Persiljan på Rumpan.
Det var under min ungdoms resor i väster som jag lite oförhappat sprang på denna inrättning. Ett oansenligt kyffe i en av staden Lårmanpopolis mindre gränder.
Men ack min moder, vilken himmelsk meny de visade mig!
På den kunde man finna sådana delikata aptitretare som För fosterlandet griljerad röra och Sönderpillad frukt. För en mindre karl än mig serverades dessa i portioner nog stora för en hel måltid men efter att ha slukat båda dessa rätter bad jag återigen att få se på menyn - i syfte att förtära någon av de huvudrätter som serverades.
Alla goda ting är tre sägs det och visst var det så även här. Valet stod mellan inrättningens traditionella gös, Urindränkt vilsen pyssling eller deras För fosterlandet griljerade rostbiff. Jag kunde inte riktigt bestämma mig så jag stack till kocken en dublon och sa till honom att överraska mig.
Detta visade sig vara ett lyckodrag ty på mitt bord stod en stund senare en munvattnande Heroiskt nedlagd hobbitfrisör som jag med god aptit åtnjut med ett fryntligt leende.
Jag avslutade min måltid på inrättning med en efterrätt av det lika mer frugala slaget - jag tog en borttappad biff och om jag minns rätt åt jag En hink full med syltburk till den.
Persiljan på Rumpan får 5/5 förmultnade sälstackare.