dream
Hero
Jag tycker att ju mer jag läser och funderar på slumpsystem desto villrådigare blir jag... Så kanske lite hjälp av experterna kan vara på sin plats. Hör är en liten lista på saker jag vill uppnå:
Duktiga karaktärer ska fortfarande kunna misslyckas
Dåliga karaktärer ska fortfarande kunna lyckas
Låg risk/chans för fummel/perfekt, kan gärna öka/minska med duglighet.
Lätträknat
Snabbt
Genomskinligt (man ska kunna avgöra sin chans att lyckas)
Man ska kunna bli bättre
Enkelt system för svårighetsgrader
Föremål, situation odyl ska enkelt kunna påverka svårigheten
Skada, pansar och vapen: man ska alltid kunna göra åtminstone lite skada.
Önskemål (men ej krav)
Gärna flera tärnigstyper (helst alla)
Gärna Eon-lika OB tärningar
Inga mängder av tärningar
Så "litet" som möjligt - dvs skalan får gärna vara liten (dvs undvik gärna t100)
Förslag och råd välkomnas!
Duktiga karaktärer ska fortfarande kunna misslyckas
Dåliga karaktärer ska fortfarande kunna lyckas
Låg risk/chans för fummel/perfekt, kan gärna öka/minska med duglighet.
Lätträknat
Snabbt
Genomskinligt (man ska kunna avgöra sin chans att lyckas)
Man ska kunna bli bättre
Enkelt system för svårighetsgrader
Föremål, situation odyl ska enkelt kunna påverka svårigheten
Skada, pansar och vapen: man ska alltid kunna göra åtminstone lite skada.
Önskemål (men ej krav)
Gärna flera tärnigstyper (helst alla)
Gärna Eon-lika OB tärningar
Inga mängder av tärningar
Så "litet" som möjligt - dvs skalan får gärna vara liten (dvs undvik gärna t100)
Förslag och råd välkomnas!