill klart påpeka att jag inte är intresserad av slumpning av rena siffervärden, då det är lätt fixat. Det jag är intresserad av att slumpa är det där som inte går att sätta siffror på.

Vilka spel använder sig av det här? Eon och Neotech är de första jag kommer att tänka på som verkligen använder det ordentligt. Vilka brister finns i dessa spel? Är det något som gör deras slumpgenerering dålig? Nu menar jag alltså inte bara i Eon och Neotech, det var bara två exempel. Finns det några gratisspel som jag lätt kan kolla upp och se "Jaha... så har de gjort där ja." utan att behöva pröjsa för det?

För att ytterligare förtydliga, är jag alltså ute efter ett system för att slumpa fram rollpersoner med allt vad det innebär. Här räknar jag in personlighet, bakgrund, yrke och så vidare. Jag ämnar inte skapa ett system för personer som inte har någon fantasi alls, så slag för utseende eller hur många piercingar man har är helt ointressant.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag behöver synpunkter och idéer på flera saker. Jag vill klart påpeka att jag inte är intresserad av slumpning av rena siffervärden, då det är lätt fixat. Det jag är intresserad av att slumpa är det där som inte går att sätta siffror på.
Om man ska ha en slumptabell med bakgrundshändelser bör man inte göra dem för specifika. Det kommer kännas löjligt om flera personer i gruppen fått ett och samma osannolika resultat. (Föräldrarnas flygplan kraschade i djungeln. Rollpersonen uppfostrades av apor. Tala apspråk +5, Djungelöverlevnad +4, Jonglera med bananer +2.)

Vilka brister finns i dessa spel? Är det något som gör deras slumpgenerering dålig?
Jag har inte så stor erfarenhet av Eon eller NeoTech, men tycker att svagheten med slumpmässiga framslagningsmetoder är att det är svårt att få en rollperson man trivs med. Naturligtvis är det bra om man inte har an aning om vad man vill spela, men om man har det måste man börja ignorera resultat på tabellerna för att det ska fungera och då kunde man lika gärna bestämma allt från början, utan några tabeller alls.
(Oj vad det senaste stycket känns självklart.) :gremwink:

Vad jag framför allt tycker är trist med bakgrundstabeller är att de inte bara berättar vad som hänt, utan dessutom ofta berättar hur rollpersonen reagerade på det som hände. Det har jag skrivit lite om i ett gammalt inlägg där jag dessutom försöker föreslå ett alternativ.

Den allra första versionen av Mutant hade ett mycket slumpmässigt rollpersonsskapande. Det enda man egentligen fick välja var sin klass och eventuellt ett par färdigheter. Det gav ganska konstiga rollpersoner. Även Wastelands hade alldeles för mycket slump i sitt rollpersonsskapande. Resultatet blir ett lapptäcke som det krävs en hel del kreativitet för att förvandla till en verklig person.

Nu är det däremot så att det är ganska kul att slå på tabeller och se vad som händer. Man bör dock tvinga spelaren att göra vissa val, till exempel av yrke och färdigheter baserade på vad han slagit fram för värden på grundegenskaper och andra bakgrundsfakta.

Som vanligt vet jag inte om det här hjälpte.

/tobias

Olle Linge

Snigel
Om man ska ha en slumptabell med bakgrundshändelser bör man inte göra dem för specifika. Det kommer kännas löjligt om flera personer i gruppen fått ett och samma osannolika resultat. (Föräldrarnas flygplan kraschade i djungeln. Rollpersonen uppfostrades av apor. Tala apspråk +5, Djungelöverlevnad +4, Jonglera med bananer +2.)
Det där har jag grunnat på ett tag och det borde gå att lösa det på ett rätt smidigt sätt. Man skulle till exempel kunna presentera möjligheter eller uppslag för spelaren snarare än "så här gick det till". Anta att händelsen hade hetat "Separation från samhället" och att man till det hade slagit en tärning till för att se hur allvarligt det är. Max på det sista slaget kan innebära det du precis sade, eller en av tusen varianter på det. Grejen är att det hjälper spelaren på traven att forma sin rollperson.

Jag har inte så stor erfarenhet av Eon eller NeoTech, men tycker att svagheten med slumpmässiga framslagningsmetoder är att det är svårt att få en rollperson man trivs med. Naturligtvis är det bra om man inte har an aning om vad man vill spela, men om man har det måste man börja ignorera resultat på tabellerna för att det ska fungera och då kunde man lika gärna bestämma allt från början, utan några tabeller alls.
Fast jag ska ju ha både och, så jag slipper det här problemet. Har man en bra idé redan är det bara att köpa egenskaper på vanligt sätt. Det är när man inte vet vad man vill spela det här kommer till användning.

