Nekromanti Slumpmässiga sammanträffanden

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
I lördags bläddrade jag för första gången på femtioelva år i Möte med Rama av Arthur C Clarke. Den skrevs ca 1971. I prologen slår en meteor ner i Norditalien och utplånar städer. Författaren har placerat katastrofen till 11 september 2077. Givetvis en tillfällighet. Är det någon annan som kan rapportera något annat frapperande sammanträffande av liknande slag?

Mathias

Veteran
Liknande och liknande. Förunderliga sammanträffanden händer mig väldigt ofta, ett av de underligatse kommer här:

För ett gäng månader sedan satt jag och spelade Dungeons & Dragons i en samlingslokal i Rissne utanför Stockholm. Jag är en nyfiken jävul och när min karaktär var "ur spel" letade jag runt lite i lokalen. Där, i en låda i köket, finner jag ett tiotal kort, tagna för ett tiotal år sedan, som visar samma lokal vi sitter i och en massa gamla människor + en man klädd i begie överrock och under dessa prästkläder. Han ser precis likadan ut på alla korten och jag döper unisont mannen till Jerker. Jerken får stå lutad mot en ölburk under hela spelmötet och när någon ligger nära döden hotar jag med att nästa karaktär man spelar måste bli Jerker the Cleric of God. Nåväl.

På måndagen sitter jag och kollar på existens på SVT. Det handlar om muslimska och kristna världens syn på homosexuella. Upp dyker ett gammalt klipp från Storkyrkan, tror jag att der var, står denne präst som jag hittat i samlingslokalen i Rissne dagen innan. Han heter inte alls Jerker, han heter Krister Stendahl och är biskop.

På onsdagen när jag på jobbet går förbi min dator och kollar på DN:s skärmsläckare som kastar upp nyheter hela tiden får jag se: Förre biskopen Krister Stendahl avliden! Jag kollar mer på DN:s hemsida. Han dog på tisdagen i USA.

Söndag hittar jag ett kort på honom i en samlingslokal i Rissne, måndag ser jag honom på TV och på tisdag avlider han. Och jag har aldrig ett karl innan dessa tre dagar....

Ett sammanträffande i mitt trista liv...

-Mathias

Eksem

Champion
Just 11 September är ju ett slags nästan mytiskt datum, åtminstone tidigare ett kommersiellt sådant. Många jippon, som skivsläpp, fester, events och annat brukade traditionellt hållas 11 September, eftersom det är något av en andra nyårsafton. Hösten har precis kommit igång, och det är ett bra datum att dra igång något nytt. Saker som händer kring det datumet har en tendens att sätta prägel långt framöver.

Grog

Swordsman
Det var kanske darfor terroristerna valde just 9/11? Det var ju trots allt val planerat och inte ett slumpmassigt datum.

Grog

Swordsman
Min kusin kopte en sommarstuga av en ensam gammal tant mitt ute i skogen i en annan del av landet. Sa vitt vi vet hade ingen i slakten nagon som helst kontakt med henne. Nar de flyttade in ligger en slaktkronika och detaljerad sammanstallning av slaktforskning betraffande var slakt pa bordet med titeln "Bonder och krigare". Min kusin tror att hon ar var en haxa... :gremsmile:

En annan marklig handelse var nar jag lufsade runt i ensliga och svartillgangliga bergsbyar i Japan, inte helt olikt de i Last Samurai. Dar traffade jag en norsk tjej jag bodde ett ar ihop med i Sverige men inte haft kontakt med pa nagra ar. Osannolikt, men mojligt.

Nightowl

Champion
Mekanurg said:
Är det någon annan som kan rapportera något annat frapperande sammanträffande av liknande slag?
Jag vet inte om det är ett *liknande* slag, men...

Min far hade en bekant (som är död nu) som var mycket förtjust i strömming. Hans hustru var dock inlandsbo och tyckte inte om strömming, så hans familj åt det aldrig.

När mannen kom och hälsade på min far försökte farsan (som är den som lagade mat i vår familj) försöka kunna bjuda på strömming. Den här gången var det dock tji att få tag på strömming, så han bestämde sig för att bjuda på annat.

Precis innan de kom och hälsade på passade jag på att tvätta mig/ta en simtur. Just som jag stegade ut i vattnet *kommer det en strömming simmande på grunt vatten*. En enda strömming. Det är, för den som inte vet så mycket om strömmingar, ytterst ovanligt att strömmmingar gör det. Jag försöker, högts förstrött, fånga den. Med bara händerna. För den som inte brukar försöka, det är ytterst ovanligt att man lyckas. (I synnerhet om "man" är jag.) Men den här gången går det.

