Nekromanti Slumpmässig utplacering (hjälpmedel)

G

Guest

Guest
Det dök upp lite tankar när jag stod på jobbet idag och plastade smyglister (det ni). I många situationer när jag spelleder så vet jag aldrig var rollpersonerna står placerade. Tex om de söker igenom ett rum så blir det ofta att de säger att de går runt och tittar. Men när någon plötsligt kommer in och man vill veta var alla rollpersoner står så blir det lite konstigt. Ingen vet var de står och man får prata sig igenom det hela. Det tar tid och förstör stämningen lite när en fiende plötsligt entrar... Så nu gjord jag ett system där slumpen avgör lite var rollpersonerna står placerade vid sådana händelser... Öppna pdf-filen jag skapat och häng med här:

"1-3" menas nu ovantalet = 1 & sidotalet =3

Om rollpersonerna befinner sig i ett kvadratiskt rum så kan man slå 1T6 på båda talen för att visa var rollpersonen står...
5-5 blir då längst upp till vänster och 6-6 längst ned till höger... Om det är en korridor så kan man slå 1T4 på ovantalet och 1T20 på sidotalet...

Jag tror detta kan göra det lite smidigare i vissa situationer... Man kan använda sig av kapsyler eller liknande som representerar varje rollperson... Detta system är förmodligen inte så orginellt men men... jag har inte dykt på det innnan...

Om ni behöver ytterliggare förklaring så är det ju bara att fråga.

Olle Linge

Snigel
Jag tycker nog snarare det verkar som om detta skulle stoppa upp spelet ännu mer. Det är ju bara att spelledaren eller helst rollpersonerna beskriver var de är någonstans, något i stil med:

SL: Under tiden ni letar igenom tornkammaren efter den hemliga trappan, slås plötsligt dörren upp och trollkarlen ni trodde ni fängslat i källaren kommer in med lågande blick under vita ögonbryn. Var är ni och var tar ni er till?

S1: Jag står och undersöker den västliga väggen, den utan fönster och när jag hör dörren öppnas virvlar jag runt och drar min dolk, det finns ju trots allt ingen annan än vi här.

S2: Jag ligger på alla fyra och stryker med händerna längs golvet i mitten av rummet och knackar med skaftet på yxan för att försöka höra något. När jag har hör ljudet från dörren vänder jag på huvudet och ser till men fasa att trollkarlen är tillbaka och han ser ju inte precis glad ut.

Så, då löste man problemet med lite berättande och rollspel istället för att stoppa upp spelet och slå en massa tärningsslag. Jag ser inte riktigt varför man behöver göra annorlunda, såvida man inte spelar spel där det är en tävlingssituation rent spelmässigt mellan spelarna, men så är det aldrig när jag spelar rollspel och jag hoppas inte det är det när ni spelar.

G

Guest

Guest
Jag tycker nog snarare det verkar som om detta skulle stoppa upp spelet ännu mer.

Nja det kan vara en smidig översikt för spelarna... De ser lätt avstånd och distanser bättre... Eftersom jag tänkt mig att varje ruta skulle symbolisera ett viss längd (tex 1x1 m)... Och lägg märke till att det inte skulle vara något man gör i varje situation som uppkommer... Endast då det är frågetecken...

Jag vet inte hur duktig du är som spelledare men jag vet att jag ibland gör fel och då kan man ta fram pappret och se överhela situationen lite...

Jättesmidigt är det kanske inte... men det kan nog underlätta vissa situationer.

Olle Linge

Snigel
Jättesmidigt är det kanske inte... men det kan nog underlätta vissa situationer.
Jo, det har du förstås rätt i, men det förutsätter att det är viktigt för spelarna vad som händer och att det är viktigt på något sätt. Om det inte är viktigt alls om det faktiskt går bra i en eventuell strid ser jag inga användningsområden alls. Å andra sidan är det ju ett smidigt sätt att sköta det på om det väl behövs. Men om det nu är viktigt, finns det inte en massa andra saker som borde spela in också? Vad man gör och så vidare. Det kanske vore bättre att slumpa fram ett värde på hur "bra" man står när någon t.ex. kommer in i rummet, som det sedan är upp till spelledaren att avgöra var exakt just den platsen är? Inget jag kommer använda själv, men det är ju alltid kul att diskutera :gremsmile: