Nekromanti Slumpmässiga möten i Cyberpunk (spoilers)

zonk

muterad
Tanken är att jag ska spelleda vad som tidigare varit öken-PA i Cyberpunk istället: RPna lyckades "vinna" genom att hitta The City, med 800 miljoner invånare. Men de ville fortsätta spela, och jag bara sa ja utan att fundera så mycket på det.

Men jag känner att det behövs lite stämningsgrejer i det här! Slumpmässiga möten a la Cyberpunk, helt enkelt! Från stort till smått, ofta kanske snarare saker man springer på än saker som springer på en, även om bådadera går bra. Jag börjar med några stycken för att sätta tonen lite:

1. Gatukök med elektronmikroskop. RPna behöver hjälp med att identifiera ett fjäll de hittat i en replikants badkar, så de knallar ner till street vendorn/fiskmånglarn bredvid och låter dem kolla på det med sitt elektronmikroskop.

2. Junk collectors. När RPna har parkerat hör de ett brakande, och rätt vad det är har en familj skräpletande småttingar ryckt av några prylar från bilen. Det är upp till RPna om de vill försöka argumentera med dem, men det kan finnas fler i närheten, så frågan är om det inte är enklast att bara köra därifrån.

3. Som det brukar bli när man knallar ut från en Cyberpunk-bar, så händer ett lönnmord mitt framför näsan på RPna. Vad som ser ut att vara en överförfriskad corp-snubbe i hawaii-skjorta lossar ena tumspetsen, och svingar en monofilamentslina rakt genom pannloberna på vad som ser ut att vara nån slags hacker. Det är upp till RPna om de vill reagera eller bara rycka på axlarna och gå därifrån och försöka undvika att halka på halvdussinet skivor hjärna på marken.

Kom med fler, eh, originella förslag!! ;)

Jocke

Man med skägg
Jag har skrivit den här listan sen tidigare https://www.rollspel.nu/threads/699...2011/06/du-gar-runt-ett-horn-i-chronopia.html

slanfan

Hero
Jag har alltid gillat den här tanken:

Effektiv subliminal reklam. RP passerar reklam av militär nivå, kommer på sig själv med att ha spenderat mängder med pengar på xxx*, men äger nu en sådan pryl. Inget motståndsslag tillåtet.

* lägg till Macro, Micro eller Giga framför namnet på slumpvis vald produkt ur Teknikmagasinets katalog.

Robert

Warrior
Åh, tänk att få köra lite Cyberpunk istället för att harva runt i en obegriplig jävla skog ;).

- En gatuförsäljare kränger vapen på en filt. De är av varierade kvalitet och består mest av diverse eggvapen men även ett par skjutvapen i pastellfärgad komposit.

- Det lokala VR-cafét har tappat uppkopplingen och kunderna är i upploppsstämning.

- En gatupredikant skanderar om jordens undergång. Stannar man och lyssnar bjuder han på polkagrisar.

- Reklamjippo: Snabbmatskedjan "In your face" skjuter ut wok i en matkanon. Det blev sådär.

- En påtänd banger med hagelgevär erbjuder förbipasserande en gratis klippning.

- Polisens SWAT-styrka gör ett ingripande. Det är ett veritabelt krig på hela gatan.

- Ett gäng filosofistudenter gör Tai-chi.

- En grupp neo-kommunister förklarar för en polis att han är instrumentell för elitens utsugning av underklassen. Han ser road ut.

- Torgförsäljning av genmanipulerad frukt. Färg och form i absurdum.

Jocke

Man med skägg
Också typ allt spm händer när de är ute och går i Transmetropolitan.

zonk

muterad
Jocke;n192247 said:
Också typ allt spm händer när de är ute och går i Transmetropolitan.
Den borde man ta å läsa om!

zonk

muterad
Robert;n192246 said:
Åh, tänk att få köra lite Cyberpunk istället för att harva runt i en obegriplig jävla skog ;)
Fast nu har du ju läst spoilrarna! Då går det ju rakt inte..

Robert

Warrior
zonk;n192257 said:
Fast nu har du ju läst spoilrarna! Då går det ju rakt inte..
Den däringa öknen låter ändå rätt torr ????

zonk

muterad
Robert;n192316 said:
Den däringa öknen låter ändå rätt torr ????
Ja det var ju aldrig tänkt att bli Cyberpunk, men de ville fortsätta spela, så varför inte, typ... ;)