Det handlar egentligen inte heller om att skapa en fullfjädrad rollperson, utan om att skapa ett skelett vilket spelaren sedan kan klä på med sin egen fantasi. Det du påpekade i inlägget du länkade till är mycket viktigt och jag tror man löser det på ett bra sätt genom att just presentera saker som har hänt och därefter låta spelaren bestämma exakt vad det var och dessutom hur det påverkade karaktären.

Jocke_898

Veteran
jag såg förut att dom hade en beta version av en rollspersonskapare på www.sagagames.se men nu tror jag inte att den finns kvar längre.. jag hittade den inte iaf... men det finns säkert något liknande någonm annan stans.. annars så e det väl bara att försöka att ta enb rollsperson som finns i ett gamalt äventyr och personalisera den lite så att den passar in i det äventyret som du har tänkt att använda den till...

Olle Linge

Snigel
Ehm...

nnars så e det väl bara att försöka att ta enb rollsperson som finns i ett gamalt äventyr och personalisera den lite så att den passar in i det äventyret som du har tänkt att använda den till...
Nu tror jag inte du läste vad jag skrev. Jag försöker alltså skapa en slumpgenerering av rollpersoner till mitt spel. Hittills har jag bara haft "köpa-för-poäng"-metoden, men nu tycker jag att det skulle vara bra att inkludera även slumpmöjlighet. Det har ingenting med äventyr att göra eller att göra om gamla rollpersoner. Det handlar om generella regler för att slumpa rollpersoner.

Rickard

Urverk speldesign
"Vilka spel använder sig av det här?"
Mutant Chronicles, fast där har jag bara gjort två roliga gubbs så jag kan inte kommentera det närmare (då jag alltså inte haft någon dålig erfarenhet av det).. Fast trots tabeller så har jag haft god kontroll över hur mina rollpersoner ska ta för riktning och har fått goda chanser till att forma mig efter tabellresultaten..

Neotech 2 har spännande karaktärsskaparregler, lika MC:s, men som vanligt så drabbas de reglerna av Neogamesmiskausalitet.. Alltså, det är svårt att få ihop ett tabellresultat med resten av gubben och många utav tabellresultaten motsäger varandra.. Jag har förvisso mest den erfarenheten från Eon (slå fram charmiga sprätthökar med tandröta eller en kontakt som är prostiturerad, som man har nära kärleksförhållande med och som är ens syster) men det finns i Neotech 2 också.. Exempelvis så hamnar man oftare på tabellresultatet att man hamnar i fängelse och blir våldtagen än vad Trygg-Torkel besöker en dungeon..

Som redan tidigare nämnts så bör du inte ha specifika tabellresultat.. Det är för otroligt om det är 2-3 personer där alla har specialförmågan "djurvän".. Bakgrundshändelser är inte heller något jag rekommenderar, då man ändå kan knyta an färdigheter, förmågor med mera till bakgrunden.. "Varför kan adelsmannen fiska?", "Hur kommer det sig att den här gamle mannen har högt värde i Kemi, Fysik och Biblioteksanvändning?", "När upptäckte rollpersonen att denne var Eldfödd och vad ledde detta till?"..

Jag har väl inte så många andra tips än att du ska sno hejvilt från andra rollspel men också lägga dit resultat som lätt går att omforma in i en rollperson, istället för att tvinga spelaren ta en helt ny väg med rollpersonen.. Ju fler tabeller du har, desto svårare är det att inte få tabellresultaten att motsäga varandra..

Själv har jag gjort två (förmåge)tabeller till DoD som har funkat riktigt bra och som kan tjäna som inspiration till hur jag tycker en tabell bör utformas.. Notera att tabellen stödjer min tanke att varelserna (i DoD) har varit mer magisk i en gången tid och vissa individer har spår av detta (magiförmågetabellen).. Kanske funkar tabellerna riktigt bra för att jag kör med regeln att man får slå tre gånger och sedan välja bort ett av resultaten? Då kan spelaren välja bort det som inte passar..

Var det något annat än just detta ovan du hade tänkt att slumpa fram? För att exempelvis slumpa fram socialt stånd tycker jag mest sabbar än lägger till.. Som skrivet.. Tabellresultat ska hjälpa spelaren till att forma gubben och inte förstöra den..

/Han som inte fattade hur mycket av rollpersonen Snigel ville slumpa fram

<FONT SIZE=1>Kausalitet: Orsakan och verkan. Det ena resulterar i det andra.</FONT>

Olle Linge

Snigel
Var det något annat än just detta ovan du hade tänkt att slumpa fram? För att exempelvis slumpa fram socialt stånd tycker jag mest sabbar än lägger till.. Som skrivet.. Tabellresultat ska hjälpa spelaren till att forma gubben och inte förstöra den..
Jag var otydligt med flit, just därför att jag ville få så mycket förslag som möjligt och sedan kunna se vad som passade mig bäst. Det som ligger högst i kurs just nu är personlighet, sysselsättning och bakgrund. Din idé att slå X antal slag och sedan kunna välja bort något eller några var väldigt bra, det ska jag nog se till att använda.