Farsan steker fiskjäkeln, och när hans bekant kommer finns det säg en stekt strömming åt honom.

Erik

Arfert

Facit
En kompis sprang på sin morbror i en liten indianby långt åt helvete ute i Amazonas för ett antal år sedan. Ingen av dem visste att den andre överhuvudtaget var i Sydamerika, och ingen av dem hade heller vart där tidigare.

Tydligen hade de bara nickat "hej" när de passerade varandra...

Rickard

Urverk speldesign
Eftersom så många skriver om slumpmässiga möten...

En gång när jag var ute på krogen i Nyköping (det finns typ två) besökte jag pissoaren. Ut från toaletten kommer det en kille som bara slänger ur sig kommentaren "Dra upp byxorna", utan att veta vem jag var. När jag tittade runt så såg jag att det var min gamla barndomskamrat och vi båda blev asglada och kramade om varandra (fumligt, eftersom båda var fulla). In kommer det en till snubbe som ser två killar krama om varandra och där den ene (jag) drar i sina byxor medan han försöker få på sig dem.

När jag och polaren börjar snacka, så upptäcker vi att båda bor i Norrköping, endast fem kvarter ifrån varandra. Vi hade bott där i flera år utan att veta om varandras existens.

/Han och polaren umgicks en del efter det, men slutade när han skaffade flickvän

GunBlade

Veteran
Jag lärde känna en tjej via Helgon.net (Fantastiskt community...........) vilken skickade mig vidare till en annan tjej som jag började snacka med, och vi bestämde att vi skulle träffas och så. Vi blev vänner och sedan visade det sig att hon tydligen var brevkompis med en av mina fd klasskamrater.

Jo, en till!

Jag åkte upp till Åre med tåget. Och hamnade bredvid en tjej jag lite halft om halft kände igen. Dock pratade vi inte och presenterade oss inte. Hon var iväg största delen i någon annan vagn ändå så.
När vi kommit fram till Åre inkvarterar jag mig hos kompisen jag skulle bo hos, och vi degar några dagar. Sen var det dags för Storsjöyran. På kvällen kommer det fram en ganska full tjej till mig, konversationen lyder:
Hon: Hej!
-Eh.. Hej?
-Minns du inte mig? Vi satt bredvid varandra på tåget?
-Ja! Just det!
-Du är Kristoffer va?
-Eh.. Ja... Hur vet du det?
-Jag är Olivia! (En tjej jag snackat med på msn i sisådär ett år), jag kom med tåget från Henån (Den pyttelilla håla där jag bor), jag har varit där i en vecka.

Världen är liten...

solvebring

Superhero
Jag kom i kontakt med en gitarr-runk, det vill säga Yngwie Malmsteen-eggad kille och vi snackade på msn hur länge som helst om gitarrspel och dylikt.
När jag sedan kommer ned till Sweden Rock 05 för att se på Yngwie Malmsteen tränger jag mig längst fram.
... "Fan, den där killen har jag sett förut?!"
- "Är du möjligtvis Thomas, eller 'Guitarist'?"
- "Öh, javisst... Vadå'ra?"
- "Jag är solvebring, Andreas, på msn du vet."
Och så började vi snacka.

Han bodde i Stockholm, jag i värmland då, och vi hade aldrig träffats i verkligheten innan. Men se där, tack vare hans bild på msn lyckades jag känna igen honom på Malmsteen-konsterten.
Hur stor är chansen till det på Sverige största, ja även nordens största metalfestival?

Tycker även att det var lite kusligt att jag kvällen innan Tsunamin i Thailand lyckades vinna i en magic-match med just kortet Tsunami...

GunBlade

Veteran
solvebring said:
Tycker även att det var lite kusligt att jag kvällen innan Tsunamin i Thailand lyckades vinna i en magic-match med just kortet Tsunami...
Hade en spelning dagen innan Tsunamin med mitt band, som hette Tsunami.. Vi bytte namn sen.
Vi tänkte lite på ett namn som Typhon, och vad tror ni händer i USA?
Till slut valde vi ChainReaction. Det enda som fattades då var ett kärnvapenkrig... -.-'

Nightowl

Champion
Han said:
/Han och polaren umgicks en del efter det, men slutade när han skaffade flickvän
Inse vad suspekt det är när man möts på en herrtoalett och kramas utan byxor, börjar umgås... men när en av er får flickvän upphör bekantskapen... :gremwink:

Erik