Nekromanti Slumpgenerator och kartor

Grimsain_UBBT

Veteran
Hej
Jag är ny på forumet här. Min tidigare spelledare/gud tipsade mig om detta forum. (vilket jag egentligen borde ha kunnat hitta själv efter snart ett decennium.

Vad jag hoppades med att få hjälp med är att hitta ett program som kan slumpa fram OBXT6, T10 och T100 slag.

Samt så är jag på jakt efter en fil med kartan över Consabers två städer Calnia och Turina.
Jag vill nämligen skriva ut rätt så stora kartor åt min spelgrupp och har scannat från boken.
Men Calnia och Turina ligger i vecket och det ser så tråkigt ut att skriva ut dem så.

Är det någon som vet om de går att få tag i någonstans?

//Grimsain

Enshadi

Warrior
Hej

Pröva den här hemsidan

http://web.comhem.se/rollspel/eon/zadtarnsim.htm

Finns det mesta man kan räkna ut. Ingen bra lösning på kartproblemet tyvärr. Jag vet att jag kopiera Calnia kartan en gång och satte på en hemmagjord spelledarskärm. Jag tror jag vek ut boken så mkt jag kunde, men ett vitt streck vid väcket är nog oundvikligt

Välkommen till forumet förresten!

JPW

Veteran
Jag ritar alltid kartorna för hand. Blir mer "feeling" på så sätt och man kan låtsas att det är den karta karaktärerna har i spelet.

Och varför en slumpgenerator? Kan man inte använda tärningar. Härom sommaren skrev jag ett program på min gamla gymnasieminiräknare. Men då behövde jag räkna ut konstant acceleration i rymden. Det kan man inte göra på tärningar.

Oh, well. Det verkar ju ha löst sig för dig i alla fall. :gremsmile:

Regmolar

Swashbuckler
Och varför en slumpgenerator? Kan man inte använda tärningar.
Jo, fast en slumpgenerator går snabbare, och är mycket användbar om man använder en dator som SL (har gjort det själv till och från). Det blir också mycket svårare för spelarna att avgöra när man slår tärningsslag, och i Eon med sitt Ob-system också omöjligt för dem att få ett hum om hur bra/dåligt spelledaren slog genom att räkna hur mycket han han fick slå om, vilket också kan ses som en fördel.

Vad rymdaccelerationsberäkningsprogram har med det hela att göra vet jag dock inte riktigt, men jag borde helt klart överväga att programmera in en Ob-slumpare på min miniräknare, som tidsbesparingsåtgärd... tack för idén!

Poseur

Swashbuckler
Det är därför jag nästan alltid när jag slår dolda slag i Eon, Eller med "ob" slag överlag, att jag helt enkelt räknar ut summan snabbt och slår några till tärningar bara för att vara elak. Dessa extra tärningar räknas såklart inte utan är bara till för att jävlas med spelarnas ljupptagning om hur mycket "bad shit" dom råkar ut för.

Sen när jag tar tärningar så tar jag offtast ett tiotal stycken.

Eller när jag spelleder oWoD så brukar jag oftast säga, "ja 15 T10:or , mer behöver jag nog inte"

/poseur gillar ovisheten.

JPW

Veteran
Opponerar mig mest mot att använda en dator när man spelleder. Har prövat det utan framgång (på båda sidor om spelledarskärmen). Är väl lite för oldschool helt enkelt. En smaksak.

Däremot gillar jag argumentet att spelarna inte kan veta hur slaget gått genom att höra hur många tärningar och Ob6:or man slår. Hmm... Har funderat lite på att helt enkelt förbereda en lista på slag som man bara kryssar över.

Datorprogrammen överlåter jag åt andra. Även om jag garvade rejält när jag drog igång Tobias Törnbloms äventyrsgenerator. Briljant.

Poseur

Swashbuckler
Har faktiskt en gång skrivit en lista 1 till 100 med olika varianter på ob3t6 till ob5t6. Skrev upp resultatet, möjligt fummel och perfekt, sen var det bara att slå en t100. Hur bra som helst, men det var skittråkigt tycker jag.
Jag är också lite old school så jag gillar inte heller att slå tärningar på datorn, men det är nästan bättre än förberedd lista att slå på.

/poseur

Oreh

Warrior
En dator kan vara en mycket god vän när det gäller strid i eon, särskilt om man har en hög SLP och vill använda sig av original reglerna vilket vi brukar vilja.

Men det är alltid lite mer feeling i att tossa en drös dice över bordet så klart!!! :)