Hur ställer du dig till förslaget att göra bakgrundstabellen på ett sådant sätt att man bara pekar åt spelaren vilket håll denne ska gå och sedan är det upp till honom själv att bestämma vad som hände och hur karaktären reagerade på detta?

Om vi ska ta fängelsebiten som exempel. Istället för att säga att rollpersonen suttit i fängelse och där skaffat sig ett kontaktnär och på grund av det blivit en hårdkokt person, säger man att någon gång i sitt liv gjort något kriminellt. Man slår allvarlighetsgard mellan, säg 1 och 10, och så är det fritt fram att tolka resultatet och lägga det till rollpersonen. Lågt resultat kanske kan gälla en mindre stöld (som förstås ändå får någon konsekvens, annars är det ju meningslöst att ha det) och ett högt resultat kan innebära grövre brott (våldtäkt, misshandel, mord).

Det kan bli problem med yngre karaktärer, men då kan man låta dessa få ta bort fler slag. Dvs de slår lika många slag som vuxna, men tar bort alla utom ett. Hm..

Rickard

Urverk speldesign
"Hur ställer du dig till förslaget att göra bakgrundstabellen på ett sådant sätt att man bara pekar åt spelaren vilket håll denne ska gå och sedan är det upp till honom själv att bestämma vad som hände och hur karaktären reagerade på detta?"
Jag föredrar att peka åt ett håll och sedan tvinga in tabellresultatet i min egen väg.. Visst, tabellresultaten kan ge råd men de ska inte styra mig.. Anledningen till varför jag inte vill bli intvingad är av samma anledning jag tycker det är tråkigare att spela med utdelade karaktärer än med egenskapade... Jag har ingen personlig bindning till rollpersoner.. Det är inte mitt skötebarn och jag är inte lika rädd om karaktären..

När jag skapar en rollperson så är mycket saker av mig själv som jag väver in.. Saker som jag har erfarenhet av eller åtminstone kan relatera till på ett sätt eller annat.. Det gör att jag kan spela ut vinklar som jag gått och funderat över, för att se om det (på ett visst plan) verkligen är på det sättet.. Detta är anledningarna till varför jag inte gillar din tanke, för jag kan inte relatera till exempelvis fängelsestraff (eftersom jag inte kollar på Oz :gremsmirk:)..

Men lyssna inte på mig.. Kör på bara.. Jag är bara en fjärt i (cyber)rymden..
Antagligen ser jag inte det fyndiga med dina tankar..

/Han försvinner sedan i ett (rök)moln

walium

Ganska töntig, faktiskt
Problemet med framförallt Neotechs bakgrundstabeller är att fantasin har trytit. Oavsett yrke så är chansen att hamna i fängelse väldigt stor, särskilt om man stannar inom samma yrke någon längre tid.

Jag tycker annars att bakgrundstabeller generellt är bra så länge man inte låter dem bli tvingande. Jag ska nedan lista några saker som kan vara värda att tänka på:

Balanserade resultat
Ja, de olika resultaten ska vara lika betydelselösa/betydelsefulla. Det bör inte vara så att om du får 11-14 så har du en gång blivit biten av en hund, men får du 15-17 så äger du ett grevskap. Eller 74-79 betyder att du har tjocktarmscancer, medan 80-85 medför att man svettas lite mer än de flesta andra. Det ska vara någorlunda rättvist.

Meningsfulla resultat
Besläktat med balanserade resultat. Tabellen bör innehålla öppna, intressanta och användbara händelser. Inte saker i stil med "ja, du vaknade upp en dag och sedan dess så har du varit glad mest hela tiden". Eller "du är skallig, när det är varmt ute så bränner du dig på hjässan om du inte använder solskyddskräm".

Rena tabeller
Det är sällan någon god idé att blanda händelser, egenskaper, fördelar och nackdelar i samma tabeller.

Grad av slump
I Eon kan man om man vill slå fram alltifrån antal syskon och deras kön till föräldrarnas yrke och rollpersonens förhållande till familjen. Innan du börjar konstrurera några bakgrundstabeller överhuvudtaget så bör du kanske tänka över hur pass mycket som ska vara möjligt att slumpa fram. Ska fördelar och nackdelar slumpas fram?

De flesta av exemplena är hämtade antingen ifrån Eon eller Neotech, och jag har inte överdrivit dem så mycket som man skulle kunna tro. :gremsmile: